اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: باید نتایج حاصله از پژوهش های طرح مطالعه و نجات بخشی تپه ها و محوطه های تاریخی سد کانی سیو پیرانشهر، برای جامعه علمی استان منتشر و همایشی علمی در این خصوص برگزار شود.

به گزارش کردپرس، از دوسال پیش همزمان با شروع پروژه ملی احداث سد “کانی سیب” در مسیر رودخانه زاب کوچک شهرستان پیرانشهر ، طرح مطالعه و نجات بخشی تپه ها و محوطه های تاریخی واقع در مجاورت این رودخانه نیز از سوی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی در دستور کار قرار گرفت.

با اخذ مجوزهای لازم از پژوهشکده باستان شناسی، هدف اصلی پروژه استخراج آثار و مواد فرهنگی مدفون شده در دل خاک و دست یابی به یک الگوی تاریخی و سیر تمدن های بشری در حوزه جنوب غرب استان معرفی شد.

زمستان سال گذشته نیز رییس اداره میراث فرهنگی پیرانشهر از کشف آثار ۸ هزار ساله در محوطه های باستان شناسی “کانی سیب” پیرانشهر خبر داد و به به خبرنگار کردپرس گفته بود: در محوطه سد کانی سیب پیرانشهر، ۹ هیات باستان شناسی کاوش های مطالعاتی و پژوهشی خود را در ۹ محوطه و تپه باستانی محدوده سد کانی سیو، به عنوان یکی از بزرگترین مطالعات همزمان در یک حوزه باستان شناسی کشور مشغول اند و فصل اول عملیات کاوش های باستان شناسی را به پایان رساندند.

به گفته سلیمان بشیری؛ در این کاوش ها، آثاری از دوران کالکولیتیک (فرهنگ دالما)، آثار متنوع عصر مفرغ، سازه های عظیم دوران عصر آهن، محوطه های متعدد با تاریخ گذاری اشکانی و ساسانی و اسلامی یافت شده که همگی موید وجود شرایط اقلیمی مناسب برای حیات بشر در طول ۸ هزار سال گذشته بوده است.

رییس میراث فرهنگی پیرانشهر با اشاره به اینکه اشیا قابل ارائه در موزه ها، جهت نگه داری به موزه ارومیه انتقال داده شده اند تصریح کرد: در صورت تاسیس موزه در پیرانشهر، این اشیا و سایر اشیا مربوط به پیرانشهر، به این شهرستان عودت داده خواهند شد.

روز گذشته  نیز، جلسه ایی با حضور باستانشناسان و سرپرستان هیات های کاوش محوطه های باستان شناسی “کانی سیب” پیرانشهر، در محل سالن جلسات اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی برگزار و در آن به توالی دوره های تاریخی و شیوه زندگی مردم با توجه به شواهد سفالینه – ابزارهای سنگی – تیپ معماری پرداخته شد.

در این نشست مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی ضمن ارزشمند خواندن اینگونه پژوهش ها و مطالعات گفت: جا دارد نتایج حاصله از این پژوهش ها برای جامعه علمی استان منتشر شود و در این خصوص در مجامع علمی و دانشگاهی استان تبادل نظر تخصصی به عمل آید.

جلیل جباری ادامه داد : این پژوهش ها از زوایای مختلف حائز اهمیت است و به مناسبت هفته پژوهش، فرصت خوبی است تا دستاوردهای چنین تحقیقاتی در شکل های مختلف برای علاقه مندان و پژوهشگران ارائه شود. لازم است پی گیر باشیم تا با همکاری پژوهشکده باستان شناسی کشور ، همایشی علمی در این خصوص برگزار کنیم.

همچنین در این نشست، معاون میراث فرهنگی اداره کل به انجام کاوشهای باستان شناسی فراگیرتر اشاره کرد و گفت: برای دست یابی به نتایج جامع تر سعی شود منبعد در انجام پژوهش ها و کاوشهای باستانشناسی ، متخصصان حوزه های دیگر علمی از جمله : دیرین شناس ، گیاه شناس ، مردم شناس و مرمتگر آثار و … حضور داشته باشند.

به گزارش کردپرس؛  با بهره برداری از طرح ملّی انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه تا پایان سال جاری، ۹۷۲ هکتار از اراضی بهره برداران کشاورزی در داخل مخزن سدکانی سیو قرار گرفته است که برای جابجایی این اراضی ۲۰ هزار هکتار از اراضی منطقه که سالهای گذشته در قالب طرح طوبی ساماندهی شده بودند شناسایی شده و با این اراضی شرایط انتقال برای بهره برداری زارعین فراهم می شود.

همچنین علاوه براین اراضی، زمینهای منابع ملّی اطراف روستاهای ۱۳ گانه حریم مخزن سد نیز در اولویت اول و اولویت بعدی زمینهای منابع ملّی منطقه عمومی پیرانشهر به ویژه پایاب سد سیلوه در بررسی ها مد نظر خواهد بود.

بر همین اساس پیرو سیاست‌های احیای دریاچه ارومیه دو روستای “کاسه کران” با ۳۲۰ نفر جمعیت و ۵۱ خانوار و روستای “سوغانلو” پیرانشهر با ۳۵۰ نفر جمعیت و ۶۱ خانوار به محل جدید منتقل شوند. روستای “کاسه کران” پیرانشهر باتوجه به اینکه در محل مخزن سد کانی سیو قرار گرفته بود مجبور به تخلیه روستا شد.

گفتنی است؛ کانی سیو، نام تپه ای باستانی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد – دوره اشکانیان – دوره ساسانیان در شهرستان پیرانشهر و در روستای به همین نام واقع شده و این اثر در ۲۵ آبان ۱۳۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سد احداث شده “کانی سیب” نیز نام خود را از این منطقه باستانی گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست