اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  نشست مشترک بررسی تبعات آبی دیوار انسدادی مرزی ترکیه با حضور هیأت‌های فنی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه در رابطه با ایجاد ساز وکارهای لازم‌ به‌ منظور کاهش‌ تبعات آبی دیوار انسدادی مرزی ترکیه در شهر ماکو به‌ کار خود پایان داد.

به گزارش شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی؛ این نشست که‌ با هماهنگی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و با مسئولیت وزارت‌ نیرو برگزار شد، هیئت‌های فنی دو کشور به‌ صورت‌ مشترک از مسیر دیوار احداثی از طرف ترکیه بازدید کرده و در ادامه طی جلسات‌ مشترک در شهر ماکو، طرح‌های لازم برای عبور ایمن سیلاب‌ها از دامنه‌های کوه آغری کوچک‌ به‌ سمت‌ دشت بورالان و چشمه ثریا را مورد بررسی قرار دادند.

در پایان این دوره از نشست‌ها مقرر شد طرح های نهایی شده در اولین فرصت‌ و حتی الامکان تا پیش از شروع باران‌های بهاری سال آتی، عملیاتی شود.

ایران و ترکیه، حدود ۵۳۴ کیلومتر مرز مشترک دارند. در دی ۱۳۹۵ رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه از برنامه کشورش برای ساخت دیوار امنیتی در مرز با ایران و عراق خبر داد. دیواری که بیش از ۲۰۰ کیلومتر از مرز مشترک ۵۶۰ کیلومتری‌ این دو کشور را در برمی‌گیرد.

ترکیه دیوار را با هدف جلوگیری از عبور و مرور غیر قانونی و قاچاق می سازد. در سال ۱۳۹۶ ترکیه شروع به ساخت دیوار ۱۴۴ کیلومتری در مرز ایران-ترکیه کرد.

دولت ترکیه این دیوار مرزی را در استان های ایغدیر و آگری در سال ۱۳۹۸ تکمیل کرد. در تیر ۱۴۰۰ ترکیه ساخت دیوار امنیتی ۶۳ کیلومتری در مرز استان وان با ایران را اغاز کرد.

در شهریور ۱۴۰۰ وزیر کشور ترکیه گفت : ۲۴۲ کیلومتر دیگر به دیوار مرزی ترکیه با ایران افزوده می‌شود. همچنین تا شهریور ۱۴۰۰، ترکیه ۴۹۹ کیلومتر دیوار در مرز می کشد و این کشور یک جاده امنیتی و خندق در کنار این دیوار بتنی احداث کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست