اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

با گذشت چهار ماه بعد از شیوع کرونا ویروس و ابتلای ۱۰ هزار نفر در آذربایجان غربی، به تازگی برخی از مسئولان شهرستانی در این استان اقدام به برخورد قهر آمیز با عروسی ها، مجالس ختم و سایر تجمعات چراغ خاموش کرده اند.

با افزایش آمار مبتلایان کرونا به بیش از ۱۰ هزار نفر در آذربایجان غربی و افزایش مرگ و میر ناشی از این بیماری به ۳۵۰ نفر در استان، تازه برخی از مسئولان شهرستانی به این فکر افتادند که با برگزاری هر گونه مراسم عروسی و ختم در منازل و خانه باغ ها برخورد کنند.

هر چند در ابتدای شیوع این بیماری تالارهای پذیرای و مساجد جهت برگزاری هر گونه تجمعات مردمی و اجرای مراسم تعطیل شدند اما آرام آرام، مجالس ختم و عروسی به منازل و خانه باغ ها کشیده شد و در برخی موارد به شیوه چراغ خاموش برگزار شدند.

انگار که حتما باید مراسمی باشد و بدون اجرای آن کار دنیا لنگ می ماند. چندی پیش یکی از خبرنگاران استان از برنامه‌ریزی‌هایی برای برگزاری مراسم عروسی در برخی تالارهای شهر ارومیه به صورت چراغ خاموش خبر داده بود.

اکنون که کرونا دیگر بخشی از زندگی ما انسان ها شده است و حفظ جان هر انسانی بسته به رعایت پرتکل های بهداشتی است، لازم است تا هر کسی در قبال جان دیگران از خودش مواظب کند.

اما این نکته برای عده زیادی از مردم تنها یک توصیه اخباری است و رعایت موارد بهداشتی به فراموشی سپرده شده است. هر از چندگاهی ویدیوهایی از مراسم عروسی در کوی و برزن و باغات اطراف شهرهای مختلف استان منتشر می شود. برگزاری مراسم های ختم، تولد و دورهمی ها همه و همه یک محفل خطرناک برای ابتلا به کرونا هستند.

فراوانی این ویدوهای سبب شده مسئولین شهرستانی در برخی از شهرها نسبت به این مسئله واکنش نشان دهند.

اخیرا فرماندار ماکو هرگونه برگزاری مراسم ترحیم یا عروسی در این شهرستان را ممنوع و اعلام کرد؛  بنابر مصوبات آخرین جلسه کمیته ستاد مقابله با بیماری کرونا، هرگونه تجمع در شهرستان ماکو که احتمال شیوع بیماری را افزایش می‌دهد، ممنوع است.

به گفته حسین عباسی؛ با توجه به روند افزایشی آمار مبتلایان به کرونا در ماکو، هیچگونه تصمیمی مبنی بر بازگشایی تالارها و قلیان سراها اتخاذ نشده و برابر آخرین مصوبات کمیته استانی، این مراکز همچنان تعطیل است.

در مهاباد نیز رییس مرکز بهداشت این شهرستان عمده دلایل بروز پیک جدید بیماری کرونا در سطح این شهرستان را برگزاری مراسم‌ عروسی و ترحیم دانست وگفت: برگزاری هرگونه مراسم و تجمع در خانه‌باغ‌های این شهرستان ممنوع بوده و در صورت مشاهده طبق قانون با آنان برخورد خواهد شد.

قاسم امینی ادامه داد: برهمین اساس هرگونه تجمع و دورهمی تخلف بوده و درصورت مشاهده و گزارش برگزاری مراسم که موجب ازدحام انسانی را فراهم آورد (اعم از انباری و خانه‌باغ) نسبت به تعطیلی محل و معرفی عامل یا عاملان مراسم به مراجع قضایی اقدام خواهد شد.

این دست ممنوعیت ها در اشنویه و نقده هم از سوی فرمانداران این دو شهرستان مطرح شده و برگزاری هر گونه مراسم ترحیم و عروسی ممنوع و اعلام شده که با برگزار کنندگان مراسمی که موجب تجمع افراد شود، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

شاید برخورد قانونی با تجمعاتی از این قبیل از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا می توانست از اشاعه این بیماری تا این حد جلوگیری کند اما سهل انگاری و مماشات بر برخورد با این تجمعات مردمی کار را به جای کشاند که رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، روز گذشته اظهار کرد: این استان دو هفته آینده با شرایط سختی از لحاظ کرونا رو به رو خواهد شد.

افزایش تعداد فوتی ها در استان حتی استاندار آذربایجان غربی را واداشت تا از اعمال مجدد محدودیت ها در صورت تداوم این وضعیت خبر دهد.

اکنون آذربایجان غربی با ۱۰ هزار و ۷۹۵ مبتلا به کرونا دارای وضعیت قرمز است و در روزهای اخیر با فوتی های ۱۱ تا ۱۲ نفر در روز روبه رو بوده است.

به گزارش کردپرس ؛ سهل انگاری ها تنها متعلق به مردم نیست بلکه در میان مسئولین هم دیده می شود، هنوز هم برگزاری جلسات در فضاهای بسته، وجود دارد  وافتتاحییه های غیر ضروری با حضور صدها نفر بدون رعایت پروتکل های بهداشتی در آذربایجان غربی هم تنها بخشی از نادیده گرفتن کرونا در میان مسئولین بوده است، کسانی که می بایست الگوی اجتماعی در نحوه مقابله و پیشگیری از کرونا برای مردم باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست