اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / سکینه اسمی: منطقه ویژه اقتصادی سلماس اردیبهشت در سال ۱۳۸۲ به تصویب هیئت وزیران و در دی ماه ۱۳۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی و سپس به تأیید شورای نگهبان رسید، اما با گذشت نزدیک به ۱۸  سالهنوز اقدام قابل توجهی برای اجرایی شدن این منطقه به عنوان یکی از نیازهای مهم و مطالبات اساسی مردم برای رونق اقتصادی منطقه انجام نگرفته است.

این منطقه علاوه بر واقع شدن در آذربایجان غربی تنها استان هم مرز با سه کشور و نیز شاهراه ارتباطی ایران به اروپا علاوه بر مزیت‌های قانونی سرمایه گذاری، از زیرساخت‌های مناسبی برخوردار چون دسترسی به راه آهن بین المللی ایران و اروپا، برخورداری از شبکه گازرسانی، و دسترسی به جاده‌های بین المللی برخوردار است.

شهرستان سلماس به دلیل دارا بودن ۸۸ کیلومتر مرز مشترک در فاصله ۱۲۵ کیلومتری ارومیه، ۲۰۰ کیلومتری تبریز، ۳۹ کیلومتری شهر باشقا ترکیه و ۱۴۲ کیلومتری شهر وان ترکیه واقع شده است و منطقه ویژه اقتصادی سلماس از ویژگی مهم و جغرافیایی و اقتصادی برخوردار است.

این شهرستان به دلیل ظرفیت‌های زیادی که در حوزه‌های مختلف اقتصادی دارد دروازه‌ای برای ورود به اقتصاد جهانی و فرصتی جهت گذر از اقتصاد سنتی و بسته به بازارهای بین المللی است زیرا مشوق‌های خاص این مناطق قابلیت‌های ویژه ای برای رونق تولید در این منطقه فراهم می‌کند.

به گفته کارشناسان منطقه ویژه اقتصادی سلماس، با هدف پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی و برقراری ارتباط تجاری بین ایران و ترکیه و تحرک در اقتصاد منطقه‌ای راه اندازی می‌شود و در سایه آن زمینه انتقال فن آوری، صادرات غیرنفتی، ایجاد اشتغال مولد و جلب و تشویق سرمایه گذاری داخلی و خارجی، صادرات، عبور خارجی (ترازیت) و انتقال کالا (ترانشیت) در منطقه فراهم می‌شود.

بلاتکلیفی منطقه ویژه اقتصادی سلماس ۱۸ ساله شد

شهرداری سلماس بضاعت مالی و فنی اداره منطقه ویژه اقتصادی را ندارد

فرماندار سلماس در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین اقدامات در زمینه فعال سازی منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان گفت: منطقه ویژه اقتصادی سلماس تنها منطقه مصوب آذربایجان غربی است که در سال ۷۶ طرح احداث آن مطرح و در سال ۸۹ در مجلس شورای اسلامی مصوب شد.

علی اکبر عسگری ادامه داد: اجرایی شدن این منطقه ویژه اقتصادی در سال ۹۰ ابلاغ شد که در سال مدیریت این منطقه به شرکت شهرک‌های صنعتی استان محول شد اما سه سال بعد اداره این منطقه به شهرداری سلماس محول شده است و تاکنون با گذشت چندین سال گام‌های اساسی برای فعال سازی آن برداشته نشده است.

وی با بیان اینکه شهرداری سلماس توان و بضاعت مالی و نیز فنی برای رونق بخشی این منطقه ویژه اقتصادی را ندارد، افزود: تاکنون تنها در ۵۰ هکتار از این منطقه زیرساخت‌های لازم از گاز، برق و آبرسانی و نیز خیابان کشی اجرایی شده ولی به دلیل مشکلات مالی شهرداری سلماس منطقه همچنان بلاتکلیف مانده است.

عسگری با تاکید بر اینکه بنیه مالی و فنی و نیز حوزه فعالیت شهرداری متفاوت از نیازمندهای منطقه ویژه اقتصادی است، اضافه کرد: برای رفع مشکلات مالی فعال سازی این منطقه رایزنی‌ها با دو شرکت بزرگ سرمایه گذاری نوسازی صنایع ایران و نیز ایمیدرو انجام شده ولی تاکنون نتایج مشخصی از این رایزنی‌ها نداشته‌ایم

فرماندار سلماس با بیان اینکه فعال کردن منطقه ویژه اقتصادی سلماس نیازمند سرمایه گذاری قوی و با تجربه است، گفت: به محض اینکه سرمایه گذار و متولی اصلی منطقه ویژه اقتصادی سلماس، مشخص بشود، حداکثر ظرف ۶ ماه می‌توانیم میزبان سرمایه گذاران دیگر و آغاز رونق منطقه باشیم.

عسگری با اشاره به اعلام آمادگی یکی از سرمایه گذاران برای حضور در منطقه ویژه اقتصادی سلماس ادامه داد: امیدواریم با پیگیری استانداری آذربایجان غربی مبنی بر اهلیت سنجی و دریافت موافقت شورای عالی مناطق آزاد و ویژه و همچنین استانداری، گام‌های بلندتری در راستای فعالیت این منطقه برداشته شود.

بلاتکلیفی منطقه ویژه اقتصادی سلماس ۱۸ ساله شد

ساختمان گمرک باید در منطقه ویژه اقتصادی سلماس ایجاد شود

فرماندار سلماس با اشاره به اینکه ایجاد ساختمان گمرک و ساختمان اداری از دیگر زیرساخت‌های مهم منطقه ویژه اقتصادی سلماس است، بیان کرد: تاکنون هنوز بستر لازم در جهت اینکه بتوانیم زمین‌ها را به متقاضیان سرمایه گذاری واگذار کنیم، محقق نشده است.

عسگری با اشاره به اینکه هم اکنون ۶ کیلومتر عملیات فنس کشی در منطقه ویژه اقتصادی سلماس ایجاد شده است، عنوان کرد: منطقه ویژه اقتصادی سلماس با هدف پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی و برقراری ارتباط تجاری تحرک در اقتصاد منطقه‌ای راه اندازی شده است که در سایه آن زمینه انتقال فن آوری، صادرات غیرنفتی، ایجاد اشتغال مولد و جلب و تشویق سرمایه گذاری داخلی و خارجی، صادرات، عبور خارجی و انتقال کالا در منطقه فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سلماس به دلیل نزدیکی به دو مرکز استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، دارا بودن زیرساخت‌های دسترسی به راه آهن بین المللی ایران و اروپا، برخورداری از شبکه گازرسانی، معادن غنی سنگ، باغات و اراضی کشاورزی حاصلخیز و موقعیت جغرافیایی ویژه و دسترسی به جاده‌های بین المللی و همسایگی با ترکیه از مزیت‌های اقتصادی بی شماری برخوردار است، گفت: در صورت رونق این منطقه اقتصادی می‌توان شاهد تحولات اقتصادی خوبی در استان و منطقه بود.

بلاتکلیفی منطقه ویژه اقتصادی سلماس ۱۸ ساله شد

بازارچه و پایانه مرزی در سلماس ایجاد شود

وی از نبود جاده و پایانه مرزی با وجود داشتن کوتاه‌ترین مسیر ایران به ترکیه گلایه کرد و افزود: شهرستان سلماس بین دو شهر مهم استان قرار گرفته و با توجه به دسترسی راحت به شهرستان تبریز از یک سو دسترسی کوتاه به دروازه‌های اروپا ضرورت راه اندازی و عملی شدن منطقه اقتصادی این شهرستان را دوچندان می‌کند.

عسگری با بیان اینکه سلماس یک سوم بازار خاورمیانه در زمینه ساخت درب به خصوص درب‌های ضدسرقت را تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌کند، افزود: همچنین سلماس در حوزه دامداری و دامپروری به دلیل وجود واحد ۵ هزار راسی، ایجاد دامداری سیمنتال ۱۰ هزار راسی توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و نیز اعلام آمادگی سرمایه گذار خارجی برای ایجاد دامداری ۵۰ هزار راسی گوسفند یکی از قطب‌های مهم کشور و زمینه ساز رونق اقتصادی است.

وی به زمینه ایجاد واحد بسته بندی مدرن عسل، ایجاد گلخانه‌های مجهز، ایجاد زنجیره‌های پایین دستی واحد فرآوری لبنی و گوشتی را از دیگر ظرفیت‌های این شهرستان برشمرد و گفت: امیدواریم با راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی سلماس بتوانیم گام‌های عملی برای توسعه و رشد اقتصادی شهرستان و منطقه برداریم.

بلاتکلیفی منطقه ویژه اقتصادی سلماس ۱۸ ساله شد

راه اندازی منطقه اقتصادی به دلیل حجم بالای بیکاری ضروری است

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی با گلایه از بلاتکلیفی این منطقه مهم اقتصادی گفت: با توجه به حجم بالای بیکاری در منطقه، امید است با راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی سلماس بتوان به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای حدود پنج هزار نفر اشتغال زایی ایجاد کرد

یعقوب رضازاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه برای راه‌اندازی و تکمیل منطقه ویژه اقتصادی سلماس و آسفالت‌ریزی، احداث فاضلاب و تکمیل زیرساخت‌ها و احداث ساختمان‌ها باید حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار تزریق شود، اضافه کرد: منطقه ویژه اقتصادی سلماس از سال ۹۲ کلنگ‌زنی شد اما متأسفانه در این پروژه با وجود پیگیری‌های فراوانی که از یک سال گذشته انجام شد، تنها به تأمین زیرساخت‌های برق، آب، گاز، جدول‌کشی و خیابان‌کشی بسنده شده است.

وی عنوان کرد: با پیگیری‌های انجام شده اعتبارات قطره چکانی برای تأمین و تکمیل پروژه انجام شد اما متأسفانه تا این لحظه اقدامی انجام نشده است، در حالی که ساختمان مرکزی و ساختمان گمرک و سوله‌ها باید به تدریج آماده شده تا به سرمایه گذاران واگذار شود.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تکمیل منطقه ویژه اقتصادی سلماس در اشتغال‌زایی تأثیر فراوانی دارد تصریح کرد: همچنین با تکمیل آن، سرمایه‌گذاران به این منطقه روانه شده و با ایجاد واحدهای تولیدی و رونق صادرات و واردات، کمک شایان توجهی در اقتصاد منطقه خواهد داشت.

نزدیکی منطقه ویژه اقتصادی سلماس به فرودگاه‌های خوی و ارومیه، قرار گرفتن در جوار مرزهای جلفا، بازرگان، رازی و سرو در کنار همسایگی دو شهرستان تبریز و ارومیه موجب شده است یکی از قطب‌های مهم اقتصادی منطقه محسوب شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست