اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : با توجه به فروش و استقبال نه‌چندان خوب گوشی‌های هوشمند پیکسل گوگل در بازار از طرفی و البته سایه سنگین رکود بر بازار تبلت در سال‌های اخیر، انتظار می‌رفت که گوگل زودتر از دیگر رقبای بزرگش از بازار جهانی تبلت‌ها خداحافظی کند.

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: هفته گذشته مشخص شد که گوگل دیگر تبلتی نخواهد ساخت. در عوض قرار است این شرکت روی لپ تاپ‌های مبتنی بر سیستم‌عامل کروم مانند Pixelbook متمرکز شود. به این ترتیب تمام افرادی که تجارت تبلت گوگل را دنبال می‌کردند، دیگر تعجبی نمی‌کنند. علاوه بر اینها، باید پذیرفت که تبلت‌ها دچار مرگ تدریجی شده‌اند.

در واقع تبلت‌ها نتوانستند ماموریتشان را آن‌طور که انتظار می‌رفت، انجام بدهند. این شکل محصول هرگز نتوانست به اندازه موبایل‌های هوشمند به موفقیت برسد و هیچ وقت هم جایگزین کامپیوترهای شخصی نشد. در حقیقت بازار تبلت در روزهای پایانی سال ۲۰۱۴ به اوج موفقیت و مقبولیت خودش رسید و از آن زمان تاکنون روند رو به افول را تجربه کرده است. شاید بسیاری به این موضوع اشاره کنند که بازار کامپیوترهای شخصی هم روند کاهشی داشته، اما نباید فراموش کرد که سرعت افول در بازار تبلت‌ها بسیار بیشتر بوده است. تبلت به شکلی که ما می‌شناسیم، در حال نابود شدن است. این بازار هرگز رو به فراموشی نمی‌رود، اما انواع تبلت‌های ساده در آینده‌ای نه چندان دور تقریباً از بین خواهند رفت. این اتفاق از همین حالا در حال رخ دادن است. صفحات نمایش موبایل‌های هوشمند رو به بزرگ‌تر شدن هستند تا به تبلت‌ها نزدیک بشوند، از طرف دیگر لپ تاپ‌ها هم به تدریج به نمایشگرهای لمسی با پنل‌های جداشدنی مجهز می‌شوند. این روزها اغلب کاربران تبلت‌ها به دنبال لوازم جانبی کاربردی مانند انواع ماوس و کیبوردهای ویژه برای آن هستند که بتوانند راحت‌تر با دستگاه‌شان کار بکنند. هر چند این به معنای آن نیست که لپ‌تاپ‌ها یک محصول کامل می‌توانند باشند، بلکه این موضوع تایید می‌کند که تبلت‌ها کارآیی کمتری نسبت به لپ تاپ‌ها داشته و از نظر کاربران در نهایت کامپیوترهای شخصی می‌توانند کاربردی و مفیدتر باشند.

فرم محصولی آینده

در این میان شرکت‌های اپل، مایکروسافت و گوگل احتمالاً استراتژی‌های متفاوتی دارند، اما همه آنها تلاش می‌کنند تا فرم محصولی آینده را کشف کنند. همه این شرکت‌ها می‌خواهند و ترجیح می‌دهند که تعریف جدید و تازه‌ای از کامپیوتر ارائه بدهند. اپل تنها برنده بازار تبلت‌ها، اما خیلی صریح گفته است نگاهی صرفاً تجاری به تبلت‌هایش دارد و نه بیشتر. کوپرتینو واقعاً می‌خواهد شما را متقاعد کند که آی‌پد فقط یک تبلت نیست. امسال اما احتمالاً این شرکت شاهد رکود بیشتری در بازار تبلت‌هایش خواهد بود. شاید به همین دلیل هم باشد که اپل سیستم‌عامل آی‌پد را مجزا کرده و به‌عنوان iPadOS ارائه کرده است. مهم‌ترین و برجسته‌ترین ویژگی این سیستم‌عامل، مجهز بودن به مکان‌نمای ماوس است که می‌تواند کار بسیاری از کاربران آی‌پد را راحت و ساده‌تر کند.

مایکروسافت از سال ۲۰۱۲ در حال کمرنگ‌تر کردن مرز میان لپ تاپ‌ها و تبلت‌ها بوده است. بعد از توقف تولید موبایل هوشمند، ردموند تمرکزش بر بازار تبلت‌ها را چند برابر کرده است. با این اوصاف حالا می‌توانید تمام انواع تبلت‌های سرفیس این شرکت را همراه با پنل نمایشگر جداشدنی و بدون آن بخرید. اما همه این تبلت‌های سرفیس یک ویژگی مشترک دارند: نمایشگرهای لمسی. اپل اما مدت‌هاست که سعی می‌کند آی‌پد را از حالت یک تبلت صرف بیرون آورده و جایگاهی بسیار بالاتر و کاربردی‌تر از یک تبلت به آن ببخشد. این در حالی است که مایکروسافت همچنان مشغول تولید انبوه تبلت ‌های ویندوزی است. در چنین بازاری قطعاً گوگل در حال عقب و بیرون ماندن از روند حاکم است. گوگل از زمان Nexus ۷ دیگر نتوانسته است که تبلت موفقی به بازار ارائه کند. این در حالی است که حتی دیگر به موفقیت تبلت‌های ۷ اینچی در بازار هم نمی‌توان امیدوار بود. چون موبایل‌هایی با صفحه نمایش‌های بزرگ‌تر به تدریج به قاتل آنها تبدیل شده‌اند.

حالا گوگل رسماً تولید تبلت‌های هوشمند خود را پایان داد. این شرکت چندی پیش و در جریان مراسم رونمایی از گوشی‌های پیکسل ۳ و پیکسل ۳ ایکس ال، از تبلت جدیدی مجهز به سیستم‌عامل کروم تحت عنوان پیکسل اسلیت رونمایی کرد تا بتواند عملکرد ضعیف خود در عرضه تبلت‌های نکسوس را به فراموشی بسپارد. اما گوگل اخیراً اعلام کرده است که این شرکت دیگر تبلت جدیدی با برند پیکسل اسلیت تولید نخواهد کرد. گوگل تصمیم داشت طی هفته‌های آینده دو تبلت جدید را که مدل‌های کوچک‌تری نسبت به پیکسل اسلیت داشتند، رونمایی کند، اما این پروژه هم متوقف شده است. هر چند کارشناسان و تحلیلگران بازار انتظار دارند که حالا گوگل تمرکز بیشتری روی فرآیند تولید لپ تاپ‌هایش بکند، اما مقامات گوگل چیزی در این مورد به‌صورت رسمی اعلام نکرده‌اند. با توجه به فروش و استقبال نه‌چندان خوب گوشی‌های هوشمند پیکسل گوگل در بازار از طرفی و البته سایه سنگین رکود بر بازار تبلت در سال‌های اخیر، انتظار می‌رفت که گوگل زودتر از دیگر رقبای بزرگش از بازار جهانی تبلت‌ها خداحافظی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست