اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / یاسر بابایی – کردپرس : به نظر می رسد که با توجه به اوضاع اجتماعی و سیاسی امروز ایران، در انتخابات آینده مجلس یازدهم که روز دوم اسفندماه برگزار خواهد شد، دارندگان رأی های خاکستری درصد بیشتری از رأی دهندگان را به خود اختصاص خواهند داد.

طبق آخرین نظرسنجی رسمی و علمی در خصوص انتخابات در ایران که از سوی ایسپا و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ برگزار شد، ۷۲ درصد از واجدین شرایط در این انتخابات شرکت کردند که البته رقم بالایی است. نکته جالب در خصوص این نظرسنجی، گرایش سیاسی رأی دهندگان بود که تنها ۴۱ درصد از آنها (۱۶ درصد اصولگرا و ۲۵ درصد اصلاح طلب) دارای گرایش بودند و طبق این نظرسنجی، ۳۱ درصد از رأی دهندگان، در وهله اول، پنج هفته مانده به روز انتخابات تصمیم به رأی دادن گرفتند و در وهله دوم به یکی از کاندیداها رأی دادند (نظرسنجی ایسپا، ۱۳۹۶).

این جمعیت عظیم را که از طرفداران هر کدام از گرایش های رایج در ایران تعدادشان بیشتر است، «مردّدین» نام نهاده اند و گاهی آنها را دارندگان «آرای خاکستری» می دانند. اینها افرادی هستند که نه تنها به هیچ جناحی گرایش و وابستگی فکری و سیاسی ندارند، بلکه این دو جناح را ناکارآمد و مقصر در اوضاع کنونی کشور نیز می‌دانند.

ابراهیم حاجیانی، دانشیار جامعه شناسی و مدیرگروه پژوهش های فرهنگی مرکز تحقیقات استراتژیک در خصوص این ۳۱ درصد دارنده رأی خاکستری می نویسد: «این عده کسانی بوده اند که در عین شدت نارضایتی و ناامیدی، از صندوق رأی به عنوان یک وسیله یا ابزار برای اعلام اعتراضات شدید سیاسی خود نسبت به وضع موجود استفاده کرده اند» (حاجیانی، ۱۳۹۶: ۱۰۸). به زعم حاجیانی، این قسمت از رأی دهندگان با استفاده از صندوق رأی به دنبال طرح مطالبات بنیادی، تحول خواهانه و تا حدودی ساختارشکنانه بوده اند. وی ادامه می دهد: «کنشگران ایرانی به نحو متناقض و پیچیده ای، نمایی از انتخابات را به به عنوان ابزار پیگیری تغییرات بنیادی انتخاب کرده اند» (حاجیانی، همان: ۱۰۹) و به عبارتی، صندوق رأی را برای اعلام نارضایتی و ناخشنودی خویش و نیز برای پیگیری مطالباتشان انتخاب کرده اند.

دارندگان رأی های خاکستری تحت تأثیر جریان‌های سیاسی خاص نیستند و می توان گفت که تا حدودی دارند آگاهانه رأی می دهند. تمام تلاش مدیران کمپین‌های تبلیغاتی جناح‌های سیاسی ثروتمند ایران که امتحان خود را برای مردم پس داده اند نیز همواره بر جذب درصدی از آرای این دارندگان رأی‌های خاکستری متمرکز بوده است چرا که می‌دانند این رأی های مستقل به سمت هر کسی بروند او را پیروز خواهند کرد.

به نظر می رسد که با توجه به اوضاع اجتماعی و سیاسی امروز ایران، در انتخابات آینده مجلس یازدهم که روز دوم اسفندماه برگزار خواهد شد، دارندگان رأی های خاکستری درصد بیشتری از رأی دهندگان را به خود اختصاص خواهند داد (بیش از ۳۱ درصد). اینان کسانی هستند که اولاً می دانند و آزموده اند که رأی آنها در جهت دهی به سیاستهای کلان کشور بسیار مؤثر است و در ثانی اگر درست انتخاب کنند و اسیر بازیهای فریبنده سودجویان و بازاریابان سیاسی قرار نگیرند، می توانند – و باید – مجلس خوبی برای چهار سال آینده کشور انتخاب کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست