اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : امید و اعتماد مردم مهم‌تر از این است که در آینده چه کسی رئیس‌جمهوری یا نماینده مجلس شود.

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم احمد مازنی، نوشت: یکی از اصول و مبانی در بهبود روند کاری مدیران، گوش فرادادن به نقد دلسوزانه منتقدان خود است. اینکه مدیری فقط به رسانه‌هایی توجه کند که به تمجید از او می‌پردازند و از رویکردهای مثبت به خود استقبال می‌کنند، تصور نمی‌شود جامعه به اهداف اصلاحی و رو به پیشرفت خود برسد. بنابراین ابتدا باید مدیران و وزرا به انتقادها توجه داشته و پاسخگوی عملکرد خود باشند.

اما نکته بعدی بحث استانداران است که آنها مهم‌ترین و عالی‌ترین فرد دولت در استان‌ها هستند. استانداری باید زمام امور را در دست بگیرد که با سیاست کلی دولت هماهنگ و همسو باشد. از سویی باید قدرت ریسک در شرایط سخت را داشته باشد. در حالی که کشور با تحریم‌های ظالمانه آمریکا رو‌به‌روست، استانداران باید قدرت حمایت از سرمایه‌گذاران و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را در استان‌ها داشته باشند و مهم‌تر اینکه به حل مشکلات مردم اهتمام ویژه‌ای داشته باشند. طبعا بر اساس قانون اساسی مردم رأی می‌دهند، توقع دارند که بر اساس رأی خود، برنامه‌ها، رویکردها و عوامل و دست‌اندرکاران دولت و مجریان در دستگاه‌های مختلف، با آرای آنها همخوانی و هماهنگی داشته باشند.

مردم از سال ۹۲ به این سو و براساس ائتلافی که بین عقلای سیاسی جامعه؛ در هر دو جناح سیاسی کشور، دولتی معتدل و عقلایی را انتخاب کردند و به مجلس شورای اسلامی، شورای شهر و همچنین دولت دوازدهم در سال ۹۶ رأی مثبت دادند و گرایش خود را به این روش و منش اعتدالی اعلام کردند. بنابراین اگر قرار باشد استاندارانی انتخاب شوند که با این رویکردها هم‌راستا نباشند و نخواهند برنامه‌ها و مطالبات مردم را اجرا کنند یا توان اجرای چنین مطالباتی را نداشته باشند، انتصاب این استانداران نقض غرض خواهد بود که باعث ناامیدی مردم خواهد شد.

این ناامیدی نه از اصلاح‌طلبان و اعتدالیون، بلکه به ناامیدی مردم از صندوق رأی و سازوکارهای قانونی انتقال قدرت منجر می‌شود. از سویی پیام مجلس در رابطه با استثنائات قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان که موارد استثنا را افزایش داده است، دولت را مجاب کرده تا به جوانان و نیروهای تازه نفس روی آورد. باید از نیروهایی که سن بیشتری دارند و بازنشسته هستند، در مقام مشاوره استفاده شود و اینگونه نباشد که استاندارانی که قرار است ترک خدمت کنند، به طور کل از چرخه مدیریتی حذف شوند بلکه از توان، تجربه و ظرفیت این افراد استفاده شود. در استان‌ها یا در سایر سطوح مدیریتی کشور باید از این افراد استفاده شود زیرا عدم استفاده از چهره‌های دارای تجربه و انگیزه به کشور خسارت وارد خواهد کرد.

پیام قانونی که مجلس به تصویب رساند دو چیز است؛ ابتدا استفاده از نیروهای جوان‌تر برای مدیریت کشور و پیام دوم استفاده از مدیران با تجربه در مقام مشاوره است تا به دولت و حاکمیت در پیشبرد اهداف خود کمک کنند. این نکته را دولت و وزیر کشور باید توجه داشته باشند که هرچند نگاه بلندمدت به اداره کشور خوب و مفید است اما نباید باعث شود که برخی به چینش استانداران با نظر به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ اهتمام ورزند و این گزینش‌ها همسو با آن اهداف باشد. امید و اعتماد مردم مهم‌تر از این است که در آینده چه کسی رئیس‌جمهوری یا نماینده مجلس شود. مردم حتما اینگونه عملکردها را زیر نظر خواهد داشت و توجه به این موضوعات داشته و دارند و نمایندگان مردم هم بر عدم آسیب وارد آمدن به امید و اعتماد مردم نظارت خواهند داشت، زیرا این «امید و اعتماد» سرمایه اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست