اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  محله حاشیه نشین “اسلام آباد” ارومیه با ٣۵ هزار نفر جمعیت یک متر فضای سبز ندارد، اکنون کودکان این منطقه از کلان شهر ارومیه چشم انتظار به سرانجام رسیدن وعده های شهرداری و ایجاد فضای سبز برای بازی های کودکانه شان هستند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، سرانه فضای سبز ارومیه به ازای هر شهروند ۱۱٫۴۶ متر مربع است، این در حالی است که بر اساس استانداردها حداقل سرانه اکولوژیک فضای سبز در کلان‌شهرها ۱۵ متر مربع است و ارومیه تا رسیدن به این سرانه فاصله دارد.

شهرداری ارومیه در نظر دارد، ۷ پارک محله‌ای و شهری جدید در نقاط مختلف شهر به مساحت ۹ هکتار احداث کند و احداث پارک در ۴ نقطه شهر ی وارد فاز طراحی و اجرا شده  است. در حال حاضر شهر ارومیه از ۱۲۷ پارک و ۹۱۲ هکتار فضای سبز  برخوردار است اما مناطق حاشیه نشین شهر ارومیه تا حدود زیادی از این قاعده مستثنا هستند و نبود فضای سبز برای کودکان این محلات به رویایی دور برای بازی های کودکانه شان تبدیل شده است.

محله اسلام آباد ارومیه یکی از این محلات است که با بیش از ٣۵ هزار نفر جمعیت فضای سبز ندارد و در این محله زمین‌بازی مناسب هم ساخته نشده و کودکان به خاطر شرایط نامساعد زمین‌ها هنگام بازی آسیب می‌بینند، آنها در خیابان‌های پرتردد این محله در حال تفریح هستند و هر لحظه خطر تصادف با اتومبیل‌های عبوری آنها را تهدید می‌کند.

گاهی والدین مجبوراند، کودکان خود را برای بازی به پارک محله الواج که فاصله زیادی با این محله دارند ببرند. در حال حاضر نبود یک فضای سبز و جایی برای تفریح سالم کودکان در حاشیه شهر ارومیه مشکل ساز شده و توازن عادلانه خدمات رسانی هم بیشتر لنگ شده است.

در ادوار قبلی شورای شهر، ایجاد پارک و فضای سبز در منطقه اسلام آباد به بهانه اینکه صاحبان ملک با شهرداری بر سر واگذاری زمین به توافق نمی رسند، منتفی شده بود، اما اخیرا وعده هایی برای ایجاد پارک در این منطقه از شهر پا گرفته است.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر ارومیه می گوید: زمینی بین اسلام آباد و بادکی که متعلق به سپاه است را برای ایجاد فضای سبز و تفریحی در نظر گرفته ایم و بر آنیم که این زمین را پس از واگذاری به مجموعه مدیریت شهری به امکانات فضای سبز و تفریحی مجهز کنیم.

ساسان ابراهیم زاده اضافه می کند: یکی از مطالبات مهم ساکنان محلات حاشیه نشین از شورای شهر و شهردار ایجاد فضای سبز و ایجاد فضای تفریح برای کودکان و نوجوانان است و این کمبود در محله اسلام آباد بیشتر به چشم دیده می شود که امیدواریم با کمک همه دستگاه‌های مسئول و مردم بتوانیم به این مطالبه مردمی هرچه زودتر جامه عمل بپوشانیم.

از سویی دیگر مناطق حاشین نشین ارومیه ما مشکلات قولنامه ایی بودن اراضی درگیر هستند. بسیاری از مردم زمین‌های قولنامه‌ای دارند و با اتکا به این قولنامه‌ها اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند  به همین خاطر تا زمانی که مشکل مالکیت این زمین‌ها حل نشود نمی‌توان امیدی به تغییر ساختار بر اساس طرح تفصیلی داشت.

مناطق اسلام‌آباد، کشتارگاه و بادکی در بافت روستایی بوده و از پیش زمینی برای فضای سبز وسالن ورزشی و فرهنگسرای این مناطق در نظر گرفته نشده است.

اکنون شورای دور ششم شهر در نظر دارد تا قطعه زمین بین محلات اسلام آباد و بادکی که متعلق به سپاه است را برای ایجاد فضای سبز و تفریحی آماده کند، تا زمینه بازی و تفریح کودکان این محله پر جمعیت حاشیه نشین هم فراهم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست