اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : شیرین محمودی، عضو موسسه محیط زیست نبض طبیعت در یادداشت زیر خواستار حمایت اداره کل محیط زیست استان جهت همکاری با موسسات مردم نهاد و دلسوزان طبیعت جهت حفظ وحمایت گونه نادر خرس قهوه ای سیلوانا شده که سرمایه طبیعی منطقه به شمار می رود.

سیلوانا نام منطقه ایست در جنوب غربی استان آذربایجان غربی که با شهرستان ارومیه حدودا۳۰کیلومترفاصله دارد. این منطقه سرسبز وزیبا که جزو ۱۹منطقه تولیداکسیژن خالص در جهان است دارای پوشش گیاهی غنی وگونه های جانوری متعددی میباشد.چشمه های پر آب گیاهان متنوع و حصارکوهستانی وپوشیده ازبرف آن سیلوانا را مأمنی مناسب برای حیوانات وحشی وپرندگان تبدیل کرده است.

خرس قهوه ای یکی از گونه های نادر وبا ارزشی است که در این منطقه و بخصوص درفصل بهاربه وفورمیتوان دیداین حیوان زیبا وپشمالو که بصورت پراکنده در ارتفاعات پایین منطقه زندگی میکند با نام علمی(Ursus-arctos)گونه ای از خرس قهوه ای بزرگ جثه و درشت اندام است که دربسیاری از مناطق امریکای شمالی وشمال اوراسیا زندگی میکند.

وزن این خرس مابین ۷۰ الی۷۸۰ کیلوگرم متغیر است وبزرگترین زیرگونه آن خرس کودیاک باقامتی هم اندازه خرس قطبی باوی برسر بزرگترین گونه خرس وبزرگترین حیوان شکارچی روی خشکی رقابت میکند.

متاسفانه به دلایلی همچون مرزی بودن منطقه ونبودامکانات تخصصی این حیوان همیشه موردبی مهری مسولان قرارگرفته وتاکنون هیچ گونه آماردقیقی ازتعداد آنها دردسترس نیست.

خرس قهوه ای غالبا گوشتخواربوده وهمچنین از ریشه برخی گیاهان نذیر ریواس عسل وهمچنین ازمیوه درختان تغذیه میکند. با توجه به شرایط جوی وبارشی منطقه و البته ورود انسان به محل زندگی این حیوان درفصولی ازسال شاهد خسارات وحمله خرس به محصولات کشاورزی ،کندوهای عسل ویااحشام روستاییان می باشیم که این امر باعث ایجاد تعارضاتی بین روستاییان بومی وخرس شده وگاها باصحنه های ناگوار تلف شدن این گونه باارزش توسط انسان روبه رو می شویم.

در سطح جهانی برنامه و راهکارهای زیادی در جهت کاهش تعارضات بین انسان و خرس بیان و اجرا شده است که باتوجه به موقعیت منطقه در بین آن می توان به آموزش جوامع محلی، حصارکشی مناسب اطراف باغات کشاورزی و کندوهای عسل، جلوگیری از تعرض ونابودی هرچه بشترمحل زندگی حیوانات توسط انسان وهمچنین بیمه این محصولات توسط شرکتهای معتبرزیرنظرکارشناسان محیط زیست اشاره کرد.

امیدواریم مسئولان منطقه ای ،اداره کل محیط زیست باهمکاری موسسات مردم نهاد و دلسوزان طبیعت درجهت حفظ وحمایت از این حیوان  نادرمنطقه وسرمایه طبیعی ما ازهیچ اقدامی دریغ ننمایند تا علاوه بر ورودحداقلی خسارت به دسترنج کشاورزان منطقه شاهد آشتی انسان باطبیعت وحفظ گونه های با ارزشمان باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست