اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  حدود ۵٠٠ هزار تن سیب در سردخانه های آذربایجان غربی منتظر صادر شدن هستند اما رئیس اتحادیه سردخانه‌داران آذربایجان‌غربی می گوید: با توجه به کیفیت پایین محصولات امسال، در صورت تعلل در فرایند صادرات، سیب ها فاسد می‌شوند.به گزارش خبرنگار کردپرس، امسال استان آذربایجان غربی با تولید بیش از یک میلیون و ٢٧٠هزار تُن سیب بازهم رکورد تولید این محصول در کشور را زد اما شرایط  آب و هوایی و وزش باد و تنش های اقلیمی موجب شد حدود یک سوم از محصول سیب درختی تولیدی به زیر درختی یا همان سیب صنعتی تبدیل شود.

از ٧٣٠ هزار تن سیب درختی ذخیره سازی شده در سردخانه های استان نیز، بر اساس اعلام جهاد کشاورزی آذربایجان غربی؛ تا ابتدای آذر ماه، «تنها ١۵۵ هزار تن از این محصول از طریق گمرکات استان به کشورهای خارجی از قبیل عراق، تاجیکستان، ازبکستان ، هندوستان و ..  صادر شده که حاکی از کند بودن روند صادرات است».

اکنون با صادرات ١۵۵ هزار تن، باید ۵٧۵ هزار تن سیب در سردخانه های استان منتظر ادامه روند صادرات باشند، اما رئیس اتحادیه سردخانه‌داران آذربایجان‌غربی در روزهای پایانی آذر از ذخیره ۶۴٠ هزار تن سیب در سردخانه ها خبر می دهد و می گوید: «متاسفانه خروجی سیب از سردخانجات بسیار ضعیف است».

مراد آقابالازاده با اشاره به اینکه روزانه تنها بین هزار تا هزار و ۵٠٠ تن سیب از آذربایجان‌غربی خارج می‌شود‌، ادامه می دهد: «اگر با همین روال پیش رود و با توجه به کیفیت سیب‌های تولیدی امسال که ضعیف بوده، در آینده شاهد فساد آن‌ها خواهیم بود و نگرانی از این بابت وجود دارد».

او با بیان اینکه صادرات داخلی و خارجی سیب انجام می‌پذیرد اما سرعت لازم و مورد انتظار را ندارد، به تسنیم می گوید: «کیفیت پایین سیب‌ تولیدی به مرکز تحقیقات کشاورزی استان گزارش شده و آنها دلیل این اتفاق را اکوسیستم و گرمای هوا می‌دانند که بر روی سیب‌ها تاثیر گذاشته و برای مثال درون سیب‌های قرمز به اصطلاح شکری شده و با توجه به اینکه لکه داخل آنها وجود دارد، این لکه‌ها در سردخانه‌ها در حال افزایش است و تا زمان استفاده، کاملا به شکل قهوه‌ای درمی‌آید».

بنا به گفته آقابالازاده؛ «بی‌تردید اگر زمان بگذرد، این سیب‌ها به مصرف داخلی هم نمی‌رسند و بنابراین توصیه می‌شود که کشاورزان و صاحبان کالا زمان را از دست نداده و برای فروش تا عید صبر نکنند. اگر سیب‌ها برای بعد از عید بماند، مشکل‌ساز می‌شود».

با وجود اینکه آذربایجان غربی ٧٠ درصد سیب کشور را تأمین می‌کند، اما کمبود سیستم سورتینگ و بسته بندی، نبود ناوگان مناسب حمل محصولات کشاورزی، سیاست‌های نامناسب و عدم بهره مندی درست از ظرفیت‌های مرزی استان از موانع مهم صادرات محصولات کشاورزی مخصوصا سیب در این استان است.

مقرر شده بود؛ دیپلماسی اقتصادی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی به خصوص سیب در کشورهای منطقه و استان تقویت شود و رایزانان بازرگانی تلاش خود را در این زمینه افزایش دهند، اما روند کند صادرات امسال سیب آذربایجان غربی و کیفیت پایین آن از اخبار ناگواری در ماه های آینده خبر می دهد.

در نهایت کمتر از ٣ ماه زمان برای صادارت بیش از ۵٠٠ هزار تن سیب زمان باقی مانده و داستان تکراری صادرات ناموفق این محصول امسال هم تکرار شد.

فراهم نبودن زیر ساخت های صادرات محصولات کشاورزی برای بازگشت ارز به کشور(پیمان سپاری ارزی) در کشورهای مقاصد صادراتی، کمبود واحدهای سورتینگ و بسته بندی و ماشین های یخچال دار و لزوم توسعه حمل و نقل ریلی و هوایی برای تسهیل در امر صادرات محصولات کشاورزی به دلیل فساد پذیر بودن آنها از جمله چالش هایی هست که باید به منظور رونق صادرات محصولات کشاورزی مرتفع شوند، اما سال ها است این قسم مشکلات ردیف می شوند و هر بار مسئولان به وجود آنها اعتراف می کنند اما کوچکترین اقدامی در راستای حل موضوع انجام نمی دهند.

استاندار آذربایجان غربی هم تا کنون بارها رفع موانع و مشکلات محصولات کشاورزی بویژه سیب، را از جمله برنامه های استان در مدیریت جدید عنوان کرده است. با این حال، حال سیب آذربایجان غربی هیچوقت مساعد نبوده و هر ساله ترس از فاسد شدن به دلیل مشکلات متعدد صادراتی باغداران را نصفه جان می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست