اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : هرساله به هنگام برداشت سیب، در نبود ثبات و بازار فروش و ورود دلالان به بازار، تولیدکنندگان سیب آذربایجان غربی با ضرر و زیان فراوانی روبرو می‌شوند.

اگر چه آذربایجان غربی قطب تولید سیب کشور محسوب می شود اما فقر مکانیزاسیون، مشکلات سورتینگ و بسته بندی همچنین وجود دلالان باعث شده کشاورزان همچنان با مشکل فروش محصولاتشان دست و پنجه نرم کنند.

قیمت محصول فروشی گاه حتی کفاف هزینه‌های کارگران را نمی‌دهد

رضا یکی دیگر از باغداران ارومیه گفت: با هزار زحمت محصول را به عمل می‌آوریم و موقع فروش در میدان بار، قیمت محصول گاه حتی کفاف هزینه‌های کارگرانی که محصول را از درخت چیده نمی‌دهد؛ وجود دلالان نیز مشکل دیگری است که هرساله با آن دست و پنجه نرم می کنیم.

بازار مناسبی برای فروش سیب وجود ندارد

اکبرزاده باغدار دیگر ارومیه ای گفت: امسال برداشت محصول سیب بسیار خوب بوده است ولی در این میان قیمت پایین این محصول مشکلات زیادی را برای باغداران منطقه به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه قیمت پایین محصول سیب درختی برای ما عادت شده است، افزود: متأسفانه ما هرساله با مشکل فروش سیب درختی برداشت‌ شده از باغات خود هستیم در حالی که بهترین و باکیفیت‌ترین سیب در استان تولید می‌شود ولی بازار مناسبی برای فروش این محصول وجود ندارد و این امر نگرانی‌های زیادی را برای ما دارد.

نرخ خرید سیب صنعتی از کشاورزان بسیار پایین است

احمد باغدار ۶۵ ساله اهل ارومیه گفت: متاسفانه بازار فروش محصولات کشاورزی هیچ قانونی ندارد و هر کس به هر نرخی که بتواند به فروش می‌رساند.

وی ادامه داد:  محصول سیب صنعتی یا همان زیردرختی موجود در باغات منطقه با قیمتی ناچیز بفروش می رسد و گاه با تلمبار شدن در کنار جاده ها خوراک پرندگان می شود؛ در برخی موارد قیمت سیب صنعتی آنچنان پایین بود که حتی هزینه حمل آن را به خارج از باغ هم تامین نمی شود.

موضوع خرید حمایتی سیب صنعتی استان پیگیری می شود

محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی در پایان جلسه هماهنگی خرید و فرآوری سیب صنعتی استان در گفت و گو با خبرنگاران گفت: طی توافق صورت گرفته با کارخانجات کنسانتره استان مقرر شد که کارخانجات تا زمان متعادل شدن قیمت، سیب صنعتی را به ازای هر کیلو حداقل ۶۰۰ تومان از کشاورزان خریداری کنند.

وی افزود: با توجه به تولید و عرضه بالای سیب صنعتی در استان متاسفانه طی روزهای گذشته شاهد افت قیمت این محصول بودیم که مطمئنا در روزهای آتی با مدیریت عرضه، قیمت سیب صنعتی نیز افزایش خواهد یافت؛ لذا از کشاورزان تقاضا داریم با توجه به ماندگاری سیب زیردرختی تا یک الی دو هفته، در برداشت و عرضه محصول خود به کارخانجات عجله نکنند.

شهریاری همچنین از پیگیری موضوع خرید حمایتی سیب صنعتی استان نیز خبر داد و گفت: پیگیر تصویب این موضوع در ستاد تنظیم بازار کشور هستیم که در صورت نهایی شدن، خرید حمایتی سیب صنعتی در استان نیز همانند محصول گوجه فرنگی انجام خواهد گرفت.

برداشت سیب درختی در آذربایجان غربی امسال رشد ۱٫۴ درصدی دارد

رسول جلیلی رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به میزان تولید سیب درختی در استان طی سال جاری افزود: پیش بینی می شود در سال جاری میزان تولید سیب درختی بیش از یک میلیون تن باشد که نسبت به سال گذشته رشد ۱.۴ درصدی را شاهد باشیم.

وی میزان تولید سیب در سال گذشته را ۷۵۰ هزارتن اعلام کرد و افزود: سال گذشته در حدود ۱۵۰ هزارتن سیب به صورت تازه خوری در استان مصرف شده است.

جلیلی به وسعت ۱۰۱ هزار و ۴۵۹ هکتاری باغ های استان اشاره کرد و گفت: ۵۴ هزار و ۶۵۱ هکتار از آن زیر کشت درختان سیب قرار دارد.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه باغ های سیب نیمی از باغات استان را تشکیل می‌دهد، گفت: به غیر از ارقام محلی سیب و تابستانه عمدتاً ۸ رقم شامل رد و گلدن، دلیشز، دلبار، استیوال، گرانی اسمیت، فوجی، گالا و رد چی اف در استان برداشت می شود.

وی در خصوص توسعه باغات سیب در استان اظهار کرد: امسال به جهت مشکل کم‌آبی دریاچه ارومیه توسعه باغ سیب ممنوع بوده اما نسبت به اصلاح و جایگزینی باغات غیر بازده و غیر سیب اقدام شده است.

جلیلی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۴۰۰ هزار تن سیب در سردخانه ها نگهداری شد خاطر نشان کرد: پیش بینی می‌شود امسال علاوه بر مصرف تازه خوری میزان ۷۰۰ هزار تومان در سردخانه ها ذخیره می شود.

وی در خصوص مشکل دپوی سیب در کنار جاده های استان گفت: جهت حل مشکل دپوی سیب در کنار جاده‌ها و مجوز ایجاد مرکز خرید سیب با نظارت و کنترل معاونت غذا و دارو و سازمان جهاد کشاورزی صادر شده است که با بازگشایی این مراکز نقش دلالان کمرنگ شده و جهت جلوگیری از افزایش سیب درجه ۳ (سیب دپو شده در کنار جاده ها) اصلاح و جایگزینی باغات فرسوده در حال اجرا است.

پیش بینی ارزآوری ۱۰۰ میلیون دلاری صادرات سیب آذربایجان غربی

محمدجانی رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در خصوص صادرات سیب استان با بیان اینکه سال گذشته در حدود ۴۴ میلیون دلار ارزآوری حاصل از صادرات سیب از گمرکات استان به کشورهای مختلف از جمله افغانستان، پاکستان و ترکمنستان  و عراق بوده است افزود: با توجه به پیش بینی تولید بیش از یک میلیون تن سیب درختی طی سال جاری پیش بینی می شود در حدود ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار صادرات از گمرکات انجام شود.

وی با بیان اینکه در راستای حل مشکلات صادرات سیب استان دو میز استانی توسعه صادرات سیب درختی برگزار شده است افزود: برگزاری میز ملی توسعه صادرات سیب با حضور مسئولان و تولید کنندگان این حوزه سبب می شود با احصا مشکلات و ارائه پیشنهادات در راستای توسعه صادرات سیب استان گام های مهمی برداشته شود.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه صادرات سیب استان ،کمبود ماشین های یخچالدار حمل سیب را از مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: وجود تهاتر و مشوق های صادراتی، ایجاد گیت های ویژه برای محصولات کشاورزی فساد پذیر برای کاهش اتلاف زمان در صف های طولانی نوبت در گمرکات و حمایت از تولید کنندگان زمینه را برای توسعه صادرات این محصول فراهم می کند.

محمدجانی با بیان اینکه اشتغال و اقتصاد آذربایجان غربی  با کشاورزی عجین است، تصریح کرد: بکارگیری استراتژی های کارآمد، صنعتی و استاندارد کردن بسته بندی محصولات کشاورزی در راستای افزایش زمان فسادپذیری محصولات  و سود دهی بالا  از دیگر راهکارهای رونق صادرات محسوب می‌شود.

پیش بینی می‌شود ۷۵۰ هزار تن سیب در سردخانه ها انبار شود

همچنین آقابالا زاده رئیس اتحادیه سردخانه داران آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به  اینکه در حال حاضر روزانه سیب درختی در سردخانه ها بارگیری  می شود اظهار کرد: با توجه به پیش بینی برداشت یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب استان، پیش بینی می شود ۷۵۰ هزار تن سیب در سردخانه ها انبار شود.

وی با بیان اینکه ۳۴۰ واحد سردخانه در استان وجود دارد، افزود: این سردخانه ها بیش از یک میلیون تن ظرفیت بارگیری دارند.

آقابالازاده با بیان اینکه محصولات کشاورزی را در مدت زمان محدودی می شود نگهداری کرد تصریح کرد: زمان نگهداری سیب درختی در سردخانه در حدود ۴ ماه است اما در سردخانه های استان امکان نگهداری تا ۶ ماه نیز وجود دارد.

وی با اشاره به فاسد شدن سیب پس از عید به دنبال ممنوعیت صادرات یادآور شد: متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تصویب بخشنامه غیر برنامه ریزی شده و ممنوع کردن ۴۵ روزه صادرات سیب باعث بی کیفیت شدن سیب ها و از بین رفتن این میزان سیب در سردخانه ها شد.

رئیس اتحادیه سردخانه داران آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ظرفیت سردخانه های استان پاسخگو محصولات کشاورزی است خاطر نشان کرد: به دلیلی افزایش صدور مجوز احداث سردخانه در استان در طول سال برخی از سردخانه های استان نیز خالی می مانند.

وی صدور مجوزهای بی رویه احداث سردخانه را معضلی برای استان دانست.

به گزارش ایسنا؛ مشکلات باغداران سیب استان به یک داستان تکراری بدل شده است و هرساله با وجود واگویه این مطالب هنوز اقدام جدی در راستای برند سازی و رفع جدی مشکلات باغداران سیب صورت نگرفته است باید دید که این سریال تکراری تا چه زمانی ادامه دارد!

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست