اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: نزدیک به ۸۰۰ هزار تن سیب کشاورزان در سردخانه مانده و تنها ۲۰ درصد آن فروش رفته است سوال‌مان از وزیر جهاد کشاورزی این است که برای حل مشکل آن چه کرده و چگونه می‌خواهد با دورزدن تحریم‌ها از بن‌بست صادرات سیب خارج شود.

سیدسلمان ذاکر در نشست علنی (سه شنبه، ۹ دی ماه) مجلس شورای اسلامی از پاسخ‌های وزیر جهاد کشاورزی درباره روند حمایت از کشاورزان و عدم توجه به صادرات محصولات کشاورزی مشروط به سفر خاوازی به ارومیه و جبران خسارات قانع شد.

سید سلمان ذاکر پس از توضیحات وزیر گفت: اگر آقای خاوازی به استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه سفری داشته باشند و از نزدیک مشکلات مربوط به محصول سیب و تخریب‌های صورت گرفته را مشاهده و نسبت به جبران آنها اقدام کند، از رأی‌گیری در خصوص این سوال صرف نظر می‌کنم.

وزیر کشاورزی حتما به ارومیه سفر خواهد کرد

دکتر محمدباقر قالیباف در ادامه گفت: با توجه به اظهارات آقای خاوازی حتماً سفری به ارومیه خواهند داشت و مشکلات را بررسی می‌کنند.

حجت الاسلام سید سلمان ذاکر در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی سوالی را از وزیر جهاد کشاورزی درباره‌ی علت عدم حمایت لازم از بخش کشاورزی در حوزه آبیاری محصولات کشاورزی، خانه باغ‌های کشاورزی، قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی و عدم توجه به صادرات محصولات کشاورزی به ویژه سیب را پرسید.

ذاکر اظهار داشت: آذربایجان غربی قطب کشاورزی است و تقریبا ۴۰ درصد استان به صورت مستقیم در امر کشاورزی فعالیت دارد. بیش از ۷ میلیون تن محصولات متنوع هر ساله در این استان تولید می شود و ما نسبت به سایر استان ها در تولید سیب، چغندر قند، عسل، انگور و سایر محصولات پیشتاز هستیم. در کشور چهار میلیون تن سیب خریداری می شود که یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن توسط کشاورزان آذربایجان غربی تولید می شود.

او ادامه داد: از این تعداد حدود ۴۰۰ هزار تن آن به سیب زیر درختی و صنعتی مرتبط بوده که متاسفانه هر ساله در کنار جاده ها و معابر روستایی روی هم انباشته شده و به نازلترین قیمت به حراج گذاشته می شود. به طوریکه درآمد حاصله برای کشاورز حتی کفاف هزینه های جمع آوری، کارگر و حمل آن را نمی دهد چه برسد به اینکه بخواهد هزینه های سنگین سم، کود و تقویت زمین را پرداخت کند.

بازار جهانی سیب را از دست دادیم

ایسنا نوشت؛ نماینده ارومیه بیان کرده: وزارت جهاد کشاورزی قیمت خرید تضمینی سیب را هر کیلو ۱۲۵۰ تومان تعیین کرد اما به دلیل عدم حمایت به این قیمت فروخته نشد و حتی به نرخ هر کیلو ۷۰۰ تومان از کشاورزان خریدند. ۹ روز از زمستان می گذرد و ۸۰۰ هزار تن سیب سرخ و سفید کشاورزان در سردخانه ها مانده و فقط ۲۰ درصد آن به فروش رفته آن هم در شرایطی که باید بیش از نصف آن تا شب چله تخلیه و فروخته شود.

او با تاکید بر اینکه باید وزارت کشاورزی به داد کشاورزان برسد، گفت: کشاورزان را از نگرانی های ویران کننده نجات دهید. اساسا این وزارتخانه برای حل مشکل به این بزرگی چه کرده است؟. شما می توانستید با اتاق بازرگانی، سازمان توسعه و تجارت، وزارت خارجه، اتحادیه صادر کنندگان و تشکل های حقوقی را هماهنگ کرده تا با رایزن های اقتصادی در کشورهای مختلف همچون ترکیه، عراق پاکستان، آذربایجان، اروپا و کشورهای اوراسیا سیب را صادر کنید. تاکنون چنین اقدامی صورت نگرفته که دلیل آن چیزی جز کم کاری و ضعف مدیریت و رایزن های اقتصادی نیست، وضعیتی که باعث شده ما بازار جهانی را از دست بدهیم.

کمبود کامیون و تریلی یخچالدار برای صادرات

ذاکر افزود: این مشکل برای سایر محصولات نیز دیده می شود. باید شرکت های حمل و نقل با کامیون های یخچالدار راه اندازی کرده و از ظرفیت ترمینال های هوایی استفاده کنید. امروز در وضعیتی هستیم که حتی نتوانستید چند کامیون و تریلی یخچالدار برای صادرات استفاده کنید.

جلوی زمین خواران در منابع طبیعی را بگیرید

رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی ادامه داد: شما می توانستید ارز تعهدی و نیمایی را با ارز تهاتری تبدیل کرده و در مقابل صادرات سیب داشته و سم و کود وارد کنید. همچنین برای لغو تعلیق ۱۵۰ کارت بازرگانی اقدام نمایید که اینها همه راه دور زدن تحریم و بی اثر کردن آن و رهایی از بن بست صادرات سیب است. شما برای افزایش رقابت پذیری در بازار و بازار جهانی چه کرده اید؟

ذاکر با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز در باغ و باغچه های کشاورزی گفت: آیا این بخاطر نبود نظارت و نیروی زبده برای حفاظت و حراست از اراضی نیست. باید با این موارد برخورد شود متاسفانه مسئولان کم کار مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد کرده که باید برخورد شود.

او با طرح این پرسش که آیا امنیتی برای کشاورزان وجود دارد؟ گفت: خانه باغ ها و خانه های کشاورزان بر سر آنها خراب می شود و حیثیت کشاورز از بین می رود. این باعث نگرانی، نفرین و بد بینی او به نظام و مسئولان می شود. آیا اساس قانون حفاظت از اراضی کاربری توانسته از کشاورزان حمایت کند.

نماینده ارومیه افزود: باید از کشاورز حمایت شود نه اینکه خانه بر سر آنها خراب شود. جلوی زمین خواران را بگیرید که آنها به منابع طبیعی تجاوز می کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست