اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : استاندار آذربایجان غربی جهت حمایت از صنعت مرغداری آسیب دیده از شیوع بیماری کرونا، خواستار لغو عوارض صادراتی مرغ گوشتی شد و گفت: باید مشوق های لازم نیز برای این صنعت مهم تخصیص یابد.

 «تجارت و بازار سیاه» عنوانی بود که نماینده مهاباد و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در اولین نشست علنی بعد از تعطیلات در تذکر به ریاست جمهوری در خصوص بی توجهی دولت به بخش کشاورزی، صنایع تبدیلی، دامداری و صنعت مرغداری مطرح کرد.

طی دو ماه گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، مصرف گوشت مرغ در کشور به میزان قابل توجهی کاهش یافته است این امر مازاد تولید و انباشتگی تولید مرغ را به همراه داشت اما کاهش تقاضا برای این محصول، باعث افت قیمت آن شد و هر کیلو گوشت مرغ با قیمتی پایین‌تر از نرخ مصوب ۱۲ هزار ۹۵۰ تومانی، عرضه شد.

این مسئله مرغداران را متوجه ضرر و زیان زیادی کرد، از این رو انگیزه تولید این کالا در میان مرغداران کاهش یافت، از سویی دیگر ممنوعیت صادرات از ترس کمبود کالا در داخل هم مزید بر علت شد و همزمان با کاهش تقاضا در داخل نیز استمرار تولید به خطر افتاد.

چند روز گذشته معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی هشدار داد؛ در صورت استمرار کاهش مصرف گوشت مرغ و کاهش قیمت آن، ضرر و زیانی هنگفت به مرغداران تحمیل می شود  و اگر برای آن چاره‌ای اندیشیده نشود، تولید این کالا در ماه‌های آینده با مشکل مواجه خواهد شد.

به گفته رضایی؛ هم اکنون ۲۰ تا ۲۵ درصد مازاد تولید مرغ وجود دارد اما و برای تشویق صاحبان این صنعت به استمرار تولید، باید تمهیداتی اندیشیده شده تا با پرداخت کمک‌های بلاعوض و همچنین استمهال وام‌های مرغداران، بخشی از ضرر و زیان این تولیدکنندگان جبران  شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی همچنین بر کاهش عوارض صادرات این محصول جهت صادر کردن مازاد تولید مرغداران تاکید کرد.

ممنوعیتی که بر صادارات این کالا وضع شده بود اما از دیدگاه عضو کیمسیون کشاورزی منطقی نیست. محمودزاده اظهار کرد؛ در حال حاضر صنعت مرغداری کشور فلج شده و در کنار آن عملکرد ضعیف پشتیبانی امور دام و جلوگیری از صادرات مرغ مازاد تولید هم مرغداران را به زانو درآورده است .به همین دلیل بیشتر مرغداریها و زنجیره‌های تولید این صنعت در حال حاضر تعطیل شده‌اند.

دیروز در آذربایجان غربی نشست بررسی مسائل و مشکلات صنعت مرغداری استان به ریاست استاندار آذربایجان غربی برگزار شد.

محمدمهدی شهریاری در این نشست فوق العاده ضمن استماع گزارش تولیدکنندگان و رئیس اتحادیه مرغداران استان با اشاره به جایگاه مطلوب آذربایجان غربی در زنجیره تولید مرغ گوشتی گفت: به جهت اهمیت موضوع بویژه در خصوص سلامت مردم و اشتغال آفرینی اهتمام لازم برای تامین نهاده های دامی انجام گرفته است.

او با تاکید بر پیگیری استمرار توزیع نهاده های دامی و نیز بهره مندی صنعت مرغداری از تسهیلات ویژه دولت در خصوص واحدهای آسیب دیده از کرونا افزود: با توجه به تولید مطلوب مرغ گوشتی در استان ضروری است تا عوارض صادراتی حذف و مشوق های لازم نیز برای این صنعت مهم تخصیص یابد.

شهریاری در ادامه دستور تشکیل کمیته ویژه بررسی تخصصی مشکلات صنعت مرغداری با حضور تولیدکنندگان و اتحادیه های مربوطه را صادر نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست