اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : استاندار کرمانشاه گفت: ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترک بین کرمانشاه و اقلیم کردستان عراق، تلاش برای راه اندازی حمل و نقل مشترک زمینی، تسهیل در صادرات با تاکید بر تولیدات صنعتی کرمانشاه و ایجاد اشتراکات حداکثری در ضوابط گمرکی دو طرف در توسعه مراودات بسیار موثر است.

محمدطیب صحرایی در نشست استانداران استان‌های هم مرز جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق در ارومیه با اشاره به وجود اشتراکات مختلف فرهنگی بین مردم این استان و اقلیم کردستان عراق افزود: آماده توسعه ارتباطات اقتصادی، گردشگری، علمی و آموزشی با این منطقه هستیم.

او اضافه کرد: در حال حاضر کرمانشاه میزبان ٣ هزار دانشجوی مهمان خارجی بوده و امکان افزایش این تعداد نیز وجود دارد که این امر ظرفیت خوبی برای انواع همکاری های علمی با اقلیم کردستان عراق است.

صحرایی گفت: کرمانشاه در حوزه صنعت و معدن با ۱۲۰ میلیون تن تولید صنعتی، ۲۰ میلیون تن تولید معدنی و ۵ میلیون تن تولید کشاورزی، ظرفیت قابل توجهی در راستای توسعه ارتباطات با اقلیم کردستان عراق دارد.

استاندار کرمانشاه اظهار کرد: این استان ۲ هزار و ۲۰۰ اثر گردشگری و تاریخی ثبت شده ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی دارد که می‌توان با استفاده از این ظرفیت برای توسعه گردشگری با اقلیم کردستان عراق استفاده کرد.

صحرایی همچنین گفت: حوزه‌های ورزشی، درمان و آموزش پزشکی، گردشگری سلامت و حوزه عمرانی نیز ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه همکاری ۲ طرف هستند.

او در پایان با قدردانی از برگزار کنندگان این نشست، تاکید کرد: امیدوارم این نشست تقویت کننده همکاری‌های همه جانبه در ۲ سوی مرز باشد.

استاندار کردستان هم گفت: سال گذشته حجم مبادلات مرزی این استان با اقلیم کردستان عراق حدود هشت میلیارد دلار بود که از طریق مرز باشماق انجام شد.

اسماعیل زارعی‌ کوشا ضمن تقدیر از میزبانی مناسب آذربایجان غربی افزود: این اولین نشست استانداران مرزی با استانداران اقلیم کردستان عراق بود که مقرر شد عملیات‌های چند جانبه اقتصادی و تجاری به مرحله اجرایی برسد.

وی با تاکید بر اجرای توافقات قدیمی ۲ جانبه اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعات امروز میان استان کردستان و استان همجوار در اقلیم کردستان عراق اجرای توافقات و تفاهم‌نامه‌هایی بود که قبلا امضا شده ولی به مرحله اجرا نرسیده بود.

استاندار کردستان با تاکید بر اجرای توافقات ۲ جانبه قبلی گفت: در دوره‌های مختلف توافق‌های مختلفی صورت گرفته بود که بدلیل نبود کمیته اجرایی مشترک، اغلب تصمیمات زمین گیر شده بودند ولی امروز با از سرگیری آن تصمیمات در صدد عملیاتی کردن برنامه‌ها هستیم.

زارعی کوشا یادآور شد: برای اجرای تصمیمات میان ۲ منطقه، کمیته‌ای مشترک شکل گرفت و نمایندگانی از ۲ طرف برای پیش بردن اهداف تعیین شده، مامور به اجرا شدند.

استاندار کردستان ارزش مبادلات تجارت خارجی این استان طی سال گذشته را هشت میلیارد دلار عنوان کرد و ادامه داد: مرز باشماق در مریوان یکی از مهمترین مرزهای کشور و شاید اولین مرزی زمینی در حجم مبادلات تجاری است که بدون وقفه به صورت شبانه روزی ارائه خدمت می‌کند.

وی تاکید کرد: برای حفظ این حجم از تبادلات مرزی باید به مسایل گوناگون توجه کرد و از این رو امروز موانع موجود در پایانه مرزی باشماق مورد بررسی ۲ طرف قرار گرفت.

وی با اشاره به توافق ۲ جانبه در نشست میان ۲ منطقه یادآور شد: در این نشست مقرر شد موضوعات در قالب پیش نویس جامع که تقدیم استاندار سلیمانیه شد با بررسی دقیق تر در هفته بعد نهایی شود تا به سمت اجرای آن گام برداریم.

زارعی‌ کوشا با ارزیابی مطلوب از نشست طرفین در ارومیه گفت: توافقات بسیاری در زمینه حمل یکسره بار، تسهیل در امر مبادلات مرزی، تسهیل در حوزه تجار و بازاریان، حمایت قانونی از کارگران ماهر و بخش درمان انجام گرفت.

استاندار کردستان با اشاره به ظرفیت گردشگری این استان افزود: گردشگری بحث مهمی در کردستان است و ظرفیت‌های بسیاری در این راستا داریم که در این حوزه نیز توافقات خوبی را پیش نویس کردیم.

وی اظهار کرد: مهمترین عناوین کردشگری در حوزه سلامت است که اقلیم کردستان عراق تقاضای همکاری در این زمینه را داشت که با ااستقبال طرفین همراه بود چرا که مجاورت زبانی باعث می‌شود مشکلات کمتری برای مسافرین در سفر به کردستان برتر درمان پیش آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست