اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / دکتر محمدقسیم عثمانى – نماینده مردم بوکان در خانه ملت  :  در شرایط فعلی کشور، دولت از بکارگیرى مکانیزمهاى کنترلى ارز که قبلا از آن بهره مى برد، امتناع مى کند و این امتناع و عدم دخالت دولت باعث افسارگسیختگى بازار ارز و به تبع آن بازار طلا شده است. دولت در سنوات گذشته مازاد درآمدهاى ارزی بر هزینه هاى ارزى خود را به بازار ارز تزریق میکرد و بخشی از درآمدهاى ارزى نیز توسط بانک مرکزى در بازار ارز، به ریال تبدیل می شد که این امر باعث کنترل قیمت ارز می شد اما کاهش منابع ارزى و ضرورت نگهدارى ارز برای مصارف ارزى آینده، باعث شده است که دولت از تزریق ارز به بازار امتناع ورزد و عدم تزریق ارز باعث کاهش عرضه ارز و به تبع آن افزایش قیمت ارز شده است. وقتى مهمترین منبع عرضه ارز، مسدود می شود کمبود ارز در بازار و در نتیجه افزایش قیمت ارز را به دنبال خواهد داشت که این اتفاق در ماههاى اخیر کاملا محسوس و ملموس بوده است.

علاوه بر کاهش عرضه، افزایش تقاضا برای ارز نیز به دلایل مختلف افزایش یافته است و این افزایش تقاضا در کنار کاهش عرضه، شتاب افزایش قیمت ارز را بدنبال داشته است.امروزه ارز به صورت یک کالاى سرمایه ای مورد استقبال بخش قابل توجهى از فعالان ریز و درشت اقتصادی واقع شده و نگاه سرمایه ای به ارز باعث شده است که نگهدارى ارز بصورت کاغذی در دست مردم، از مرز ٣٢ میلیارد دلار نیز بگذرد و بخش قابل توجهى از فعالان اقتصادی با ورود به بازار ارز، باعث تشدید فشار تقاضا و به تبع آن افزایش قیمت ارز شده اند.

بخش دیگرى از افزایش تقاضا برای ارز، ناشی از تمایل عده اى از صاحبان ثروت برای خروج سرمایه های خود از کشور است. این عده که تعدادشان محدود اما مبلغ سرمایه آنها قابل توجه است با تبدیل منابع مالی و اقتصادی خود به ارز، فشار تقاضا برای ارز را تشدید نموده اند و این فشار مضاعف، افزایش قیمت مضاعف را در بر داشته است.

انتظارات نیز عامل دیگرى برای تشدید تقاضا برای ارز است. چشم انداز و افق پیش رو نشان از محدودیت بیشتر منابع ارزى در کشور است و با این شرایط استمرار روند افزایش قیمت ارز دور از انتظار نیست و این امر باعث شده است که حرکت منابع مالی به سمت بازار ارز، روند فزاینده ای بیابد و در عین حال دارندگان ارز از جمله صادرکنندگان در تبدیل ارز خود به ریال تعلل نموده و تأخیر در عرضه ارز را پیشه خود سازند چرا که هر روز تأخیر در تبدیل ارز، منجر به سودى معادل افزایش نرخ ارز خواهد بود.

یکی از مدل هاى تجربى افزایش نرخ ارز مدل head sholder است که در بازار ارز ایران نیز جواب داده است. طبق این مدل هر افزایش بزرگ قیمت ارز با یک کاهش کم در قیمت ارز مواجه خواهد شد اما هیچ کاهش قیمتى به اندازه افزایش قیمت قبل از خود نیست که اگر به حرکت قیمتى ارز در چند ماه گذشته نگاه شود، این رفتار کاملا محسوس و ملموس بوده است.

شروع تحریم هاى ظالمانه و محدویت در کسب منابع ارزی برای دولت در آینده، روند موجود را تشدید و شرایط را حادتر خواهد ساخت و به نظر می رسد برای بهبود این وضعیت و جلوگیری از خسارتهاى بیشتر، باید نظام برای آینده کشور تصمیم دیگرى بگیرد چرا که فشار اقتصادی بر مردم ممکن است منجر اتفاقاتی شود که همین روند مخرب موجود قیمت ارز و تورم، تشدید و بدتر از قبل شود.

روند افزایشی قیمت ارز که دارای افق نامشخص و مبهم است تا تغییر شرایط و نیز تغییر انتظارات عمومى از آینده، ادامه خواهد یافت و بعد رسیدن به این افق و نقطه عطف، این بار سیل منابع مالى به سمت ملک و مسکن جارى خواهد شد و در این شرایط با افزایش سرسام آور قیمت ملک مواجه خواهیم شد و منابع بادآورده ناشی از افزایش قیمت ارز به سمت زمین و مسکن روانه خواهد شد که این اتفاق نیز مشکلات دیگرى را ببار خواهد آورد.

آنچه مسلم است هم ادامه روند فعلی ارز و هم معکوس شدن جریان قیمت ارز و جارى شدن منابع حاصل از سودهای ارزی به سمت ملک، در هر حال موجب افزایش شدید فاصله طبقاتى مى شود و عمیق شدن فاصله طبقاتى باعث از هم گسیختگى اجتماعى و مشکلات خاص دیگر خواهد شد که توجه به این بُعد از موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست