اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی از شناسایی بیش از ۲۲ هزار حلقه چاه غیر مجاز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبرداد.

کیومرث دانشجو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود:  در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در مجموع ۶۱ هزار و  ۹۶۵  حلقه چاه با تخلیه سالانه بیش از یک میلیون و ۱۰۸ هزار متر مکعب آب حفر شده که از این تعداد ۲۲ هزار و  ۲۹۷ حلقه چاه غیرمجاز با تخلیه سالانه بیش از ۲۹۶ هزار و ۸۶۵ متر مکعب آب شناسایی شده است.

دانشجو با اشاره به اینکه در آذربایجان غربی تعداد ۳۷ هزار و   ۱۸۴  حلقه چاه مجاز دارای پروانه بهره برداری برای مصارف کشاورزی، شرب و صنعت در استان وجود دارد تصریح کرد: علاوه بر چاه های مجاز تعداد ۲۲ هزار و  ۸۲۸  حلقه چاه فاقد پروانه نیز از سال۸۵ تاکنون شناسایی شده که از این تعداد ۲۲ هزار و  ۲۰۶ حلقه چاه مشمول تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه بوده که در صورت اضرار به منابع مجاز، پروانه بهره برداری خواهند گرفت و مابقی جز اولویت‌های شرکت برای برخورد قضایی جهت پر و مسلوب المنفعه نمودن قرار دارند.

وی گفت: به دلیل بار مالی زیاد هزینه کردن از محل اعتبارات دولتی برای تهیه و نصب کنتورهای هوشمند غیرممکن بوده و فرایند تجهیز با کندی پیش می‌رود بطوری که در سال جاری تنها ۹۱ دستگاه کنتور حجمی هوشمند  و در کل ۳۷۱۴ دستگاه در استان خریداری و نصب شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی اظهار کرد: بیشترین تعداد چاه های غیر مجاز حفر شده در ارومیه و بخش مرکزی استان قرار دارد که نتیجه آن برداشت بالای غیر مجاز آب و افت مستمر سطح آب زیر زمینی در محدوده دشت ارومیه است.

وی ادامه داد: در حال حاضر دشت ارومیه به دلیل برداشت های غیرمجاز جز دشت‌های ممنوعه بوده و هرگونه توسعه برداشت از منابع آب زیر زمینی از آن ممنوع و مشمول اخذ خسارت وارده به آبخوان است.

دانشجو با تاکید بر اینکه به منظور پیشگیری از توسعه حفر و بهره برداری از طریق چاه های غیر مجاز در حال حاضر ۴۱ اکیپ گشت و بازرسی از منابع آب در سطح استان فعال هستند تاکید کرد: از سال ۹۴ تاکنون  تعداد ۴۳۱۸ حلقه چاه غیر مجاز پر و مسلوب المنفعه و ۲۶۶ دستگاه حفاری غیرمجاز توقیف و ۴۸۲ مورد جلوگیری از اضافه برداشت چاههای غیر مجاز صورت گرفته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: از آغاز سال جاری تاکنون ۶۵۰ حلقه چاه غیرمجاز مسلوب المنفعه شده و پیگیری‌های لازم جهت انسداد چاه‌های بیشتری تا پایان سال به طور مستمر صورت می‌گیرد.

دریاچه اُرومیه نام دریاچه‌ای در شمال غربی کشور ایران است که طبق تقسیمات کشوری ایران، این دریاچه میان دو استان آذربایجان غربی و استان آذربایجان شرقی قرار گرفته‌است. مساحت این دریاچه در سال ۱۳۷۷ در حدود ۶۰۰۰ کیلومتر مربع بود که در ردیف بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار می‌گیرد. دریاچهٔ ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچهٔ داخلی ایران، بزرگ‌ترین دریاچهٔ آب شور در خاور میانه، و ششمین دریاچهٔ بزرگ آب شور دنیا است. آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.

این حوضه با داشتن دشت‌هایی مانند دشت ارومیه، تبریز، بناب، مهاباد، میاندوآب، نقده، سلماس، پیرانشهر، آذرشهر و اشنویه یکی از کانون‌های ارزشمند فعالیت کشاورزی و دامداری در ایران به‌شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست