اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز /محمدسلیم عباسی : مسئله‌ی اعتبار بخشی به گواهینامه‌های مهارتی، یک موضوع مهم و راهبردی در حوزه‌ی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای محسوب می‌شود که بنظر می‌رسد در سالهای اخیر با شتابی مضاعف دنبال شده است. اعطای تسهیلات خود اشتغالی، مشاغل خانگی و اشتغال پایدار به دارندگان این گواهینامه‌ها از جمله‌ی مزایایی محسوب می‌شود که اخذ این گواهینامه‌ها را برای کارجویان شهری و روستایی بیشتر از پیش جذاب کرده است.

داشتن کد استاندارد بین المللی با قابلیت ترجمه جهت استفاده‌ی کاری از این گواهینامه‌ها در ۱۸۶ کشور عضوء سازمان جهانی کار (ILO) نیز از مزیت‌های دیگر مدارک فنی و حرفه‌ای محسوب می‌شود که علاوه بر تسهیل در اعزام نیروی کار به خارج، ضامن موفقیت این نیروها و عامل افزایش قدرت چانه زنی کشور در دیپلماسی مهارت است.

جایگزینی گواهینامه‌های مهارتی به عنوان بخشی از واحدهای درسی دوره‌ی متوسطه برای دانش آموزان به منظور اخذ دیپلم کاردانش نیز از موارد اعتبار بخشی بین دستگاهی به گواهینامه‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای محسوب می‌شود که در سالهای اخیر همواره طرفداران خاص خود را داشته است.

ملاک بودن گواهینامه‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به منظور اثبات صلاحیت‌های شغلی در صنعت و صنف و احتساب مدارک مهارتی به عنوان تجربه شغلی را نیز می‌توان از جمله‌ی گامهایی دانست که در گذشته به منظور اعتبار بخشی به مدارک فنی و حرفه‌ای برداشته شده است.

البته این روند در سالهای اخیر متوقف نشده است و موضوع اعتبار بخشی به مدارک مهارتی با جدیت استمرار پیدا کرده است، در همین راستا و در ابتدای هفته جاری دو خبر خوب مهارتی باعث شد که مجددا بسیاری از نگاهها به حوزه‌ی مهارت آموزی منعطف گردد.

در اولین خبر خوبی که از جنس مهارت روی خروجی خبرگذاری‌ها قرار گرفت: «رضا علیخانی»، نماینده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان نیروهای مسلح کشور از طرح ترخیص سربازان به شرط داشتن گواهینامه‌ی مهارتی تا سال ۱۴۰۱ خبر داد. علیخانی، گام‌هایی را که در راستای مهارت افزایی سربازان وظیفه در ۲ سال پس از زمان شکل‌گیری قرارگاه مهارت آموزی در ستاد کل نیروهای مسلح، برداشته شده است را بسیار موثر و خوب ارزیابی کرد.

همزمان با اعلام این خبر، «علی اوسط هاشمی»، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نیز در خلال جلسه‌ی شورای مهارت استان کهگیلویه و بویر احمد اعلام کرد: «صدور گواهی پایان دوره متوسطه منوط به برخورداری از مدرک مهارت خواهد شد»، اوسط هاشمی تاکید کرد: طی تفاهم نامه‌ای که مراحل انعقاد آن با آموزش و پرورش در حال انجام است، دانش آموزان دوره‌ی متوسطه در پایان این مقطع تحصیلی باید برای فارغ التحصیلی گواهینامه‌ی مهارتی ارائه کنند.

بدون‌شک از خصیصه‌ی مهم و غیر قابل انکار آموزش‌های مهارتی که می‌تواند تحولی بزرگ در آینده شغلی دانش آموزان ایجاد کند، استاندارد بودن این آموزش‌ها با تاکید بر کار عملی، نظم، مشارکت، همکاری و خلاقیت است.

داگلاس نورث، اقتصاددان آمریکایی و برنده ۱۹۹۳ جایزه نوبل در علم اقتصاد می‌گوید : «اگر می‌خواهید بدانید کشوری توسعه می‌یابد یا نه، سراغ صنایع و کارخانه‌های آن کشور نروید. اینها را به‌راحتی می‌توان خرید یا دزدید یا کپی کرد. می‌توان نفت فروخت و همه اینها را وارد کرد. برای اینکه بتوانید آینده کشوری را پیش‌بینی کنید، بروید به دبستان‌ها؛ ببینید آنجا چگونه بچه‌ها را آموزش می‌دهند. مهم نیست چه چیزی آموزش می‌دهند؛ ببینید چگونه آموزش می‌دهند. اگر کودکانشان را پرسشگر، خلاق، صبور، نظم‌پذیر، خطر‌پذیر، اهل گفتگو و تعامل و برخوردار از روحیه مشارکت جمعی و همکاری گروهی تربیت می‌کنند، مطمئن باشید که آن کشور در چند قدمی توسعه‌ی ‌پایدار و همه جانبه است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست