اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : حجت الاسلام رئیسی رئیس قوه قضاییه  که در ادامه سفرهاى استانى خود و در راس یک هیئت عالى قضایى به استان هرمزگان سفر کرده است، گفت:  سخن گفتن از رونق تولید باید با مبارزه با قاچاق کالا همراه باشد.

 رئیسی در دیدار با خانواده معظم شهدا، روحانیون و اقشار مختلف مردم با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌ها و استفاده از فرصت‌ها، تصریح کرد: باید از ظرفیت نیروی انسانی متراکم، کارآمد و جوان و ظرفیت‌های مادی و ساحلی استان هرمزگان درست استفاده شود.

وی ادامه داد: در برخی از کشور‌های اروپایی که با ساحل و دریا ارتباط کمی دارند؛ اما بیش از ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی آن‌ها، اقتصاد دریا است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه جا دارد اقتصاد دریای ما فعال باشد و اهالی استان هرمزگان و استان‌هایی از این دست دغدغه اشتغال نداشته باشند، گفت: خداوند متعال این موهبت و ظرفیت را عنایت کرده و باید از این ظرفیت و موهبت بهترین استفاده را داشت.

رئیسی با بیان اینکه دغدغه دستگاه قضا مبارزه با قاچاق سازمان یافته است، تصریح کرد: دغدغه ما کوله‌بر‌ها و کسانی که کالایی را برای اینکه زندگی را اداره کند از نقطه‌ای به نقطه دیگر حمل کند، نیست.

وی ادامه داد: دغدغه ما قاچاقچیان بزرگی است که تمام این کسانی که در این میدان قاچاق هستند، عوامل آن‌ها می‌باشند آن‌ها دست پشت پرده هستند و خودشان به میدان نمی‌آیند، آن‌ها را نمی‌شود دید و باید آن‌ها را کشف کرد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به بازدید خود از بندر شهید رجایی و نشست با مسئولین متولی مبارزه با قاچاق در ابتدای ورودش به استان هرمزگان، بیان داشت: مسئله ما آن عزیز مرزنشینی نیست که برای ارتزاق خانواده خود دنبال یک کالا می‌رود، بلکه مسئله ما مسئله‌ای است که تولید ملی را تهدید می‌کند.

 رئیسی با بیان اینکه سخن گفتن از رونق تولید باید با مبارزه با قاچاق کالا همراه باشد، ادامه داد: مبارزه با قاچاق سازمان یافته که دست‌های پشت پرده‌ای هستند و کانتینری بلکه کانتینر‌هایی و نه یک محموله بلکه محوله‌های را از شهری به شهری جابجا می‌کنند، مسئله اساسی است.

وی با قدردانی از سپاه برای مبارزه با قاچاقچیان صید که دریا و آبزیان را تهدید می‌کنند، گفت: صیادان محلی اینکه چه زمانی، در چه نقطه‌ای و چه صید کنند را خوب میدانند و به هیچ عنوان اقدام آن‌ها دریا را تهدید نمی‌کند، بلکه صیادی این افراد روز به روز بر امنیت و اقتصاد دریا می‌تواند بیفزاید.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: افرادی که سپاه با آن‌ها برخورد کرده و خارجی‌هایی که از اساس آبزیان را تهدید می‌کنند به عنوان کاری است که حتما باید انجام می‌شد.

 رئیسی رئیس قوه قضاییه در جریان سفر به استان هرمزگان در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با بیان اینکه باید واردات و صادرات به صورت نظام یافته و با نظم انجام شود، گفت: خصوصا با وجود ابزار‌های پیشرفته، ارتباطی و اطلاعاتی و شرایط دیجیتالی که هست و با شکل دادن به سامانه‌ها، گمرک، بنادر و کشتیرانی و مناطق آزاد بتوانند وظیفه خود را انجام دهد و دستگاه‌های مختلف مسئول هرکدام بتوانند نقشی ایفا نمایند.

وی با اشاره به رهنمود‌های مقام معظم رهبری در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و جدیت و قاطعیت معظم له مبنی بر اینکه نباید قاچاق کالا در کشور شود و همچنین با خاطرنشان کردن قوانین موضوعه که به همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها در این زمینه تکلیف کرده است، افزود: هر کدام از دستگاه‌هایی که دور این میز نشسته‌اند حتما یک گزارشی از عملکرد خود دارند و همه گزارش‌ها، گزارش‌های درستی است؛ حال اگر به کف خیابان و بازار برویم ملاحظه می‌کنیم که بازار پُر از کالای قاچاق است.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه به دنبال نفی آن عملکرد‌ها نیستیم و حتما عملکرد‌ها و گزارش‌های دستگاه‌ها درست است، تصریح کرد: آنچه که انجام می‌شود با آنچه که باید انجام شود تفاوت دارد و وضع موجود با وضع مطلوب فاصله دارد و باید این فاصله را کم کرد.

رئیسی خاطرنشان کرد: کم کردن این فاصله در گرو آن است که همه دستگاه‌ها یک بازنگاهی به آنچه تاکنون انجام شده، داشته باشند و آنچه در رابطه با قاچاق کالا ترسیم کرده‌ایم را ملاحظه و با آنچه که باید باشد، مقایسه نمایند، البته حتما با قبل تفاوت کرده است.

وی بیان داشت: گزارشاتی که در این جلسه ارائه شده و گزارش‌هایی که قبلا داشته‌ایم حاکی از آن است که کنترل‌ها، پیگیری‌ها و تشکیل و فعال کردن برخی از سامانه‌ها حتما تاثیر داشته است؛ اما وضع موجود با آنچه که باید تفاوت بسیاری دارد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه در دستگاه قضایی باید یک بازنگاهی بین آنچه که انجام داده‌ایم و آنچه که باید انجام دهیم داشته باشیم، اظهار کرد: دستگاه‌های دیگر نیز همینطور، تا معلوم شود هر بخشی، کاری که انجام داده با کاری که باید انجام دهد چه تفاوتی دارد که این می‌تواند نتیجه این جلسه باشد.

حجت الاسلام رئیسی بیان داشت: با این اقدام به عنوان مثال معلوم می‌شود بندر شهید رجایی با حجمی که بیش از ۵۰ درصد واردات و صادارت کشور در آن صورت می‌گیرد، بررسی شود که آیا ورود و خروج همان وضعیتی است که باید باشد؛ یعنی می‌شود با باز بودن چند درب تمام موارد را کنترل کرد. از درب شروع کنیم و نسبت به درب ورود و خروج یک بازنگاهی انجام دهیم. انبارها را بررسی کنیم که چرا کالا باید در انبار بماند و بررسی شود که مشکل آن چیست؟

وی ادامه داد: باید انبارها را بررسی کنیم که چرا کالا باید در انبار بماند و بررسی شود که مشکل آن چیست؟ این مال یا متعلق به مردم است که با ثبت سفارش و اقدامات بانکی و تجاری وارد این بندر شده و درخصوص آن ممنوعیت‌ها لحاظ شده است، چرا این اموال از بین برود؟

رئیسی ادامه داد: فرض کنید متعلق به دولت باشد که آن هم باید درست تحویل دولت شود.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر بازنگری در نظام انبار و واردات و صادرات گفت: نظام ارزیابی با سامانه‌هایی که راه اندازی شده متفاوت شده است؛ اما هدف از راه اندازی نظام ارزیابی این بود که دست شخص در آن کمتر کار ببرد و دستگاه بتواند ارزیاب را تعیین کند؛ اما اگر هم دستگاه باشد و هم شخص، طبیعتا در کنار آن اشکالاتی پیدا می‌شود.

وی بر ضرورت بازنگری در سامانه‌های ارزیابی، حمل و نقل و انبار و انبارداری تأکید کرد و افزود: این اقداماتی است که باید در آن بازنگری انجام تا معلوم شود که آنچه انجام می‌شود چگونه است.

حجت الاسلام رئیسی ضمن تقدیر از تلاش مسئولان در شرایط کنونی بیان داشت: البته این موضوع در اجرای اوامر مقام معظم رهبری کافی نیست؛ اما این را ما تأکید داریم. به عنوان مثال ایکس ری اگر هست باید یک اطمینانی به انسان بدهد و گردش کامل کار باشد.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: یک دستگاه یا چند دستگاه اگر وجود دارد باید کامل باشد و اگر ناقص نباشد بهتر است؛ چراکه با سیستم‌های ثابت یک اطمینان بخشی نسبی وجود دارد؛ اما اینکه سیستم آن دستگاه وجود داشته باشد و ناقص باشد، به بخش‌های مختلف اطمینان بخش نخواهد بود.

وی گفت: اگر قرار است ایکس ری اطمینان بخش باشد باید یک حلقه کاملی در بخش‌های مختلف وجود داشته باشد به عنوان مثال در نظام‌های دیجیتال اگر ۹۰ درصد انتقال اطلاعات انجام بگیرد؛ اما ده درصد منتقل نشود قابل استناد نیست و اگر ایکس ری قرار است اطمینان بخش باشد به صورت کار کامل انجام شود.

رئیس قوه قضاییه در خصوص قاچاق سوخت بیان کرد: در جلسه‌ای با وزیر نفت به وی گفتم که با نظرات استانداران در استان‌های مختلف کشور پمپ‌هایی بگذارند که عواید آن برای دولت باشد و همچنین برای مرز نشینان و آن‌ها به کار گرفته شود، از سویی نیاز آن سوی مرز‌ها نیز برطرف شود.

وی با تأکید بر اینکه اجازه ندهیم شهروندان ما مرتکب جرم و قاچاق کالا شوند، گفت: به فرموده مقام معظم رهبری سخن در قاچاق سازمان یافته است و طبق آمار وجود بیش از ۱۰ میلیارد دلار کالای قاچاق زیبنده کشور نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست