اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : سه شهر ارومیه، خوی و چایپاره در استان آذربایجان غربی در حالی در وضعیت سیاه کرونایی قرار گرفته اند که بیش از یک هزار و ۵۴۵ نفر به دلیل مشکلات تنفسی مشکوک به کرونا بستری هستند که ۷۵۳ نفر از این تعداد به احتمال بسیار زیاد درگیر ویروس دلتای کرونا هستند.

 صبح ها عبور کردن از مقابل در سردخانه های بیمارستان های “آیت الله طالقانی”، “امام خمینی(ره)” و یا “امام رضا (ع)” ارومیه بوی غریبی را به مشام هر فردی می رساند.

در ها که باز می شود مثل گذشته ده ها نفر به صف نیستند تا جنازه ها را با یاری اعضای خانواده حمل کنند و حداکثر دو یا سه نفر می شود دید که پشت این درهای زنگ زده سیاه و ماتم زا منتظر عزیزی هستند که دست در دست کرونا گذاشته و این وبای قرن دیگر فرصتی برای دیدن مجدد طلوع افتاب تابستانی و زیبایی های زندگی و لذت در کنار هم بودن را به آنان نداده است.

در آغاز یک روز مردادی آفتاب تازه به پشت شانه های مرد جوان ۲۵ ساله ای که انگار این روزها کرونا زخمی کاری بر روح و جسمش زده بود داشت می رسید زجه کنان در حال تحویل گرفتن ۲ جنازه نحیف با کمک راننده آمبولانس بود.

هر چند معلوم نبود زیر آن کیسه های سیاه کرونایی کیست و نامشان چیست ولی صدای گریه های مرد جوان هر رهگذری را به تامل وا می داشت از صحبتهایش معلوم بود که پدر و مادرش را از دست داده است و باید به تنهایی در سوگ عزیزانش بنشیند.

راننده آمبولانس که گویی دوستی با وی داشت او را سیف اله صدا زد پابه پا کردن برای گفت و گو با دیدن راننده تمام شد و به بهانه خبرنگار بودن لحظاتی همکلام راننده شدیم.

خودش را جعفر معرفی کرد مردی با موهای فرفری که دوست داشت خواننده شود و سر گفت و گو را با این کلام باز کرد.

جعفر که قیافه اش ۳۰ ساله را نشان می داد اینطور ادامه داد که این روزها افسردگی گرفته ام از بس جنازه های جوانان کرونایی و فامیل و آشنا را حمل کرده ام آخرین جنازه ها هم متعلق دایی و زنداییم است که ۲۰ روز قبل در باغ در یک دورهمی بودند.

جعفر نتوانست اشکهایش را در پس جنازه هایی که اینک بار ماشینش کرده پنهان کند انگار از صبح دنبال یکی بوده تا گریه کند بغضش ترکید و لحظاتی همه را غرق در گریه کرد.

راننده آمبولانس با بیان اینکه دایی اش هنوز ۵۰ سالش نشده بود و وقت پایان رسیدن عمرش نبود، گفت: دورهمی یعنی قتل ناخواسته اطرافیان و تسلیم کرونا شدن.

وی ادامه داد: به نظرم سهل انگاری خانواده ها یا یکی از اعضای فامیل مهمترین دلیل این اتفاقات پر دردسر و غمبار است.

جعفر با بیان اینکه داییش همیشه از ونتیلاتور وحشت داشت، ادامه داد: سالهای سال است که تجربه های زیادی از انواع مرگها را دیده ام و شنیده ام اما کرونا خیلی فرق دارد و بخشی از مرگ و زندگی در این داستان های تلخ فوتی های کرونا دست خود آدمهاست مثل خوردن و نخوردن غذا است.

وی در حالیکه تبسمی غمبار روی لبانش گاهی نقش می بست، گفت: دیشب همه مان جلوی بیمارستان دست به دعا و صلوات بودیم گفتند داییم احیا شد برگشت خوشحال شدیم و به خانه هایمان رفتیم اما وقت اذان صبح خبر دادند دایی و همسرس به طلوع صبح نرسیده تسلیم مرگ کرونایی شدند.

تعبیرهای زیبا و ساده جعفر باعث کنجکاویمان می شود و از او می پرسیم خودت کرونا گرفتی؟ در حالیکه جواب وی منفی است، ادامه می دهد: هر بار قبل و بعد از حمل جنازه ها به محل کاملا پروتکلها را رعایت می کنم و بیش از ۱۶ ماه است که از ترس کرونا دخترم را در آغوش نگرفتم.

رخت سیاه کرونا بر تن شهرهای آذربایجان غربی

جعفر اینبار سراغ دلخوریهایی که هم از همه اعضای فامیل دارد می رود و این دلخوریها را مخفی نمی کند.

یکی از دلگیرترین لحظات ۱۵ ماه گذشته خودش را حضور خانواده و فامیل در مراسم عروسی یکی از بستگان عنوان می کند که ۲ هفته بعد عروس و داماد به کرونا مبتلا می شوند و عروس فوت می کند و تابستان داغ را مثل زمستان قطبی سرد و بی روح می کند.

وی ادامه داد: ولی انگار عادی انگاری بقدری وسیع شده که گوش کسی به این خطرات و عواقب غم بار آن بدهکار نیست.

بعد از جعفر، سیف الله پسردایی وی که صاحب عزاست و کمی هم آرامش پیدا کرده  وارد مصاحبه و گفت و گو شد؛ حرفهایش مثل قطرات آبی بودند که از کوزه ای شکسته می تراوید و اشکهایش گوی سبقت را از کلمات می ربود.

غصه های کوچکش را با این کلام که همه ۱۱ نفر از اعضای خانواده اش از ۲۰ روز  قبل به کرونا مبتلا شده اند و صبح زود پدر و مادرش را از دست داده است در یک جمله از دلش بیرون ریخت.

ولی غصه های بزرگترش در دلش خاموش ماند چرا که اندوهش باعث قطع شدن صحبتهایش می شد و معلوم بود یک تراژدی بسیار غمناک و تلخ و بغرنج را در پیش رو دارد و معلوم نیست همسر و خواهرش که در آی سی یو هستند  چه سرنوشتی داشته باشند.

فرآیند سخت بستری شدن، یافتن تخت خالی، دارو، و چالش بازار سیاه دارویی، سردر گمی در عین ابتلا شدن به کرونا و در نهایت کارهای ترخیص و کفن و دفن غمباری که سراغش آمده از درد دلهای سیف الله بود و بعد از این گفت و گوی کوتاه در حالیکه اشکهایش را پاک کرد و تصویر پدر و مادرش را روی ماشین نصب کرد به رسم ادب خداحافظی کرد و راهی دفن عزیزانش شد.

درب خانه و باغ پدری او برای همیشه بسته ماند مثل خیلی از درها و خانه هایی که سرنوشت صاحبانشان به کرونا گره خورد و تسلیم مرگ شدند.

اما دل آزارتر  از مرگ های کرونایی این است که به رغم این اتفاقات هنوز عده ای که اکثریت در شهر هستند همچنان در پارکها و باغها، تالارهای عروسی در آغوش کرونا مشغول تفریح و پایکوبی هستند به بهانه اینکه از کیفیت زندگی حوصله شان سر رفته است و هزاران بهانه دیگر.اما آنان به نوعی فرصت زندگی را از خود و دیگران با عادی انگاری و رعایت نکردن مقررات و پروتکل ها می گیرندو سایه سیاه کرونا را هر روز بیشتر از گذشته بر سر شهر و خانواده های خود می گسترانند و این موضوعی است که همه مسوولان ورسانه ها برآن صحه می گذارند.

سه شهر آذربایجان‌غربی در شرایط سیاه کرونایی قرار گرفت

براساس اظهارات رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی سه شهر ارومیه، خوی و چایپاره در این استان در وضعیت سیاه کرونایی قرار گرفتند و هم اکنون این استان در داخل موج پنجم کرونا قرار دارد.

به گفته دکتر جواد آقا زاده بیش از یک هزار و ۵۵۸ نفر به دلیل مشکلات تنفسی مشکوک به کرونا در آذربایجان غربی بستری است که ۶۸۷ نفر از این تعداد به احتمال بسیار زیاد درگیر ویروس دلتای کرونا هستند.

وی با بیان اینکه ۲۶۹ نفر در آذربایجان‌غربی به دلیل مشکلات حاد تنفسی در آی سی یو بستری هستند، افزود: وضعیت ۴۸ نفر  از شهروندان در این استان وخیم گزارش شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ارومیه کانون انتشار ویروس دلتا کرونا در استان است، گفت: فوتی‌های استان طی پنج روز گذشته ۲ رقمی شده است.

ظرفیت بیمارستان‌های دولتی آذربایجان غربی تکمیل شد

وی با اشاره به اینکه ظرفیت بیمارستان‌های دولتی تکمیل شده است، اظهار داشت: پیش بینی ها نشان می دهد که در هفته آینده وضعیت وخیم تری در آذربایجان غربی خواهیم داشت؛ در همین راستا بیمارستان‌ها موظف شدند از بستری بیماران غیر ضروری امتناع و بیمارستان‌های خصوصی نیز تمامی ظرفیت خود را به بخش پذیرش بیماران کرونایی اختصاص دهند.

وی افزود: برنامه ریزی شده تا ظرفیت بیمارستان‌های دولتی که هم اینک تکمیل شده طبق اقدامات در حال انجام، افزایش پیدا کند.

آقازاده با اشاره به اینکه در آذربایجان‌غربی توان تزریق روزانه بیش از ۲۴ هزار دز واکسن کرونا را داریم، گفت: ارتش نیز در همین راستا وارد عمل شده و میزان ظرفیت تزریق واکسن تا روزانه ۳۰ هزار دز افزایش یافته است؛ البته باید واکسن مورد نیاز نیز تامین تا این مقدار واکسن تزریق شود.

وی ادامه داد: رییس جمهوری قول تامین واکسن را داده که امیدواریم روند واکسیناسیون در آذربایجان غربی افزایش یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی همچنین با مناسب ارزیابی کردن تعطیلی پنج روزه اعلام شده، گفت: امید است طی چند روز تعطیلی مردم نیز همکاری لازم را داشته باشند.

وی همچنین خاطر نشان کرد که عزاداری در فضای بسته به طور کلی ممنوع است و عزاداران حسینی باید پروتکل‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند.

۱۰۴ نفر در هفته گذشته در آذربایجان غربی بر اثر کرونا فوت شدند

بیشترین میزان تعداد بستری حاد تنفسی در استان آذربایجان غربی در پیک سوم با تعداد یکهزار و ۳۸۰ نفر ثبت شد که این میزان در پیک پنجم با خیز صعودی به یکهزار و ۵۲۰ نفر افزایش یافت و در هفته گذشته با ۱۰۴ مورد فوتی روزهای تلخی برای شهروندان رقم زد.

این روزهای تلخ از یاد شهروندان ارومیه و کادر درمان هرگز زدوده نمی شود، روزهایی که سوگواریها هم غریبانه و در عزلت انجام می شود و تسکینی برای آلام اعضای خانواده متوفیان وجود ندارد.

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در طی هفته گذشته ۱۰۴ نفر در استان براثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند، به خبرنگار ایرنا گفت: ظرفیت بیمارستانهای استان کاملا پر شده و تخت اورژانس مختص بیماران مشکوک به کرونا نیز در استان اشباع از بیماران است.

علی احمد آقاپور افزود: برای ارائه خدمات سریعتر به همه بیماران بخش سرپایی راه اندازی شده است و مقرر شده تا افرادیکه مشکلاتشان حاد نیست ویزیت و داروی خود را دریافت و در منزل دوران نقاهت و قرنطینه را سپری کنند.

وی با بیان اینکه ۷۰ تخت به ظرفیت تخت اورژانس بخش کرونایی بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه افزوده شده است، گفت: مقرر شده تا تمام بیمارستانهای استان در این زمینه همکاری و بیماران کرونایی را پذیرش نمایند.

رخت سیاه کرونا بر تن شهرهای آذربایجان غربی

بیماران حاد تنفسی در تمام بیمارستانهای آذربایجان غربی پذیرش می شوند

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی گفت: از شهروندان استان درخواست می شود تا پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند.

آقا پور گفت: با توجه به اینکه رعایت پروتکلها با عادی انگاری و بی توجهی مواجه است افزایش تختهای بیمارستانی نیز برای کنترل این اپیدمی کارساز نخواهد بود.

وی افزود: ویروس دلتا کرونا به سرعت در آذربایجان‌غربی در حال گسترش بوده  و سرعت ابتلا نیز به سه یا چهار روز کاهش یافته است که شرایط حادی برای استان به ویژه شهر ارومیه فراهم کرده است.

آقاپور با اشاره به رعایت پروتکلهای بهداشتی در آیینهای ماه محرم، گفت: توصیه می شود همه عزاداران، هیات ها، منبری‌ها و مداحان ضوابط ستاد ملی کرونا را رعایت کنند، چرا که اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد.

به گزارش ایرنا، بی تفاوتی مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک با وجود افزایش ابتلا به کرونا در آذربایجان غربی مشهود است که این روند، روزهای بدی را برای استان متصور خواهد بود.

برای جلوگیری از افزایش بیش از پیش مبتلایان و بستری شدگان، رعایت موارد ایمنی و بهداشتی مهمترین اقدامی است که باید مورد توجه همه مردم به ویژه جوانان قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست