اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / راضیه محمودپور : رسانه به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار جامعه مدنی، نقش دیدبان، ناظر، حسابرس و پاسخ گو کردن همه ارکان جامعه چه بخش عمومی که به نوعی منابع جامعه در اختیار آن ها است و چه بخش خصوصی را بر عهده دارد.

▫️این وظیفه مهم میسر نخواهدشد مگر زمانی که رسانه ها و مطبوعات حق دسترسی و جستجو ی آزاد اطلاعات و حق کسب و انتشار آزادانه آنها را داشته باشند.

▫️در قانون اساسی و قانون مطبوعات این حق به رسمیت شناخته شده است، به بیانی دیگر به جایگاه رسانه ها و مطبوعات و نقش آن ها در توسعه جامعه در قوانین به نحو روشن و صریحی اشاره شده است اما در عمل و اجرا، گاه با محدودیت هایی مواجه می شوند که آنها را در ایفای نقش شفاف سازی امور باز می دارند.

▫️در نتیجه این محدودیت ها انواع فساد های مالی و سوء استفاده از قدرت و مواردی از این دست ممکن است به تدریج در جامعه رشد کنند و حتی به مرحله بروز و ظهور علنی برسند که مبارزه با آنها به سادگی امکان پذیر نیست.

▫️اگر رسانه ها و مطبوعات آزاد باشند می توانند بسیاری از مفاسد را در همان ابتدا کشف و اعلام کنند تا جلوی رشد آنها را بگیرند و عاملان این مفاسد دستگیر و مجازات شوند.

➕نهادهای تصمیم گیر،‌ مدیران و مسئولان باید نظارت رسانه ها نسبت به عملکرد خود را بپذیرند و مردم مطمئن شوند در جایی که خود نمی توانند بصورت مستقیم بر جریان قدرت و ثروت نظارت داشته باشند، روزنامه نگاران به نمایندگی از مردم این نقش را ایفا خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست