اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : در حالیکه حجم آب پشت سدهای استان آذربایجان غربی ۲۲ درصد کمتر از سال گذشته است، اما در قالب برنامه‌های مدیریت منابع و مصارف سدهای مخزنی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، دوباره برنامه رهاسازی آب از ۴ سد استان به سوی دریاچه آغاز شده است!

بر اساس ابلاغیه مدیریت منابع آب ایران و مصارف سدهای مخزنی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، رهاسازی سدهای مخزنی حوضه آبریز دریاچه از سدهای مخزنی (شهرچایی، بوکان، مهاباد و دریک) به سمت دریاچه ارومیه آغاز می شود.

این در حالی است که حجم آب پشت سدهای استان به ۸۹۳ میلیون مترمکعب رسید که ۲۲ درصد کمتر از زمان مشابه سال گذشته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی نیز در همین راستا از آغاز برنامه رهاسازی آب از سد بوکان خبر داده و گفت: ۱۵۰ میلیون متر مکعب از آب سد شهید کاظمی بوکان به سمت دریاچه ارومیه آغاز شده است.

جواد محمدی ادامه داد: هدف تأمین بخشی از نیازهای زیست محیطی دریاچه ارومیه است و در این راستا ۱۹۹ میلیون مترمکعب آب از سدهای بوکان، شهرچایی، دریک و مهاباد به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شود.

او افزود: عملیات رهاسازی آب از این سدها تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۱ با دبی مطمئن و رعایت ملاحظات ایمنی به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شود.

محمدی گفت: در این راستا از سد بوکان ۱۵۰ میلیون مترمکعب، سد شهرچایی ۱۵ میلیون مترمکعب، سد مهاباد ۳۰ میلیون و سد دریک ۴ میلیون مترمکعب آب تا پایان فروردین ماه سال جاری به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شود.

او تاکید کرد: با توجه به رهاسازی و تشدید جریان آب در مسیر رودخانه ها، از عموم مردم منطقه و شهروندان عزیز درخواست می شود در زمان رهاسازی و پس از آن (علی الخصوص در روز ۱۳ فروردین و روز طبیعت) از نزدیک شدن به حریم و بستر رودخانه ها اکیداً خودداری و موارد ایمنی را رعایت نمایند.

محمدی ادامه داد: همچنین به جهت اهمیت رهاسازی آب به پیکره دریاچه ارومیه بهره برداران محترم از برداشت سهم آب دریاچه در طول مسیرها برای مصارف زراعی خودداری کنند.

گفتنی است؛ سال ۹۹ یکی از خشک‌ترین سال‌ها در ۵۰ گذشته بود و این شرایط سبب افت شدید ذخایر آبی در پشت سدها و البته کاهش سطح آب در منابع آب زیرزمینی شد. در این سال همچنین به دلیل مدیریت مصرف آب و تامین آب بخش های شرب و کشاورزی حق آبه ایی به تالاب ها و دریاچه ارومیه نرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست