اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : با کاهش بارندگی ها در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، تراز دریاچه نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته و اکنون حجم دریاچه سه میلیارد و ۲۶۰ میلیون مترمکعب رسیده است و ستاد احیای دریاچه خوشبین است که این میزان تبخیر طبیعی است و حال دریاچه خوب است.

به گزارش کردپرس، تراز دریاچه ارومیه، در حال حاضر یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۲۴ سانتی‌متر است که با توجه به کاهش بارش های پاییزه، نسبت به سال گذشته کمتر شده است.

اما رییس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه معتقد است؛ «این روند کاهشی، با آغاز بارش‌های پاییزه و اجرای برنامه‌های انتقال آب، متوقف می‌شود».

۳۱ اردیبهشت ماه امسال، حجم آب موجود دریاچه ارومیه، پنج میلیارد و ۲۹ میلیون مترمکعب و وسعت آن سه‌هزار و ۲۴۶ کیلومترمربع بود و از اوایل خرداد ماه با مقایسه آمارهای بارشی شاهد کاهش ۲۹٫۸درصدی بارش‌ها در حوضه آبریز نسبت به سال آبی گذشته و کاهش ۷۸٫۹ درصدی بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه نسبت به مشابه سال گذشته بوده‌ایم.

تا اواسط خرداد ماه همچنان روند کاهشی تراز دریاچه تداوم یافت تا اینکه حجم دریاچه در ۳۱ شهریور ماه امسال به ۳٫۳۵ میلیارد متر مکعب رسید.

همچنین سال گذشته روند تبخیر دریاچه ارومیه سبب شده بود تا از حجم ۵ میلیارد متر مکعبی در اوایل تابستان ۹۸ به ۳٫۴۳ میلیارد متر مکعبی برسد.

امسال هم حجم دریاچه در همان بازه زمانی اول تا پایان تابستان از ۴٫۶ میلیارد متر مکعب حجم به ۳٫۳۵ میلیارد متر مکعب رسید. وسعت دریاچه نیز از ۳۱۲۵ در اوایل تابستان سال جاری به ۲۸۰۷ کیلونتر مربع کاهش یافته است.

دریاچه ارومیه برای احیا به آب نیاز دارد، اما براساس آمارها، در ۲۷ اردیبهشت امسال شاهد کاهش ۲۹درصدی بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته و کاهش ۱۴٫۷درصدی بارش‌های در حوضه آبریز در مهر ماه جاری نسبت به مشابه سال گذشته بوده‌ایم.

این مورد در کنار تبخیر آب از حجم و وسعت دریاچه ارومیه کاسته است. هر چند در سال ۹۸ ، علیرغم صرف هزینه های کلان، کارشناسان امر معقتد بودند که این باران و سیلاب بود دریاچه ارومیه را به وضع پر آب با حجم ۴ میلیارد متر مکعب رساند.

امسال با توجه به کاهش میزان بارندگی ها حجم آب دریاچه به ۳ میلیارد متر مکعب رسید این در حالی بود که ۴۰ درصد هم در حوزه آب کشاورزی به نفع دریاچه ارومیه صرفه جویی شده بود و تا پایان تابستان امسال نیز حدود یک هزار و ۳۲۳ میلیون متر مکعب آب از سدهای استان برای احیای دریاچه ارومیه رهاسازی شد.

اوایل تیر ماه سال جاری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: ما برای احیای دریاچه ارومیه شق‌القمر نکردیم و اینکه می‌گویند اگر باران نمی‌بارید، دریاچه نیز احیا نمی‌شد درست است در واقع دریاچه ارومیه برای احیا نیاز به آب داشت و هرچه قدر هم که سرمایه‌گذاری می‌شد، دریاچه ارومیه احیا نمی‌شد.

رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه اما خوشبین است و می گوید: دریاچه ارومیه هم اکنون وضعیت مناسبی دارد وحجم آن به سه میلیارد و ۲۶۰ میلیون مترمکعب رسیده با اینکه از خردادماه سال جاری هیچ آبی وارد دریاچه ارومیه نشده اما کاهش آب آن در این فصل طبیعی است.

فرهاد سرخوش با اشاره به آغاز کاهش نسبی دمای هوا در منطقه، ادامه می دهد: از آبان‌ماه شاهد افزایش دوباره تراز دریاچه ارومیه با سرازیر شدن حق‌آبه آن خواهیم بود.

او با اعلام اینکه طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه طی سال‌جاری و به تدریج به بهره‌برداری می‌رسد، اضافه می کند:  طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به دریاچه نیز دی ماه امسال همزمان با سفر رییس جمهوری به استان افتتاح می‌شود.

در کنار طرح های افتتاحی برای تعیین حق آبه ثابت دریاچه ارومیه، معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست می گوید: اگر سیاست ها تغییر نکند دریاچه تا سال ۱۴۰۶ قطعا احیا خواهد شد و با احیای کامل آن در سال آن سال، حدود ۱۴ میلیارد و ۹۸۰ میلیون متر مکعب حجم آب دریاچه ارومیه خواهد بود که این حجم آب جدای از میزان تبخیر است.

به گفته عیسی کلانتری؛ در هفت سال اخیر به دلیل مشکلات و محدودیت های مالی ۱۲ تا ۱۴ ماه برنامه زمابندی برای احیای دریاچه ارومیه عقب افتاد، ولی دریاچه در نهایت در سال ۱۴۰۶ به طور کامل احیا خواهد شد.

امسال به دستور رییس جمهوری بیش از یکهزار میلیارد تومان اعتبار باقیمانده هزینه عملیات اجرایی تخصیص یافته است و سال آینده که دولت فعلی به کار خود پایان می دهد، مقرر شده تا مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه تشکیل شود تا به تدریج جایگزین ستاد احیای دریاچه ارومیه شود. مسئولیت این مرکز با سازمان حفاظت محیط زیست خواهد بود و پس از آن مدیریت حفظ دریاچه به عهده این مرکز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست