اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : طی مراسمی باحضور معاون وزیر علوم و مسئولان استانی، علیجانپور به عنوان رییس دانشگاه ارومیه معارفه شد.

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری در این مراسم گفت: تضمین کیفیت برای دانشجویان بین المللی یک ضرورت است.

هاشم داداش پور افزود : تضمین کیفیت تحصیل برای دانشجویان بین المللی یک ضرورت است که تاکنون آنگونه که باید در این زمینه کار اساسی نشده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۷هزار دانشجوی افغانستانی غیر مقیم در کشور مشغول به تحصیل هستند، تصریح کرد: باید از فرصت جذب دانشجویان بین المللی برای قرار گرفتن در جایگاه مرجعیت علمی و پرورش سفیران علمی بهره گیریم.

داداش پور به ظرفیت واکسن سازی در کشور اشاره و اظهار کرد: تولید و آزمایش ۱۷ واکسن کرونا و به سرانجام رساندن ۶ واکسن نشان داد دانشگاه در کشور دارای ظرفیت های علمی بسیاری هستند.

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به موضوع همسان سازی حقوق دانشگاهیان خاطر نشان کرد: همسان سازی حقوق در بودجه عمومی کشور نیامده و موکول شده به اینکه دانشگاه ها با فروش مستغلات این قانون را اجرا کنند که همین امر، موجب شده دانشگاه ها با چالش مواجه شوند.

وی با اشاره به اینکه درآمد اختصاصی می تواند به کمک دانشگاه ها بیاید، یاد آور شد: متاسفانه اتصالی بین صنعت و دانشگاه به صورت کامل انجام نشده بنابراین دولت نقش کلیدی در اتصال صنعت و دانشگاه دارد.

وی یاد آور شد: یک درصد از بودجه کشور باید به بحث پژوهش اختصاص یابد اما در عمل این اتفاق رخ نداده است.

داداش پور با اشاره به حضور بیش از ۷۰۰ دانشجو خارجی عراقی در دانشگاه ارومیه، این امر را یک فرصت در مرجع شدن دانشگاه ارومیه دانست، افزود: رسیدن به تمدن علم و دانش، رسیدن به مرجعیت علمی، عدالت علمی در جامعه اسلامی و توسعه زبان فارسی و تبدیل شدن به یک زبان مرجع علمی از مطالبات رهبر انقلاب است .

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: ناتوانی در جذب دانشجویان خارجی به دلیل بروکراسی حاکم، ضعف در شناخت کشورهای همسایه، ضعف در توسعه زیر ساخت ها  و عدم اشنایی با زبان های زنده دنیا موحب شده تاکنون کمتر از فرصت جذب دانشجویان بین المللی استفاده کنیم.

داداش پور تصریح کرد:  رسیدن به دیپلماسی علمی و مرجعیت علمی مستلزم شروع جذب دانشجویان بین المللی از کشور های همسایه و بعدا رسیدن به مرحله جذب دانشجویان از کشورهای دور دست است‌

انتقاد از کم‌رنگ شدن فضای صمیمیت در دانشگاه‌ها

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه در این مراسم با بیان اینکه جامعه دانشگاهی باید پیشرو در روشنگری باشد، اظهار کرد: جبهه حق و مطالبه‌گری باید در دانشگاه‌ها ایجاد شود، مقام معظم رهبری مطالباتی از جامعه دانشگاهی دارند که امیدواریم در دوره جدید مورد توجه قرار گیرند.

حجت‌الاسلام سیدمهدی قریشی با انتقاد از کم‌رنگ شدن فضای صمیمیت در دانشگاه‌ها افزود: در گذشته یک رابطه صمیمی حتی بین تفکرات مختلف در دانشگاه حاکم بود که این مورد کم‌رنگ شده است؛ باید محیط دانشگاه را به یک محیط شاد توأم با آرامش تبدیل کرد.

وی نقش‌آفرینی نکردن دانشگاه‌ها در فضای جامعه را آفت دانست و ادامه داد: معتقدم که در عرصه‌های مدیریتی نیز دانشگاه باید حضور فعالی داشته باشد و ارتباط بین دانشگاه و صنعت تقویت شود.

وی عنوان کرد: اینکه یک مدیر ارشد استانی در چهار سال فقط یک یا ۲ بار در دانشگاه حضور یافته است، یک ایراد است که نباید در دوره جدید تکرار شود.

حجت‌الاسلام قریشی فعالیت صرف علم اندوزی دانشگاه‌ها را غیر قابل قبول دانست و گفت: اساتید باید در پرورش نیروهای جوان انقلابی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: بسیاری از مشکلات کشور به خود ما برمی‌گردد و فشار تحریم‌ها اثرچندانی ندارد؛ اگر رنگ و بوی خدا در محیط کاری مدیران باشد، خدا خودش مشکلات را مدیریت می‌کند.

بدون پژوهش امکان توسعه در هیچ جامعه ای وجود ندارد 

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی نیز گفت: بدون پژوهش امکان توسعه در هیچ جامعه ای وجود ندارد بنابراین باید به توسعه و ورود پژوهش در جامعه توجه شود.

علی مصطفوی تصریح کرد: منابع پژوهشی هر کشور دانشگاهیان هستند که با کار پژوهشی به توسعه کشور کمک می کنند باید برای توسعه به دانشگاه و دانشگاهیان توجه شود.

مصطفوی سابقه دانشگاه ارومیه را بیش از ۱۴۰سال دانست و اظهار کرد: آذربایجان غربی و به ویژه ارومیه مرکز علم و تمدن است و اساتید و دانشجویان مختلف را در جهت توسعه علم برداشته اند.

معاون سیاسی‌امنیتی استانداری آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: وظیفه دانشگاهیان گسترش سرمایه اجتماعی است چرا که مهمترین سرمایه هر کشور سرمایه اجتماعی است که به وسیله این سرمایه گام های اساسی در کشور برادشته می شود.

وی با اشاره به اینکه تولید علم و دانش از دیگر وظایف دانشگاهیان است، یاد آور شد: تولید علم و دانش موجب می شود  یک کشور از سایر کشورها مستقل باشد و وابستگی نداشته باشد.

مصطفوی ادامه داد: در بحث کرونا،  تولید واکسن ، ماسک و انواع محصولات بهداشتی  نشان داد علم و دانش چگونه می تواند موجب استقلال یک کشور باشد و ما به همت دانشمندان از این بحران سر بلند شدیم.

تحصیل ۱۲هزار دانشجو و ۸۰۰دانشجوی عراقی در دانشگاه ارومیه

رییس دانشگاه ارومیه هم گفت: هییت علمی دانشگاه ارومیه جز یک درصد دانشمندان برتر جهان قرار دارند.

علیجانپور افزود: تعداد ۹نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه جز یک درصد پژوهشگر برتر پر استناد جهان هستند.

وی با اشاره به اینکه ۱۷ پژوهشکده در دانشگاه ارومیه وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۲هزار دانشجو و ۸۰۰دانشجوی عراقی در دانشگاه ارومیه تحصیل می کنند.

او یاد آور شد: دانشگاه ارومیه از نظر رتبه بندی ” Isc”جزء بازه ۱۱تا ۲۰ قرار دارد و در حوزه آموزش رتبه ۱۸، نو آوری و فناوری رتبه ۲۲ و در اثر گذاری اقتصادی رتبه ۱۱ را دارد.

رئیس دانشگاه ارومیه خاطر نشان کرد: دانشگاه ارومیه باید در مسیر توسعه به رتبه دانشگاه های نسل ۴برسد و برای این مسیر ۴ رسالت  توسعه آموزش، توسعه پژوهش ، توسعه فناوری و کار افرینی و توسعه فرهنگی ، اقتصادی و اجتناعی را باید مد نظر قرار دهد.

وی اظهار کرد: ارتقای کیفی آموزشی، حذف رشته های ناکارآمد، راه اندازی رشته های بین رشته ای جدید ، پرداختن جدی به آزمایشگاه ها و کارگاه ها و دروس عملی و تغییر سر فصل ها و دروس براساس نیاز جامعه از جمله برنامه های آتی دانشگاه ارومیه است.

رئیس دانشگاه ارومیه ادامه داد: وظیفه اصلی ما در کنار آموزش، کار افرینی و توسعه مراکز رشد و شرکت های دانش بنیانبرای اشتغالزایی و کار افرینی در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

تحصیل۸۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه ارومیه 

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ارومیه هم گفت: ۸۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه ارومیه تحصیل می کنند.

حجت الاسلام کیومرزی افزود: در حال حاضر ۵۰ هیئت علمی، ۷۰۰کارمند ، ۱۲ هزار نفر دانشجو و ۸۰۰دانشجوی خارجی در دانشگاه ارومیه تحصیل می کنند.

وی با اشاره به اینکه چالش ها و مشکلات زیاد مدیریتی و اقتصادی در دانشگاه ارومیه وجود دارد، تصریح کرد: امید است با ورود نیروی مدیریتی جدید با کار مداوم، پرتلاش و جهادی این مشکلات رفع شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ارومیه خاطر نشان کرد: برای رسیدن به توسعه و رشد علمی و اسلامی شدن دانشگاه و تحقق آرمان های انقلاب اسلامی نیازمند مدیریت، کار جهادی و انقلابی هستیم.

حجت الاسلام کیومرزی اظهار کرد: مدیران جدید مطالبات مقام معظم رهبری از دانشگاهیان را مدنظر قرار داده و در جهت رشد و توسعه علمی  استان تلاش جدی داشته باشند.

وی با تاکید به اینکه پتانسیل های زیادی در بین دانشگاهیان استان وجود دارد که نیازمند حمایت هستند، یاد آور شد: دانشگاه ارومیه در مسایل معیشتی، رفاهی، خوابگاهی مشکلاتی دارد که حمایت همه مدیران را می طلبد.

در این مراسم با اهدای لوحی از زحمات دکتر رحیم حب نقی در دوران تصدی ریاست دانشگاه تقدیر و علیجانپور به عنوان رییس جدید دانشگاه ارومیه معارفه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست