اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : فرماندار ارومیه با اشاره به کاهش چشم‌گیر صف در نانوایی‌هایی ارومیه گفت: همانطور که شهروندان نیز شاهد آن هستند، صف‌های طولانی خرید نان در ارومیه رفع شده و مشکل خاصی در این خصوص وجود ندارد.

علیرضا ملامحمدی‌زاده با بیان اینکه بار روانی کاذب مربوط به کمبود آرد در ارومیه به طور کامل از بین رفته، بیان کرد: افزایش سهمیه ۶۳۰ واحد نانوایی لواش‌پز در شهر، بخش‌ها و روستاهای پر جمعیت شهرستان ارومیه از روز گذشته اعمال شده و هیچ کمبودی در این خصوص وجود ندارد.

وی ادامه داد: در صورتی که هر واحد نانوایی شاهد ایجاد صف باشد، می‌تواند ساعات پخت و پز خود را با هماهنگی افزایش دهد تا دوباره آرد اضافی به آنان اختصاص یابد.

فرماندار ارومیه از فعالیت شبانه روزی ۱۲ واحد نانوایی در این شهرستان خبر داد و اضافه کرد: نان تولید شده در این واحدها برای فروش در سوپرمارکت‌ها اختصاص می‌یابد.

وی افزود: همچنین ۱۳ واحد نانوایی دیگر در نقاط پرجمعیت شهر تا ساعت ۲۴ شب فعال است.

ملامحمدی‌زاده با بیان اینکه بازرسی‌ها از واحدهای نانوایی برای انباشت‌نکردن آردهای سهمیه‌ای به طور ۲۴ ساعته انجام می‌شود، افزود: قیمت نان در شهرستان ارومیه به هیچ وجه افزایش نخواهد یافت.

وی با اشاره به افزایش بازرسی‌ها از واحدهای نانوایی، بیان کرد:  شهروندان می‌توانند گران فروشی یا هرگونه تخلف در واحدهای نانوایی را به شماره ۱۲۴ گزارش دهند تا فورا رسیدگی لازم انجام شود.

طی هفته گذشته شاهد ایجاد صف‌های طولانی و کمبود نان در واحدهای نانوایی ارومیه بودیم  که باعث ایجاد مشکلات زیادی برای مردم شده بود.

موضوع نان که همچنان قوت غالب مردم آذربایجان‌غربی است، این روزها، صف های طولانی برای تهیه آن و البته کاهش عرضه این سهامدار اصلی سفره ها به حرف اصلی محافل خانوادگی مردم تبدیل شده که البته مسوولان آن را فشار روانی برخی سودجویان و نانواها در نتیجه کاهش سهمیه آرد می‌دانند.

در کنار برنج که طی دهه های اخیر به بخش مهمی از غذاهای اصلی مردم ایران تبدیل شده، نان همچنان در سفره ایرانی ها حرف اول را می زند و تهیه آن، همچنان برای بسیاری از خانواده ها، یک وظیفه روزانه به شمار می رود.

به تبع این نیاز قابل توجه روزانه، بخش قابل توجهی از بازار تولید و توزیعی نیز در کشور به نان و پیش نیازهای آن شامل گندم، آرد، خمیر و اقلام دیگر اختصاص دارد و خانواده های زیادی نیز در این حوزه مشغول به کار هستند.

با توجه به این اهمیت، هراز چندگاهی شایعاتی در خصوص کاهش تولید و توزیع نان، افزایش قیمت آرد، لزوم افزایش قیمت به گوش می‌رسد که پس از چند روزی به باد فراموشی سپرده می‌شود.

طی روزهای اخیر و از اوایل هفته جاری، شایعات جدیدی در خصوص کاهش سهمیه آرد به ویژه در ارومیه و برخی دیگر از شهرهای آذربایجان غربی به گوش رسید و به تبع آن، مردم که همواره از این نوع شایعات نگران هستند، صف های طولانی را در مقابل نانوایی ها به ویژه نانوایی های لواش پز ایجاد کردند.

مشکل نان در ارومیه به حدی رسیده که حتی برخی افراد با استفاده از نرم افزار موبایلی “دیوار” ۱۰ قرص آن را به قیمت ۱۰ هزار تومان به فروش می رسانند که همین امر می‌تواند بار روانی زیادی را به جامعه تحمیل کند.

شهروندان: صف های طولانی، نان های کوچک و بی اعتنایی نانواها ما را کلافه کرده است

یکی از شهروندان ارومیه ای در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: علاوه بر اینکه باید صف های طولانی را مقابل نانوایی ها تحمل کنیم، نانوایان اعصاب خوبی هم ندارند و با پرخاش با مردم حرف می زنند.

سعید احمدوند افزود: دیروز، دوشنبه حدود ۲ ساعت برای دریافت ۱۰ قرص نان در صف ایستادم و نان ها نیز که کوچک تر از قبل شده بودند، در یک وعده ناهار تمام شدند.

وی با تاکید بر اینکه مسوولان باید نظارت لازم را داشته باشند تا نانواها سوء استفاده نکنند، بیان کرد: در این برهه که شایعه افزایش قیمت نان در ارومیه ایجاد شده، یک ناظر هم نیامده تا نانوایی را مورد بررسی قرار دهد ضمن اینکه ناظران نامحسوس می توانند در این باره بهتر عمل کنند.

دیگر شهروند ارومیه ای که شاهد صحبت خبرنگار ایرنا در صف نان بود، به این گفت‌وگوی ۲ نفره وارد شد و گفت: جریمه نانوایی ها اصلا به درد نمی خورد، آنان مشتاق جریمه و پلمب هستند تا سهمیه آرد خود را با خیال راحت بفروشند.

“اسماعیل” که به گفته خود، نزدیک یک ساعت است که برای دریافت چند قرص ناقابل نان در صف ایستاده، اضافه کرد: باید نانوایی ها را ملزم به کار سه شیفته کنند و یک بازرس نیز به صورت تمام وقت، به این کار نظارت داشته باشد.

وی اضافه کرد: بسیاری از نانوایی ها با بستن درب نانوایی، آن را در بسته های کوچک جمع کرده و با همکاری سوپرمارکت ها به چندین برابر قیمت به فروش می رسانند و سود بسیار بیشتری نیز به جیب می زنند.

نانواها: افزایش قیمت تمام شده، ما را بیچاره کرده است

یکی از نانوایان ارومیه ای در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این خصوص با اشاره به اینکه میزان سهمیه آرد یارانه ای اختصاص داده شده به این نانوایی، کفاف مشتریان را نمی کند، گفت: باید این سهمیه افزایش یابد تا ما شرمنده مشتریان نشویم.

وی که نخواست نامش آورده شود، افزود: علاوه بر آن، قیمت تمام شده نان از جمله اجاره مکان، کرایه حمل، دستمزد کارگر و نظایر آن افزایش یافته که همین امر، صرفه پخت نان را بسیار کمتر کرده یا کلا آن را از بین می برد.

وی بیان کرد: مسوولان باید این مسائل را به صورت جدی مورد بررسی قرار دهند و فکری به حال ما بکنند زیرا در غیر اینصورت نمی توانیم خدمت رسانی بکنیم.

یکی از سنگک فروشی های شهر ارومیه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه قیمت آرد تغییر نیافته ولی هزینه  تهیه آن به صورت جهشی افزایش یافته است، گفت: ما نمی توانیم نان را پایین تر از قیمت تمام شده به مردم بدهیم.

“کاظم” افزود: البته ما با همه توان به تامین نیاز مردم تلاش می کنیم ولی مسوولان هم باید به داد ما برسند.

استاندار آذربایجان غربی: جای نگرانی در تهیه نان نیست

استاندار آذربایجان غربی در خصوص مشکلات به وجود آمده در ارومیه برای تامین نان اظهار کرد: شایعاتی توسط برخی نانوایان و افراد سودجو برای گران کردن نان در سطح شهر و فضای مجازی شکل گرفته ولی جای هیچ نگرانی نیست.

شهریاری افزود: ضمن عذرخواهی از مردم بابت مشکلات به وجود آمده، سهمیه آرد نانوایی ها را افزایش دادیم و به زودی هم این مساله برطرف می شود.

وی گفت: از مردم انتظار داریم به شایعات توجه نکنند و با بردباری نسبت به رفع مشکل در یکی دو روز آینده اطمینان خاطر داشته باشند.

روند تخصیص سهمیه آرد نانوایی‌ها در آذربایجان‌غربی تغییر نکرده است

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان‌غربی گفت: تغییرات سهمیه آرد نانوایی‌ها در استان وجود ندارد و نظیر گذشته، سهمیه این واحدها تخصیص می‌یابد.

علیرضا زارعی در یک گفت و گوی خبری افزود: از مجموع ۲۹ هزار تن آرد یارانه ای و نیمه یارانه ای که به صورت ماهانه در آذربایجان غربی توزیع می شود، ۲۰ هزار تن تاکنون به شبکه تزریق شده است.

وی اضافه کرد: هیچ کاهش سهمیه آرد در ارومیه و سایر شهرستان های آذربایجان غربی نداشته ایم و مردم در این خصوص نگران نباشند.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی ادامه داد: عرضه آرد و به تبع آن، نان در استان کم نشده و مشکلات امروز سطح استان به ویژه ارومیه، بیشتر بار روانی شایعات بی اساس است.

زارعی گفت: هیچگونه افزایش قیمت در قیمت های مصوب آرد و نان صورت نگرفته و به منوال سابق در حال توزیع این اقلام هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست