اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  وزیر جهاد کشاورزی ماه گذشته در سفر به ارومیه گفته بود: «دغدغه صادرات سیب درختی آذربایجان غربی رفع شده است»، اما بر خلاف گفته های وزیر نه تنها موانع حل نشده بلکه سیب های زیادی هنوز در سردخانه ها مانده اند و وعده های صادرات هوایی هم شعار از آب درآمد.به گزارش کردپرس، اواخر دی ماه امسال اعلام شد؛ سازمان تعاون روستایی کشور با خرید و صادرات سیب درجه یک استان آذربایجان غربی از طریق سیستم حمل و نقل هوایی به کشورهای مختلف، اقدام می کند.

این خبر با انعکاس فراوان و با دستور شخص وزیر جهاد کشاورزی رسانه ای شد و وزیر جهاد کشاورزی دستور داد، «سیب درجه یک صادراتی موجود در سردخانه های آذربایجان غربی خریداری و برای حمل آن به صورت حمل و نقل هوایی (کارگو) برنامه ریزی شود».  اما آمار کنونی سیب ها در سردخانه های استان نشان می دهد، صادرات هوایی تنها یک شعار بوده است!

امسال ٨٠٠ هزار تن سیب در آذربایجان غربی جهت صادرات به سردخانه های استان انتقال یافت، اما در روزهای پایانی بهمن ماه بنا بر اعلام جهاد کشاورزی استان مشخص شد؛ هنوز ٢٨٠ هزار تن سیب درختی در سردخانه‌های باقی مانده که از این میزان تنها ١۵٠ هزار تن قابلیت صادراتی دارند و مابقی ١٣٠هزار تن نیز جهت مصارف داخلی است.

امروز هم رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سردخانه داران آذربایجان غربی در خصوص آخرین آمار و وضعیت موجودی سیب در سردخانه‌های استان گفت: «وعده‌های مسئولان برای تسریع در روند صادرات سیب تاکنون محقق نشده و متأسفانه اظهارات بسیاری از مسئولان شعاری و بدون کار کارشناسی بود. وقتی زیرساخت‌های صادرات هوایی محصولات کشاورزی به خصوص سیب در استان فراهم نیست نباید این وعده از سوی مسئولان بیان می‌شد».

مراد آقابالازاده افزود: «مسئولان به این موضوع توجه ندارند چه کسی می‌خواهد سیب را به صورت هوایی صادر کند؟ آیا در فرودگاه ارومیه کانکس سردخانه‌ای برای فراهم کردن زمینه صادرات سیب وجود دارد؟ زیرساخت‌های فرودگاه ارومیه آماده است؟ این صادرات هوایی به کدام کشورها قرار است صادر شود؟ هزینه صادرات هوایی مشخص شده است؟».

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سردخانه داران آذربایجان غربی با بیان اینکه در زمینه صادرات سیب به صورت یخچالی چندین سال است در استان مشکل داریم، به مهر گفت: «وقتی زیرساخت‌های این بخش با مشکلات عدیده ای مواجه است و این موانع برطرف نشده اند چگونه اعلام می‌شود صادرات سیب به صورت هوایی انجام می‌شود؟!»

آقابالازاده بیان کرد: «برای حمل و نقل هوایی و صادرات محصولات کشاورزی مشکل هواپیما نداریم. چند فروند هواپیمای باری از ارتش اجاره می‌شود اما مشکل این است مشخص نیست این صادرات چگونه، با چه هزینه‌ای و توسط چه کسانی صورت می‌گیرد».

شنیده ها حاکی از آن است در سال‌های گذشته با هدف فراهم کردن زیرساخت‌های صادرات هوایی محصولات کشاورزی در استان تعدادی دستگاه ایکس ری خریداری و قرار شد در فرودگاه ارومیه نصب شود اما متأسفانه این دستگاه به سایر استان‌ها ارسال شد!

حال با در نظر نگرفتن محصولات فاسد شده و با توجه به این آمار و ارقام در خوشبینانه ترین حالت می تواند گفت؛ میزان کل صادرات سیب آذربایجان غربی از کل محصول ذخیره شده ٣٢۵ هزار تن بوده و این میزان در مقابل ٨٠٠ هزار تن سیب ذخیره شده صاداراتی بسیار ناچیز است.

هرچند ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در سفر به ارومیه در جمع خبرنگاران گفته بود: «دغدغه صادرات سیب درختی آذربایجان غربی رفع شده است و با صحبت‌هایی که با کشورهای هدف انجام شده، مسیر صادرات هموار شده و این روند همچنان استمرار دارد»، اما بر خلاف گفته های وزیر نه تنها موانع حل نشده بلکه سیب های زیادی هنوز در سردخانه ها مانده اند!

از سویی دیگر در پی افزایش هزینه حمل و نقل دریایی صادرات استان به کشور هندوستان که یکی از کشورهای هدف صادرات سیب است هم با کندی انجام می شود.

حالا با مشکلات موجود بر سر راه صادرات زمینی و دریایی و شعاری بودن صادرات هوایی معلوم است که بخشی از سیب‌های تولیدی تا بعد از تعطیلات نوروزی ه، همچنان در سردخانه‌ها می ماند و پیش بینی می‌شود سرنوشتشان به مانند سیب های سالیان گذشته، خوراک دام ها شده و یا در بهترین حالت تبدیل به کنسانتره شود.

تولید انبوه و نبود برنامه ریزی دقیق صادراتی برای قطب سیب ایران هر ساله مشکل آفرین می شود و مسئولان در روزهای پایانی مهلت صادرات باتوجه به فساد پذیری محصول، به تقلا افتاده و کشورهای هدف را از راه های زمینی، هوایی و دریایی برای فروش سیب آزمون می کنند و هر بار با خالی شدن سردخانه ها از محصولات به هر روش ممکن، به کارنامه درخشان خود در این زمینه اشاره می کنند بدون آنکه بدانند این قبیل روش ها در هیچ کجای علم صادرات نمی گنجد!

پس از همه این ناکامی ها تلاش های دقیقه ٩٠ وزیر جهاد کشاورزی که اواخر بهمن ماه به ارومیه سفر کرده بود تا سیب های باقی مانده در سردخانه‌های استان را تعیین‌تکلیف کند! بی نتیجه ماند، چرا که مسئله صادرات سیب به معضل تبدیل شده و وزیر تنها به مذاکره و گفت و گو با طرفین جهت قبول سیب ایران اشاره کرد و از مردم خواست تا «برای حمایت از تولید کشاورزان داخلی، سیب ایرانی خریداری کنند تا کشاورزان نیز انگیزه لازم برای تولید محصولات را داشته باشند»!!!.

گزارش/ تانیا شعفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست