اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: برنامه های نوروزگاه در ٣۵ نقطه استان به مناسبت عید نوروز در قالب ۱۰۰ برنامه شامل مراسم آیینی و نمایش آداب و رسوم و سنن نوروزی استان برگزار می شود.

جلیل جباری در گفت و گو با خبرنگار کردپرس افزود: در نوروزگاه ها مراسم ویژه آیینی نوروز از جمله «کوسه به داس»، «تکم گردانی» و … جهت آشنایی بیشتر مسافران با فرهنگ و آداب نوروزی این استان اجرا می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گفت: در ایام نوروز ١۴٠١، بیش از ۹۰ غرفه صنایع دستی در استان جهت نمایش و ارائه آثار هنرمندان این حوزه برپا می‌شود.

او ادامه داد: همچنین در ایام نوروز ١٠ موزه آذربایجان غربی آماده میزبانی از گردشگران نوروزی استان خواهد بود که در آنها برنامه های آیینی- موزه‌ای با رعایت کامل  پروتکل های بهداشتی اجرا می شود و نمایش اشیای تاریخی کمتر دیده شده و آثار و اشیای تاریخی کشف شده از قاچاقچیان برای بازدید کنندگان نمایش داده می شود.

جباری با اشاره به تشکیل کمیته‌های سفر نوروزی در سطح استان گفت: در تمامی شهرستان‌ها ستاد خدمات سفر تشکیل شده و آمادگی کامل برای بازدید میزبان مسافران نوروزی انجام گرفته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی اظهار کرد: حدود ۵۴۰۰ تخت در سطح استان برای اقامت مسافران نوروزی در قالب ١١١ مرکز اقامتی در نظر گرفته شده  که شامل مراکز اقامتی، مجتمع های گردشگری و بوم گردی است و در همین راستا ٣٢ واحد بوم گردی نیز در سطح استان برای این برنامه در نظر گرفته شده اند.

او با اشاره به آمادگی دو پایگاه ثبت جهانی قره کلیسا در چالدران و تخت سلیمان تکاب نیز  گفت: امسال در این دو اثر جهانی به طور ویژه آماده پذیرایی از مسافران نوروزی هستیم و در کنار آن نظافت و پاکسازی کلیه اماکن تاریخی سطح استان انجام گرفته و اثر تاریخی ۲۰ اثر ثبت شده ملی نیز آماده میزبانی گردشگران هستند.

جباری از آغاز طرح بازرسی و نظارت ویژه نوروز ۱۴۰۱ از تاسیسات گردشگری استان خبر داد و بیان کرد: این طرح به صورت مشترک با تعدادی از دستگاه‌های عضو ستاد اجرایی خدمات سفر از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، ستاد اقامه نماز، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و دانشگاه علوم پزشکی استان انجام می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: در این طرح کارشناسان از مراکز اقامتی، دفاتر خدمات مسافرتی، مجتمع‌های خدماتی و رفاهی، رستوران‌ها، پمپ‌های بنزین، نمازخانه‌ها، غذاخوری‌ها و سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی بازدید می‌کنند.

او  ادامه داد: در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی و استانداردهای لازم تذکرات لازم به این مراکز داده می‌شود تا خدمات مطلوبی به مسافران نوروزی ارائه شود و این نظارت‌ها به صورت روزانه و مستمر از مراکز مورد نظر انجام می‌شود و تا پایان تعطیلات نوروزی این طرح ادامه خواهد داشت.

جباری در پایان افزود: هم اکنون ۱۱۶ دفتر مسافرتی و گردشگری، ۲۷ غذا خوری بین راهی و ۱۸ آژانس مسافرتی نیز در استان فعالیت دارند.

گفتنی است؛  ضریب اشغال تخت های استان و میزان اقامت قبل از شیوع کرونا در سال ۱۳۹۸ یک میلیون و ۳۹۳ نفر بود که این میزان در سال جاری به ۱۳۷ هزار نفر رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست