اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : تاکید معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی بر نقش موثر رسانه های در اقناع  سازی مردم برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی در حالی است که اطلاع رسانی ها در بخش کرونا به خبرنگاران با محدودیت هایی همراه است و هنوز هم آنچنان که باید از طریق رسانه ها واقعیت های کرونا به مردم منعکس نشده است.

چهارشنبه هفته گذشته ، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی در بیست و پنجمین جلسه شورای اطلاع رسانی استان با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: «در این دیدار مقام معظم رهبری بر لزوم اتخاذ تصمیمهای قاطع، اقناع افکار عمومی و همکاری همگانی برای مقابله با شیوع بیماری کرونا تاکید داشتند».

علی مصطفوی افزود: «در کنار تمامی اقدامات انجام شده برای مقابله با بیماری کرونا، رسانه ها می توانند در اقناع سازی مردم و افکار عمومی برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در این شرایط ویژه نقش موثری داشته باشند».

با این وجود همچنان اطلاع رسانی ها در بخش کرونا به خبرنگاران با محدودیت هایی همراه است، استان در وضعیت حاد کرونا قرار دارد و برخی از مردم به دلایل مختلف اجتماعی و اقتصادی در قبال محدودیت های کرونا مقاومت می کنند.

رسانه ها در نقش اطلاع رسانی در این حوزه محدودیت هایی دارند و به همین دلیل عواقب و صدمات کرونا آنچنان که باید از سوی فعالان این عرصه به مردم عرضه نشده است.

در این زمینه دکتر شفیع بهرامیان، با اشاره به بحران کرونا و اطلاع رسانی در این حوزه می نویسد: متاسفانه تاکنون اقدامات حوزه ارتباطات و اطلاع‌رسانی متولیان درگیر در بحث کرونای کشور بجای اثربخشی مثبت، بیشتر بازخوردی معکوس و منفی در جامعه داشته است.

او ادامه می دهد: سرعت ویروس اکنون بیشتر از سرعت مدیریت و کنترل بحران ناشی از آن است بنابراین باید برای سیاست‌گذاری رسانه‌ای اصولی در این حوزه مواردی چند مورد توجه قرار گیرد؛ که پایان غلبه سیاست توجیه و پرده‌پوشی بر رفتار حرفه‌ای و شفاف در اطلاع‌رسانی،حساسیت سازی مخاطب و برجسته‌سازی بحران آنگونه که هست، مواجهه با کم‌انگاری و یا هیچ‌انگاری بخشی از مردم با نشان دادن همه جوانب فاجعه، نهادینه سازی خط مشی “هر شهروند یک مسئول، هر حریم فردی یک واکسن، شفافیت در اطلاع‌رسانی و حقیقت گویی کامل برای مردم تشنه حقیقت و..از آن جمله اند.

کارشناس حوزه اطلاع رسانی می گوید: بحران را به وسعت آنچه که هست نشان دهیم و نه کوچکتر از آنچه که مردم با همه وجود دارند لمس می‌کنند. همچنن پیامدهای جانی و مالی کرونا را عینا با مردم در میان بگذاریم و نه بصورت گزینش شده و تقطیعی.

بهرامیان بیان می کند: بیداری عمومی و تغییر رفتار فرهنگی مولود شفافیت و صداقت مسئولان امر است و در چنین وضعیتی، اطلاعات تاخیری و پالایش شده، سم اعتماد مردم  در مدیریت بحران است.

او با اشاره به تفکیک مدیریت علمی بحران از مدیریت‌ سیاسی و مصلحتی تاکید می کند: بسیج ملی متاثر از اعتماد مردم به متولیان امور است و باید اعتماد متقابل را بهبود ببخشیم. از سویی دیگر کرونا یک موضوع سیاسی و انتخاباتی نیست و باید از ظرفیت‌های فراجناحی برای حلش استفاده کنیم. در این راستا ضرورت استفاده از چهره‌های غیرسیاسی اما محبوب مردم برای، ایجاد حساسیت و فرهنگ‌سازی مواجهه با کرونامی تواند موثر باشد.

به گزارش کردپرس ؛ او با بیان اینکه به راهبردهای جدید اطلاع‌رسانی، شعارها و پیام‌های تازه نیازمندیم، تصریح می کند: افشای تمام لطمات ناشی از کرونا ترساندن دل‌ها و تشویش اذهان نیست بلکه خالی‌کردن خیابان‌ها و استانداردسازی مراودات اجتماعی مردم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست