اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  چندروزی است که قیمت خودروهای فرسوده به ارقام گزافی رسیده و مشاهدات از قیمت‌های چندصدمیلیونی برای خودروهایی نظیر پیکان حکایت می‌کند! در آگهی‌های ارائه‌شده ارقام ارائه‌شده به ۴۰۰ الی ۴۵۰ میلیون‌تومان رسیده که قیمتی در حد خودروی ۲۰۶ صفرکیلومتر است و این مسئله تعجب بسیاری را برانگیخته.

این افزایش قیمت نجومی، دلایل و پشت‌پرده‌ای دارد که بخش عمده آن به شایعات فضای‌مجازی و شبکه‌های اجتماعی بازمی‌گردد.

در روزهای اخیر شایعه شد که دارندگان خودروهای فرسوده و اسقاطی می‌توانند به واردات خودرو بپردازند و همین امر موجب نجومی‌شدن و قیمت‌های عجیب و غریب برای خودروهای اسقاطی شد؛ مسئله‌ای که کاملاً متفاوت با واقعیت‌های موجود است.

محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده به تشریح پشت پرده افزایش قیمت خودروهای فرسوده و اسقاطی پرداخت و گفت: «متاسفانه شایعه‌ای غلط پخش شد که صاحبان خودروهای فرسوده می‌تواند برای واردات خودرو اقدام کنند و بر این اساس افراد تشویق شدند تا خودروی فرسوده بخرند به امید آنکه بتوانند خودروی خارجی وارد کنند.»

وی تصریح کرد: «این درحالیست که حقیقت امر این است که برای واردات خودروها، ارائه “گواهی اسقاط” ضروری است. قیمت گواهی اسقاط هر خودروی سواری ۳۵ میلیون تومان است و افراد نیاز است که نصف این قیمت را بپردازند؛ بنابراین می‌توانند با ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گواهی اسقاط دریافت و خودرو وارد کنند. برای این منظور افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز اسقاط اقدام به خرید گواهی اسقاط کنند.»

۴۰ هزار گواهی اسقاط موجود است

او اعلام کرد: «در حال حاضر  ۴۰ هزار گواهی اسقاط موجود داریم که با این میزان گواهی‌ها می‌توان حدود ۸۰ هزار خودرو وارد کشور کرد؛ بنابراین نگرانی از این حیث وجود نخواهد داشت. طبق آنچه که برنامه‌ریزی شده، قرار است که حداکثر ۱۰۰ هزار خودرو وارد کشور شود؛ بنابراین تنها ۲۰ هزار گواهی خودرو کمبود داریم که می‌توانیم این میزان را نیز تولید و فراهم کنیم. تا پایان سال  ۱۰ هزار خودروی دیگر گواهی اسقاط خواهند گرفت.»

مشهدی شریف ضمن اشاره به اینکه هنوز  مفاد آئین‌نامه به‌صورت شفاف بیان نشده است، گفت:  «برای واردات خودروهای خارجی ۵۰ درصد یک گواهی اسقاط کافی است؛ همانطور که اشاره شد، کمبودی به لحاظ گواهی اسقاط وجود ندارد، اگر هم گواهی اسقاط موجود نباشد، ۱.۵ درصد قیمت خودرو به صندوق ملی سازمان محیط زیست واریز می‌شود. این مبلغ صرف اعطای تسهیلات برای خرید خودروی داخلی خواهد شد.»

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: «ما بایستی برای اسقاط خودروهای فرسوده تسهیلات در نظر بگیریم تا دارندگان آن‌ها تشویق به اسقاط شوند؛ این در حالیست که متاسفانه تمام اقدامات تنبیهی هستند. هر خودروی فرسوده به طور متوسط ۱۳۲ هزار تومان روزانه، سوخت (بنزین) بیشتری نسبت به یک خودروی نو مصرف می‌کند؛ این در حالیست که یک خودروی فرسوده سالانه ۵۰ میلیون لیتر مصرف بنزین بیشتری دارد.»

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده ضمن تاکید بر اینکه خودروهای فرسوده برای کاهش تصادفات، اشتغال‌زایی و کاهش آلودگی هوا بایستی اسقاط شوند، اظهار کرد: «به‌صورت غیررسمی یک بند از آیین‌نامه‌ای که هنوز تصویب هم نشده، اعلام و اینگونه سبب التهابات بازار شد. این شایعه داشتن خودروی فرسوده برای واردات خودرو سبب شد تا مردم تصور کنند با داشتن خودروی فرسوده می‌توانند خودرو وارد کنند، بنابراین به یکباره قیمت خودروهای فرسوده غیرواقعی بالا رفت.»

ماده‌ای که دردسرساز شد!

هرچند هنوز به طور رسمی آئین‌نامه واردات خودروهای خارجی کارکرده تصویب و مفاد آن اعلام نشده اما اظهارنظر و توضیحات یکی از نمایندگان مجلس موجب برداشت‌ها و تفسیرهای متفاوتی از موضوع خودروهای فرسوده و واردات شد و همین امر مهم‌ترین علت دامن‌زدن به شایعات در فضای مجازی شد.

جلال رشیدی کوچی، چند روز قبل در اظهاراتی به بیان برخی مفاد آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده پرداخت و در توضیح یکی از بندهای این آیین‌نامه از لزوم اسقاط یک خودروی فرسوده به ازای هر خودروی کارکرده وارداتی صحبت به میان آمد که در اینجا یک سوءبرداشتی صورت گرفت و منظور از اسقاط، گواهی اسقاط بوده نه مالکیت خودروی فرسوده و اسقاط آن. همان‌گونه که رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده هم اعلام کرده، تعداد زیادی گواهی اسقاط موجود است و واردکنندگان می‌توانند آن به نرخ‌های مصوب خریداری کنند.

این اتفاق روزهای اخیر و نجومی‌شدن قیمت خودروهای فرسوده نشان داد که سودجویان و دلالان همواره مشغول کارند و از کوچک‌ترین فرصت‌ها برای کسب منفعت خود استفاده خواهند کرد؛ حتی به‌قیمت متضررشدن بسیاری از مردم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست