اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : در حالیکه رییس صمت آذربایجان غربی از پیدا شدن مشتری آسیایی برای سیب های استان خبر می دهد، مشخص شد که علیرغم تلاش های وافر مسئولان استانی جهت صادرات سیب های دپو شده درسردخانه ها، تنها ۴ درصد از سیب ذخیره شده، تا کنون صادر شده است

امسال انباشت دو برابری سیب در سردخانه های آذربایجان غربی با  ۷۶۰ هزار تن سیب ذخیره شده ، معضلی در راستای فروش و صادرات این محصول برتر کشاورزی در استان شکل داده است و مسئولان استانی در تلاش اند که این میزان سیب دپو شده که با افزایش تولید هم در سال جاری همراه بود حتی به صورت شبانه روزی صادر کنند.

در حالی که سیب آذربایجان غربی راهی به بازارهای اروپایی ندارد، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی از یک کشور آسیایی به عنوان متقاضی سیب درختی این استان و کشور خبر داد و گفت: به زودی یک هیات بلند پایه خارجی برای خرید سیب درختی به این ارومیه سفر می‌کند.

آذربایجان‌غربی مسوولیت میز ملی سیب را بر عهده دارد و سیب تنظیم بازار شب عید برای ۱۱ استان کشور را تامین می کند، اما با تامین نیاز داخلی، باز هم میزان سیب های دپو شده استان در سردخانه ها بالا است.

از میزان یک میلیون تن سیب تولید شده در استان،۷۵۰ هزار تن سیب تا آخر آبان در سردخانه‌ها دپو و ذخیره شده است. محصولی که قرار بود تا سقف حدود ۸۰۰ هزار تن صادر شود.

اخیرا مشوق‌های صادراتی این محصول به وسیله تهاتر با میوه‌های گرمسیری چون انبه و آناناس از سوی معاون اول رییس جمهور مطرح شد تا از این راه  مشکل انتقال ارز برطرف شود.

اما رئیس اتحادیه سردخانه‌داران آذربایجان‌غربی، معتقد است؛ این مسئله تهاتر مطلوب است اما راه گشا نیست. هم اکنون بازار داخلی پذیرای سیب موجود در سردخانه‌ها نیست، بنابراین باید هرچه سریع‌تر نسبت به صادرات این محصول اقداماتی اساسی تری انجام شود.

مراد آقابالازاده در این خصوص به اروم نیوز می گوید: امروز روابط خوبی با کشورهای دیگر نداریم و قادر به صادرات مفید سیب نیستیم چرا‌که بازارهای هدف برای صادرات تنها برخی کشورهای همسایه هستند که تا حدودی به خودکفایی رسیده و برخی دیگر با بهانه‌های مختلف از خرید سیب کشور ما خودداری می‌کنند که باید نسبت به حل مشکلات چاره‌ای اساسی اندیشیده شود.

او ادامه می دهد: با این وجود تنها ۳۰ هزار تن از سیب‌های ذخیره شده در سردخانه‌های استان خارج شده و ۷۲۰ هزار تن سیب هنوز در سردخانه‌ها موجود است به نحوی که برخی از سردخانه‌ها حتی فروش به صورت عددی هم نداشته‌اند.

رئیس اتحادیه سردخانه‌داران آذربایجان‌غربی از وضعیت کنونی سیب استان نگران است و خواستار رفع سریع‌تر این مشکل است و ادامه می دهد: بازار داخلی جوابگوی این حجم از سیب تولیدی نبوده و باید بازارهای هدف هرچه سریع‌تر نسبت به حل این مساله آماده‌سازی شوند، در غیر این صورت قادر به فروش محصولات کشاورزان نخواهیم بود.

بحرانی شدن وضعیت سیب در آذربایجان غربی و انبار هزاران تن از این محصول در سردخانه ها در سایه عدم مدیریت مسئولان استانی سبب شده تا ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌ کشاورزان در سردخانه ها یخ  بزنند و بازاری برای فروش نداشته باشند.

گزارش از تانیا شعفی/  کردپرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست