اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : نشست فصلی منطقه‌ای رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با قضات مرکز استان تشکیل شد.

رئیس کل دادگستری استان در این نشست ضمن تقدیر از تلاشهای جهادگونه کارکنان دستگاه قضایی که حتی شرایط کرونایی کشور نیز نتوانست این خدمات را تحت الشعاع قرار دهد،  به جلسه ویدیو کنفرانسی رئیس قوه قضائیه با روساء و داستانهای استانها اشاره کرد و گفت: رئیس معظم قوه قضائیه در جلسه ویدیو کنفرانسی با روسا و دادستانهای استانها سیاست ها و برنامه های قوه قضائیه را ابلاغ نمودند و برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۱ دستگاه قضایی استان نیز منطبق بر این سیاستها تدوین گردیده و در نشست های قضات شمال و جنوب و اینک مرکز استان اهداف این برنامه به مدیران و قضات استان تبیین شده است.

ناصر عتباتی افزود: اقدامات متعددی در برنامه عملیاتی ۱۴۰۱ در حوزه های مختلف پیش بینی شده است که مهمترین آن مدیریت ورود پرونده به دستگاه قضایی است که ریاست محترم قوه نیز به آن تاکید داشته و اظهار داشتند تدبیری گردد تا از ورود بی رویه و بی مورد پرونده به دستگاه قضایی جلوگیری شود.

عتباتی ادامه داد : یکی از روشهای مهمی که می‌شود ورودی پرونده به دستگاه قضایی را مدیریت کرد و در برنامه عملیاتی نیز پیش بینی شده است، استفاده از برنامه‌های پیشگیرانه و شناسایی کانون های پرونده ساز است تا بتوان با اقدامات لازم ورود بی رویه پرونده به دستگاه قضایی را مدیریت کرد که یقیناً کاهش ورودی تحقق اهداف برنامه ها را به دنبال خواهد داشت.

رئیس کل دادگستری استان در ادامه توجه به ساماندهی و کاهش جمعیت کیفری زندانها را یکی دیگر از محورهای برنامه عملیاتی ۱۴۰۱ دستگاه قضایی استان را برشمرد و گفت: زندان در بسیاری از موارد اثر بازدارندگی ندارد و خیلی از محکومان را می شود با اهرمهای خیلی قوی تر  و بازدارنده تر از حبس به چرخه جامعه بازگرداند و به همین خاطر از قضات استان درخواست دارم به مجازات جایگزین حبس که در قانون برای جرایم خاصی پیش بینی شده است و در برنامه عملیاتی امسال به آنها تاکید گردیده توجه ویژه ای داشته باشند.

رئیس شورای قضایی استان در ادامه به اهمیت صیانت از حقوق عامه و بیت المال نیز اشاره و گفت: در حوزه صیانت از حقوق عامه و حقوق بیت المال چشم امید مردم به قلم دستگاه قضایی استان است و از این لحاظ که جرایم مرتبط با محیط زیست آثار زیانباری دارند می بایست ورود به این پرونده ها با قاطعیت و جدیت صورت پذیرد و به هیچ عنوان با متخلفین و متصرفین به اراضی ملی و طبیعی مماشاتی صورت نپذیرد.

مقام ارشد قضایی استان در ادامه حساسیت در مورد پرونده‌های خاص و ویژه را مورد تاکید قرار داد و گفت: پرونده‌های خاص و ویژه که آثار مخربی در سطح استان و کشور دارند و افکار عمومی نسبت به این پرونده ها حساس هستند مورد رصد قرار گیرد، اعتقاد ما بر استقلال تشکیلات قضایی است و این خط قرمز ماست ولی با توجه به حساسیت پرونده‌های خاص و ویژه، وظیفه خود می دانیم که بر روند این پرونده‌ها نظارت داشته باشیم و انتظار است همکاران با یک نگاه واقع بینانه این پرونده‌ها را تعیین تکلیف کنند.

عتباتی همچنین به ارتباط وسیع و اعتماد ساز با مردم تاکید کرد و گفت: مردم باید به تشکیلات قضایی خصوصاً مدیران به راحتی دسترسی داشته باشند تا بتوانند مشکلات خود را  بیان کنند و این ارتباط باید تقویت شود و پاسخ گویی در مجموعه بیشتر شود.

عتباتی در جمع بندی مطالب خود از تخصیص اعتبار ساخت مجتمع قضایی ارومیه خبر داد و گفت که با احداث این مجتمع مشکل فضای فیزیکی دادگستری مرکز استان بر طرف خواهد شد.

در ادامه این نشست مجیدی دادستان مرکز استان نیز با تقدیر از زحمات دستگاه قضایی خصوصاً دادسرا گفت: دادسرا به عنوان خط مقدم ورود پرونده به محاکم چالش‌های مربوط به خود را دارد.

مجیدی ادامه داد: از اقداماتی که می شود در کنترل ورودی پرونده به دستگاه قضایی بهره برد بحث داوری است و آوردن این شرط در قراردادهایی که در مشاورین املاک منعقد می شود و این امر را دادستانی به جد پیگیر است.

وی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از دعاوی و جرایم در حوزه املاک است، طرح کارشناسی املاک قبل از انعقاد قرار داد با محوریت کانون کارشناسان جهت انجام استعلامات مربوطه مانند وضعیت ملک از لحاظ مالکیت، تغییر کاربری، منابع طبیعی و .‌.. ظرف ۲۴ ساعت و انجام کار کارشناسی در این خصوص تا در بحث معامله شهروندان شناخت اجمالی از مورد معامله پیدا کنند و بدین طریق تا حد بسیار زیادی از وقوع جرایم در این حوزه جلوگیری کرد در حال انجام است.

مجیدی همچنین به سازش ۲۳ هزار پرونده در واحد‌های مددکاری کلانتری ها در سال گذشته اشاره و گفت: استفاده از واحد‌های مددکاری کلانتری ها آثار مثبت زیادی در صلح و سازش پرونده‌ها و کاهش ورودی به دستگاه قضایی داشته از این رو این واحدها در سال جدید تقویت شده و واحد‌های مددکاری تمامی کلانتری های شهر ارومیه فعال کشته اند.

در ادامه این نشست حجت الاسلام محمدپور معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان نیز با ابراز خرسندی از اینکه در یک جمع فرهیخته، ایثارگر و پرتوان حضور پیدا کرده، مجموعه قوه قضائیه را در کل کشور نمونه بارز انسان‌های تلاشگر و مخلص و انقلابی و با سلامت نفس و پاکدست برشمرد و مطالبی را در خصوص حوزه معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان بیان کرد.

در ادامه زارع معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری استان گزارشی از عملکرد شعب مرکز استان ارائه و سپس پرویز عباسی معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان و حسن ابراهیمی رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب شهرستان ارومیه گزارش از اقدامات و مشکلات حوزه تحت تصدی خود ارائه و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین رحمتی وند رئیس شعبه ۸ تجدیدنظر استان به عنوان نماینده قضات محاکم تجدیدنظر، مسعود الهامی معاون قضایی رئیس کل دادگاههای عمومی و انقلاب شهرستان ارومیه به عنوان نماینده  قضات محاکم عمومی و انقلاب ارومیه و حجت خباز خدایی بازپرس شعبه ۲ دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه به عنوان نماینده قضات دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه به بیان مشکلات و مسائل پیرامون حوزه کاری خود پرداختند و این همایش ۴ ساعته در شامگاه روز شنبه دهم اردیبهشت به کار خود خاتمه داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست