اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سلماس از کشف نمونه ابزارهای ابسیدین متعلق به دوره نوسنگی و مس و سنگ از تپه اهرنجان این شهرستان خبر داد.

افراسیاب گراوند با اعلام این مطلب اظهار کرد: نمونه‌های مکشوفه از تپه اهرنجان متنوع بوده و از نظر ظاهر و رنگ به هفت نوع تقسیم می­شوند.

سرپرست برنامه لایه‌نگاری تپه اهرنجان سلماس افزود: ارتباطات تجاری تپه باستانی اهرنجان در دوره نوسنگی از یک سو با حوضه دریاچه ارومیه، شرق آناتولی، شمال میان‌رودان و حوزه قفقاز جنوبی، تاثیر زیادی در تنوع مواد فرهنگی این محوطه از جمله ابسیدین را به وجود آورده است.

او ادامه داد: فراوانی دورریزهای ابسیدینی، وجود سنگ­های مادر و تراشه­های فراوان و همچنین انواع مختلفی از ابزارها از جمله تیغه­ها، بیانگر تولید و ساخت ابزارها با کاربردهای متفاوت در محوطه اهرنجان است.

سرپرست برنامه لایه‌نگاری تپه اهرنجان سلماس اضافه کرد: شواهد موجود حاکی از این است که ابسیدین به‌صورت بلوک­های سنگ ابسیدین و یا به‌صورت قلوه­سنگ به این محل آورده شده و در صنعت ابزارسازی استفاده شده است.

گراوند بیان کرد: مطالعات انجام شده روی برخی از ابزارهای ابسیدینی اهرنجان، منشا این ابزارها را اغلب به معادن شرق آناتولی از جمله میدان داغ وان(در فاصله ۱۵۰ کیلومتری) و همچنین نمرودداغ (در فاصله ۲۲۰ کیلومتری) نسبت داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست