اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / عبدالسلام معروفی : مرز تمرچین پیرانشهر در سال ۱۳۸۶ به عنوان مرز رسمی زمینی شناخته شد و نقش آن در توسعه اقتصادی منطقه چشمگیر است، بطوری که در حال حاضر بیش از ۶۵ درصد مبادلات مرزی از همین مرز و گمرک انجام می گیرد.
این مرز زمینی تا شهر ارومیه، مرکز استان ۱۶۰کیلومتر فاصله دارد و فاصله نزدیکترین شهر‌ها به این مرز، پیرانشهر در ایران و چومان در عراق است که به ترتیب حدود ۱۱ و ۲۵ کیلومتر با گمرک تمرچین فاصله دارد.
مرز تمرچین در ۱۵کیلومتری غرب پیرانشهر، جنوب آذربایجان غربی و نقطه مقابل مرز حاج عمران اقلیم کردستان عراق قرار دارد و یکی از نزدیکترین مسیر‌های زمینی جمهوری اسلامی به دریای مدیترانه شرقی است.
گمرک تمرچین پیرانشهر از مراکز مهم صادراتی کشور است و یکی از رده‌های حائز اهمیت در حوزه حمل و نقل کشور بوده و سالانه هزاران تن کالا از آن صادر می‌شود که این نشان از اهمیت توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در این منطقه است.
بدلیل وضعیت نامناسب مسیرهای مواصلاتی سالانه دهها نفر جان خود را در جاده های جنوب استان بخصوص جاده پیرانشهر –- نقده از دست می دهند و دهها خانواده بی سرپرست شده و صدها نفر هم آسیب می بینند و توسعه راه‌های منتهی به پیرانشهربه علت ترانزیتی بودن این شهرستان از اهمیت بسیاری برخوردار است.
بنا به اعلام مسئولان امر؛ توسعه اقتصادی در هر کشوری نیازمند توسعه مسیر‌های ارتباطی است و جنوب آذربایجان غربی پتانسیل خوبی برای توسعه مسیر‌های ارتباطی و رونق چرخه اقتصادی دارد.
بعد از رسمی شدن مرز احداث بزرگراه تمرچین به پیرانشهر به عنوان کریدور غرب کشور بطول ۵۸ کیلومتر در دستور کار مسئولان قرار گرفت و از آن مدت حدود ۱۵ سال می گذرد و هر سال بدلایلی اجرای عملیات آن به تاخیر افتاد و نماینده پیشین مردم هم بارها نسبت به بدقولی مسئولان تذکر داد و صراحتا اعلام کرده بود ؛ در دولت یازدهم ، بارها معاونان وزیر راه و شهرسازی از این مسیر بازدید کرده و قول مساعد در خصوص تزریق اعتبار برای تکمیل این محور را داده بودند که محقق نشد.
به گزارش خانه ملت ؛ مدیرکل وقت راه و شهرسازی آذربایجان غربی هم طی مصاحبه ای در تیرماه ۹۳ در مصاحبه ای گفته بود که زیرسازی محور ارتباطی پایانه مرزی تمرچین به عنوان یکی از بزرگترین ظرفیت های ترانزیتی غرب کشور در آذربایجان غربی تا پایان امسال تکمیل می شود و از آن زمان ۶ سال گذشت و هنوز مردم اندر خم یک کوچه هستند.
شهریور ۹۷ بود که کلنگ عملیات اجرایی۳۳ کیلومتر و با اعتبار ۵۵۰ میلیارد ریال بزرگراه نقده – پیرانشهر – تمرچین با حضور استاندار فعلی آذربایجان غربی و معاون وزیر و جمعی از مسئولان شهرستانی در دو نقطه خروجی نقده و سه راهی جلدیان بر زمین زده شد و از آن تاریخ هم ۲ سال و اندی گذشت.
رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز ۲۹ آبان ماه سال جاری در بازدید از این مسیر با اشاره به ترانزیتی و مهم بودن مسیر نقده – پیرانشهر – تمرچین گفت: این بزرگراه به طول ۴۵کیلومتر با اختصاص اعتبار مناسب در حال اجراس و وعده داد تا پیش از پایان مجلس یازدهم به بهره برداری برسد.
البته رضایی اعلام کرده بود ؛ باتوجه به حجم تردد کامیون‌ها به سمت مرز تمرچین، وضعیت فعلی این جاده رضایت بخش نیست و وزارت راه و شهرسازی نیز بر بهبود وضعیت این مسیر تاکید دارد. وی اضافه کرده بود : باتوجه به زمان‌بر بودن اتمام این پروژه، تصمیم گرفته شد که در حال حاضر مسیر پیرانشهر – نقده، با آسفالت مناسب بهسازی و یک خط دیگر به آن اضافه شود.
حال با این تفاسیر و تعریف ها و با توجه به مشکلات بی شماری که در حوزه تردد جاده ای در این مسیر دیده می شود و با توجه به اینکه این پروژه جزو پروژه های است که چندین سال از کلنگ زنی و اجرایی کردن عملیات آن می گذرد و مسئولان مربوطه سال ها وعده اتمام این محور حیاتی را داده و تاکنون هم به وعده خود عمل نکرده اند ، انتظار می رود با توجه به اهمیت این مسیر به عنوان استراتژیک ترین محور ارتباطی جنوب استان به عراق به عنوان مرکز تجاری منطقه و بازار مصرفی ، تسهیل در عبور و مرور در محور دریای مدیترانه و جلوگیری از جان انسان ها و هدررفت نیروی انسانی و منابع مالی هر چه زودتر این پروژه به اتمام برسد و آرزوی دیرینه مردم تحقق یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست