اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  وزیر امور خارجە ایران در سفر بە عراق و اقلیم کردستان با مقامات ارشد و رهبران حزبی دیدار و طی این دیدارها بر موضع ایران در قبال آمریکا و همچنین بهبود و تحکیم روابط با عراق و اقلیم در زمینە های مختلف بە ویژە اقتصادی تاکید کرد.بە گزارش کردپرس، محمد جواد ظریف روز دو شنبە ۶ اردیبهشت / ۲۶ آوریل، وارد بغداد پایتخت عراق شدە و دیدارهای متعدد خود با مقامات ارشد عراقی و رهبران احزاب سیاسی را آغاز کرد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیش از این، از سفر روز یکشنبه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راس هیئتی به قطر و عراق خبر داده و اعلام کرد کە این سفرها در چارچوب توسعه مناسبات فیمابین، گفتگو های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای انجام می شود.

ظریف در فرودگاه بین المللی بغداد از سوی معاون وزیر خارجه و مقامات نخست وزیری و جمعی از دیپلمات های ایرانی درعراق مورد استقبال قرار گرفت و در سخنانی اعلام کرد: عراق یکی از مهم ترین کشورهای منطقه برای ایران است. ما روابط بسیار نزدیک با یکدیگر داریم، مردم ایران و عراق در برابر دشمنان مشترک از صدام گرفته تا داعش کنار هم مبارزه کردند و موفق شدند.

وی تاکید: ایران و عراق همکاری های متعدد سیاسی و اقتصادی و فرهنگی  با هم دارند. دو شهید بزرگوار ما شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس نماد مقاومت در این دو کشور هستند، لذا ایران و عراق از هر جهت به هم پیوسته و این نشان دهنده عمق و گستره روابط ایران و عراق و مردم عراق و گروه های سیاسی و مذهبی این کشور است و امیدواریم که این روابط هر چه بیشتر گسترش پیدا کند و به صلح و امنیت منطقه کمک کند.

ظریف گفت: ما با عراق در حوزه راه آهن در و حوزه استفاده از منابع مشترک و در حوزه همکاری های اقتصادی ،بانکی و مالی و همینطور مسائل منطقه ای همکاری های خوبی باهم داریم. عراق نقش بسیار مهمی در منطقه داشته و ما مایل هستیم که این نقش هر روز گسترده تر شود.

ظریف  حین عبور از جاده فرودگاه در نقطه ای که سرداران مقاومت شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس توسط نیروهای آمریکایی به شهادت رسیدند و به مقتل الشهدای مقاومت معروف است، به سردار مقاومت ادای احترام کرد.

وی اولین دیدار رسمی را با فواد حسین همتای عراقی خود انجام دادە و فواد حسین طی نشست خبری با ظریف گفت کە در این دیدار در مورد روابط دوجانبه و همکاری های اقتصادی میان دو کشور و مسائل مهم منطقه بحث و رایزنی کرده و به نتایج مهمی رسیده اند.

همچنین تاکید کرد که عراق مذاکرات در وین را دنبال می کند.

ظریف در این دیدار اعلام کرد: از نقش مهم عراق در منطقه استقبال می‌کنیم و امیدواریم که با ایفای این نقش توسط برادران عراقی شاهد تحولات مثبت در منطقه باشیم.

وی همچنین در نشست خبری مشترک با وزیر خارجە عراق اعلام کرد: گفت‌وگوهای بسیار بسیار خوبی با برادر و دوست عزیزم جناب آقای دکتر فواد حسین داشتیم ، ما از نقش محوری و قدرتمند عراق در منطقه استقبال می کنیم و امیدواریم که نقش عراق در منطقه هر روز قوی تر و نقشی در جهت ثبات و آرامش در منطقه باشد.

وی تاکید کرد: از تلاش های دولت عراق برای ایجاد زمینه‌های گفت‌وگو در منطقه تشکر می‌کنیم و امیدواریم که این تلاش‌ها به گفت وگوی بیشتر و مفاهمه جدی تر در منطقه بیانجامد. همه ما در این منطقه همواره در کنار هم خواهیم بود، دیگران می روند ولی ما در این منطقه خواهیم بود و باید روابط خودمان را بر اساس حسن همجواری، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر ، عدم مداخله در امور داخلی و دوستی و برادری و اخوت بنا کنیم و این سیاست جمهوری اسلامی در منطقه بوده و خواهد بود.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه تاکید کرد: امروز فرصت کردیم تا در مورد گفت‌وگوهای هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۱+۴ یعنی سه کشور اروپایی و چین و روسیه صحبت کنیم. البته آمریکایی ها در وین هستند ولی ما گفت‌وگویی با آمریکایی ها نداریم اما گفت‌وگوهای بسیار خوبی برای اجرای برجام داشتیم و امیدواریم که دولت جدید آمریکا با یک سیاست معقول و اجرای تعهدات خود بتواند سریع‌تر به برجام برگردد و همه طرف ها تعهدات را اجرا کنند ، ما هم آمادگی داریم که به محض اجرای تعهدات توسط آمریکا و تایید و راستی آزمایی آن ها تعهدات خودمان را به صورت کامل برگردانیم و اجرا کنیم.

ظریف خاطرنشان کرد: روابط دوجانبه ایران و عراق بسیار روابط قوی و محکم و مورد نیاز هر دو کشور و منطقه است، ما علاقه مند به گسترش این روابط هستیم و امروز در زمینه های مختلف اقتصادی و انرژی ، حمل و نقل، اتصال راه ها و راه آهن دو کشور با یکدیگر صحبت کردیم، همکاری مشترک ایران برای مقابله با تروریست‌ها ، همکاری مشترک برای مقابله با جنایات فرامرزی ، مواد مخدر ، زمینه های مهمی برای همکاری هستند .

فواد حسین پس از سفیر ظریف بە بغداد اعلام کرد که عراق تلاش می کند تا بسیاری از کشورهای منطقه را به یکدیگر نزدیک کند.

وی سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به بغداد را مهم توصیف کرد و گفت که عراق می‌خواهد به دور از محورگرایی باشد و در سفر مسئولان خارجی به ایران پیشنهاد همکاری اقتصادی را مطرح می کنیم.

فواد حسین همچنین تاکید کرد که کشورش در تلاش است تا رویکردهای ایران و کشورهای عربی خلیج فارس را به یکدیگر نزدیک کند.

ظریف پس از فواد حسین بە دیدار برهم صالح رئیس جمهور عراق رفتە و بعد از ظهر روز دوشنبه برای گفتگو و تبادل نظر و همچنین افطار میهمان مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق بود.

ظریف در این دیدار با قدردانی از تلاش های ویژه نخست وزیر عراق در پیگیری پرونده های موجود در روابط دوجانبه و منطقه ای مرتبط با جمهوری اسلامی ایران، آخرین تحولات در مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ١+۴ را تشریح و از حمایت عراق از برجام و رفع تحریم های ظالمانه و یکجانبه آمریکا تشکر کرد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در این دیدار به برخی مسایل موجود در حوزه روابط شرکت‌ها و مجموعه های اقتصادی،  تجاری،  حمل و نقل و مهندسی فنی ایران و موضوعات مالی، اشاره و خواستار کمک به رفع آنها شد.

مصطفی الکاظمی نخست‌ وزیر عراق نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه نگاه عراق به ایران تنها در چارچوب همسایگی نبوده بلکه ایران شریک راهبردی عراق است،  به حمایت ایران از عراق در جنگ علیه داعش اشاره و افزود این موضع ایران ابدا در تاریخ فراموش نخواهد شد.

وزیر خارجە ایران در ادامه دیدار و گفتگوها با مقامات سیاسی و مسئولین طیف های مختلف سیاسی، دینی و مذهبی عراق،  با «خمیس خنجر» رییس مرکز “مشروع عربی” و جمعی از نمایندگان اهل تسنن مجلس و شخصیت های برجسته اهل تسنن دیدار کرده و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با طایفه گرایی و ضرورت وحدت در جامعه اسلامی و در بین طوایف مختلف را متذکر شد.

ظریف به جایگاه قدس در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اشاره و ایستادگی ایران در کنار مسلمانان جهان از دیدگاه های مختلف، در حمایت از فلسطین و قدس شریف به رغم همه فشارهای وارده را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه ایران افزود:  رفتار جمهوری اسلامی ایران بر پایه شراکت با دوستان خود تعریف می شود.

 ظریف با تاکید  بر لزوم رابطه منطقی و معقول بین طوایف عراقی گفت:  ایران بر تنوع مردم عراق و جریانات و مذاهب احترام می گذارد.

در این دیدار علاوه بر خمیس خنجر رئیس جریان ” مشروع عربی” برخی دیگر از اعضای برجسته این جریان نیز که در این نشست حضور داشتند به صورت مشروح نقطه نظرات و دیدگاه های خود را در خصوص مسائل عراق مطرح کردند.

ظریف دیدار دیگری را نیز با سید عمار حکیم رهبر ائتلاف عراقیون  انجام داد و حکیم در این دیدار ضمن تأکید بر اهمیت انتخابات پیش روی عراق آن را فرصتی مهم برای تغییر وضعیت کشور و کمک به افزایش ثبات در کشور دانسته و گفت که عراق درقبال کشورهای منطقه و جهان سیاست درهای باز را پیش گرفته و خواستار بهترین روابط با همه کشورها در راستای منافع و حاکمیت ارضی‌اش است.

وزیر امور خارجه ایران در راستای حفظ تعادل در روابط  کشور با طیف های مختلف جامعە عراقی، با پاتریاک لویس ساکو سراسقف کلیسای کاتولیک کلدانیان جهان دیدار و گفتگو کرد.

ظریف در این دیدار با تاکید بر اهمیت روابط همسایگی ایران و عراق به ارزش‌های مشترک اسلام و مسیحیت و همچنین جایگاه جامعه مسیحیان در دو کشور اشاره کرد و مناسبات  ایران و عراق را فراتر از ارتباطات سیاسی متعارف دانست.

پاتریاک لویس ساکو نیز ابراز امیدواری کرد جمهوری اسلامی ایران با موفقیت در گفتگوهای خود در وین در زمینه رفع تحریم ها علیه مردم ایران موفق گردد.

ظریف در بغداد بە امور فرهنگی نیز پرداختە و  در حاشیه دیدار و گفتگو با مقامات و شخصیت های عراقی از کتاب “ظریف و الملفات الکبری”(ظریف و پرونده‌های بزرگ) که توسط موسسه عراقی رواق و به زبان عربی انتشار یافته و بە بررسی پرونده هسته‌ای، مسائل ایران و آمریکا و دیپلماسی چند جانبه از دیدگاه ظریف پرداختە رو نمایی کرد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین صبح روز سه شنبه بطور جداگانه با  عادل عبد المهدی نخست وزیر سابق و  نوری المالکی نخست وزیر اسبق و رئیس ائتلاف دولت قانون دیدار و گفتگو کرد.

در دیدار های انجام شده طرف‌های عراقی با اشاره به اهمیت روابط عمیق دو کشور، گسترش همکاری های فیمابین در حوزه های مختلف و به نفع مردم دو کشور را مورد تاکید قرار دادند و وزیر امورخارجه ایران در این دیدار بر ثبات و استقرار عراق و حفظ تمامیت ارضی آن تاکید و بر نقش سازنده عراق قوی در منطقە تاکید کرد.

وی  در ادامه دیدار با مقامات عراقی با قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق نیز دیدار و تاکید کرد کە روابط عمیق دو کشور در حوزه های مختلف دو جانبه و منطقه‌ای را با اهمیت ارزیابی و به نفع ثبات و امنیت در منطقه است

در این دیدار طرف عراقی نیز ضمن ابراز خرسندی از نتایج گفتگوهای ظریف با مقامات کشورش بر ضرورت استمرار و تبادل دیدار مسئولان دو کشور تاکید کرد.

خطر تروریسم در منطقه و نیاز به همکاری منطقه‌ای برای تقابل با آن، اجرای مصوبه مجلس عراق در خصوص خروج نیرو های نظامی آمریکایی از عراق و تاکید بر ادامه حمایت و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از عراق از دیگر موضوعات مورد گفتگوی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق در این دیدار بود.

ظریف دربارە این سفر و دیدارهای انجام شدە،  در صفحه توییترش نوشت: مذاکرات خیلی خوبی با رئیس جمهور برهم صالح، نخست وزیر کاظمی، رئیس مجلس الحلبوسی، وزیر امور خارجه حسینی و رهبران ارشد شیعه و سنی در عراق داشتم. تاکید کردم که اولویت ایران همسایگانش هستند. از نقش محوری عراق در منطقه استقبال می کنیم.

وی بە صورت کلی در این دیدارها  به تشریح دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مختلف پرداخت و آخرین تحولات مربوط به روابط دو جانبه با عراق و مسائل منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و تحولات گفتگو با کشورهای ١+۴ را نیز برای حاضرین تشریح و بر نقش عراق در منطقە و تقویت روابط دو جانبە در همه زمینە ها تاکید کرد.

ظریف با اعلام حمایت ایران از عراق در مبارزه با داعش، بر اهمیت وحدت همه گروه ها و اطیاف عراقی برای پیشبرد اهداف عراق تاکید و جایگاه عراق جدید در منطقه را با اهمیت ذکر کرده و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حمایت و پشتیبانی از عراق متحد و مقتدر  را مورد تاکید قرار داد.

ظریف در ادامە سفر خود بە اقلیم کردستان رفتە و با مقامات ارشد اقلیم و رهبران دو حزب حاکم اتحادیە میهنی کردستان (یکیتی) و حزب دمکرات کردستان (پارتی) نیز دیدار کرد.

در دیدار وی با مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان راهکارهای توسعە روابط میان ایران و اقلیم بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک بە ویژە در زمینە اقتصادی و مبادلات تجاری، روابط میان دولت اقلیم و دولت مرکزی عراق و اهمیت اجرا و  پایبندی بە قانون بودجە عمومی عراق و پرداخت استحقاقات مالی اقلیم از سوی بغداد بررسی شد.

همچنین در دیداری کە با مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان انجام داد، چالش ها و تهدیدات پیش روی عراق مورد بررسی قرار گرفتە و ظریف اعلام کرد کە ثبات اقلیم، دارای اهمیتی ویژە برای ایران است.

راهکارهای رسیدن بە ثبات و امنیت در عراق و منطقە و مقابلە با ترور و افراطی گرایی، توافق اربیل و بغداد برای عادی سازی وضعیت شنگال و انتخابات آتی عراق نیز از دیگر موضوعات مورد بحث بود.

ظریف دیدار جداگانە ای را با نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان انجام داد و در این دیدار، روابط  ایران با عراق و همچنین اقلیم کردستان را روابطی مستحکم و مبتنی بر منافع مشترک دانست و بر اهمیت ثبات و امنیت عراق و اقلیم کردستان تاکید کرد.

نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار با تاکید بر روابط عمیق اقلیم با ایران گسترش همکاری‌ها و برطرف سازی برخی موانع موجود برای توسعه همکاری‌ها به  حمایت همیشگی ایران از کردهای عراق در مقاطع دشوار اشاره کرد و گفت که اقلیم فاکتور ثبات و امنیت بوده و اهمیت ویژه ای برای روابط با ایران بر اساس حسن همجواری و منافع مشترک قائل است.

ظریف نیز در این دیدار ضمن تاکید بر خواست ایران برای توسعه روابط با اقلیم کردستان از حملات روی داده اخیر به اربیل، ابراز نگرانی کرده و گفت که ایران خواستار امنیت و ثبات در منطقه است و وجود ثبات و روابط تجاری را در راستای منافع دو طرف دانست.

وی سفر خود بە عراق و اقلیم را با دیداری کە با بافل طالبانی و لاهور شیخ جنگی روسای مشترک اتحادیە میهنی کردستان انجام داد بە پایان رساند.

وزیر خارجە ایران در این دیدارها با رهبران اقلیم، ضمن تاکید بر روابط با اقلیم و گسترش آن، بە بررسی وضعیت عراق، جنگ داعش، حضور ائتلاف در عراق، انتخابات آتی عراق، توافق شنگال، توسعه روابط اقتصادی عراق و اقلیم با ایران و فعالیت های تجاری در گذرگاه های مرزی میان طرفین و توافق اربیل و بغداد، پرداخت.

ظریف در دو مرحله با رئیس اقلیم کردستان عراق گفت وگو کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست