اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان غربی گفت: متاسفانه دو کارگری که در روزهای اخیر در ارومیه بر اثر تندباد شدید در حین کار جان باختند، بیمه نداشتند در حالیکه اصلاح ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی بیش از یک سال و نیم است در مجلس پاسکاری می شود اما نمایندگان مجلس آن را تصویب نمی کنند.

سعید مصطفی نژاد در گفت و گو با خبرنگار کردپرس گفت: مرگ دو کارگر جوان در ارومیه که در حین کار بر اثر وزرش تندباد از ارتفاع سقوط کردند، جامعه کارگری را داغدار کرد. متاسفانه با بررسی سوابق بیمه این دو کارگر جان باخته، متوجه شدیم که آن ها از مزایای بیمه تامین اجتماعی بی بهره بوده اند و اکنون خانواده آنها علاوه بر اینکه داغدار عزیزانشان هستند پس از مرگ آنها حتی از مزایای بیمه نیز بی بهره می مانند.

او ادامه داد: شرایط کار در ارتفاعات برای کارگران ساختمانی سخت و دشوار است لذا باید قبل از کار بسیاری از شرایط مخصوصاً شرایط آب و هوا از لحاظ بارش های جوی و ورزش تندبادها سنجیده شود چرا که این موارد می تواند به سختی کار بیافزاید و در عین حال خطرات احتمالی و جانی را متوجه کارگران کند که متاسفانه در مورد اخیر علیرغم هشدارهای هواشناسی در خصوص بروز تندبادها این مورد هم نادیده مانده است و از طرفی هنوز مشخص نیست که تا چه حد ایمنی این کارگران در حین کار رعایت شده است!

او تاکید کرد: در مسئله بیمه کارگران ساختمانی نمایندگان مجلس مقصراند چرا که اصلاح ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی چندین دوره است که در مجلس پاسکاری می شود و هنوز هم به نتیجه نرسیده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان غربی گفت: حدود سه سال است که ما نتوانسته‌ایم یک کارگر ساختمانی را بیمه کنیم در حالیکه پیش تر سهمیه هایی برای بیمه کارگران ساختمانی به همت نمایندگان مجلس مصوب شده بود اما از سه سال پیش تاکنون این سهمیه ها قطع شده و کارگران ساختمانی نمی توانند از مزایای بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند.

مصطفی نژاد افزود: این موضوع را با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در سفر به ارومیه در میان گذاشته شدیم و ایشان وعده دادند که این مسئله در اسرع وقت رسیدگی شود و متاسفانه تاکنون توفیقی حاصل نشده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر اظهار کرد: ۲۱ هزار نفر کارگر ساختمانی در شهرستان ارومیه وجود دارد که و از این تعداد ۳۷۰۰ نفر بیمه شده هستند و ۱۷۰۰ نفر هم همچنان در صف انتظار برای دریافت بیمه قرار دارند.

او با بیان اینکه طبق مصوبه دولت تمامی کارگران ساختمانی می توانند از مزایای بیمه استفاده کنند، گفت: قرار بود درصدی از حق بیمه کارگران ساختمانی توسط شهرداری و از محل پروانه ساختمانی که برای کارفرمایان صادر می کند، کسر و به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شود و ۷ درصد هم توسط خود کارگران ساختمانی واریز شود که این مورد به سرانجام نرسید و مسئولان عنوان کردند که این مورد باید دوباره به مجلس برود و اصلاحیه بر آن وارد شود در یک سال و نیم اخیر هنوز موضوع اصلاح ماده ۵ توسط نمایندگان تایید و تصویب نشده است و همین موضوع موجب شده که تعداد زیادی از کارگران ساختمانی از مزایای بیمه تامین اجتماعی بی بهره بمانند.

گفت و گو/ تانیا شعفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست