اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : با شروع احیای نسبی دریاچه ارومیه گردشگران زیادی از دریاچه ارومیه دیدن کرده اند اما در نبود امکانات تفریحی مناسب در ساحل دریاچه، در یک ماه اخیر ۵ نفر  بر اثر غرق شدگی جان باختند.

از اوایل فروردین با شروع بارش های بهاری و مواج شدن دریاچه ارومیه، مسافران و گردشگران زیادی برای دیدن روزهای طلایی دریاچه به سوی این پهنه آبی در شمال غرب کشور سفر کردند تا از نزدیک شاهد حیات دوباره دریاچه ارومیه باشند.

در این مدت قایق های تفریحی در دریاچه دوباره آغاز به کردند و حتی کشتی آرتمیا در دریاچه ارومیه که از سال ۱۳۹۱ به دلیل پایین رفتن سطح آب این دریاچه زمین گیر شده بود، به دلیل افزایش تراز آبی دریاچه مجددا و پس از گذشت ۷ سال شناور شد.

در ادامه احیا نسبی دریاچه ارومیه و با شروع تابستان و فصل شنا، ظرفیت های بالقوه فراوانی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی شکل گرفته است. از سوی دیگر افزایش بیش از ۴ میلیارد مترمکعبی آب دریاچه ارومیه فرصتی دوباره برای رونق صنعت گردشگری آذربایجان غربی به شمار می‌آید.

دریاچه ارومیه سال ۴۶ به عنوان پارک ملی نام‌گذاری و تحت حفاظت سازمان محافظت از محیط زیست قرار گرفت که با داشتن ۱۰۲ جزیره زیبا، میزبانی از ۲۵۰ گونه مختلف جانوری و دو نوع پوشش گیاهی  به عنوان یکی از تالاب‌های بین‌المللی در سایت کنوانسیون رامسر و جز ۱۰ پارک ملی بین‌المللی کره زمین در یونسکو به ثبت رسیده است.

علاوه بر این دریاچه ارومیه با وجود انواع نمک‌ها و لجن سیاه دارای خواص درمانی و دارویی است و همین مورد سبب شده تا گردشگران زیادی خود را به تن آبی دریاچه بسپارند.

در این خصوص استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت افزایش ظرفیت گردشگری در این استان گفت: دولت در استفاده بهینه از همه ظرفیت‌های گردشگری طبیعی در شمال غرب کشور تاکید دارد و به زودی کار ساماندهی پلاژهای قدیمی و ساخت پلاژهای مناسب جدید با استاندارهای روز جهانی برای شنای مردان و زنان در دریاچه ارومیه آغاز می‌شود.

به گفته شهریاری؛ برپایی پلاژهای شنا در سواحل زیبای دریاچه ارومیه زمینه خوبی برای شناساندن استان و جذب گردشگران داخلی و خارجی فراهم می‌کند.

اما با احیای نسبی دریاچه ارومیه و مراجعه گردشگران به دریاچه ارومیه از ابتدای سال تا کنون ۵ نفر در این دریاچه جان سپرده اند.

این افراد که عمدتا سالمندانی بودند که با هدف استفاده از خاصیت درمانی آب دریاچه ارومیه و به قصد آب تنی وارد آب شدند، اما به دلیل عدم آشنایی با مهارت شنا، در بازه زمانی ۲۳ تیر ماه تا ۶ مرداد ماه جان باختند.

آخرین مورد مربوط به حادثه امروز وغرق شدن یک پیرمرد ۸۲ ساله در دریاچه ارومیه بود پیش از این مورد نیز دوم و سوم مرداد ماه یک پیرمرد۶۵ ساله و یک پیرزن ۶۳ ساله در دریاچه غرق شدند.همچنین در تیر ماه نیز یک میانسال ۷۸ ساله و یک جوان ۴۰ ساله به دلیل عدم آشنایی با مهارت شنا جان باختند.

روز گذشته نیز یک پیرمرد ۷۰ ساله با تلاش نجاتگران هلال احمر شهرستان اسکو از مرگ حتمی در دریاچه ارومیه نجات یافت.

با اینکه معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی با اشاره به توسعه گردشگری دریاچه ارومیه بر لزوم برنامه‌ریزی صحیح و اصولی جهت استفاده بهینه از این ظرفیت خدادادی و ایجاد امکانات و تأسیسات رفاهی در سواحل و اطراف دریاچه ارومیه تاکید کرده بود، اما با گذشت یک ماه از فصل تابستان تا کنون اقدامی جدی برای ایجاد امکانات تفریحی استاندارد در ساحل دریاچه انجام نگرفته است.

رضا حسینی معتقد است؛  اصلاح و بهسازی مسیر میان‌گذر و مسیرهای دسترسی می‌تواند گردشگران زیادی را به استان و شهرستان ارومیه سوق دهد و درآمدزایی و ثروت منطقه‌ای برای استان داشته باشد. همچنین برای بهبود گردشگری دریاچه ارومیه و معرفی جذابیت‌های طبیعی این پارک ملی پلاژهای جدید ساحلی با استانداردهای روز جهانی در اطراف آن احداث می‌شود.

اما تا ساخت و احداث این پلاژهای جدید در دریاچه ارومیه ممکن بر تعداد قربانیان این دریاچه افزوده شود، گردشگرانی که به کام تفریح می آیند اما تلخکام برمی گردند. همچنین ضرورت استقرار موقت تیم های نجات غریق نیز می تواند تا حدی از تلفات جانی در نگین فیروزه ایی غرب کشور بکاهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست