اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / حامد عطایی : بازدیدهای میدانی یکی از روشهای موثر اطلاع رسانی است که طی آن خبرنگار از نزدیک در جریان کم و کیف رویدادهایی که در حوزه مربوطه اتفاق می افتد قرار می گیرد. در این تکنیک به اصل گردش آزاد اطلاعات احترام گذاشته می شود. خبرنگار تولید خبر «دیکته شده» نمی کند. بلکه به فراخور برداشت خود از میدان دید و عمل دستگاه میزبان و با فکر باز و آزادی عمل به تدوین و تحریر داده های دریافتی می پردازند و در این میان تحلیلی هم از دیده ها و یافته هایش می دهد.

همان کاری را که شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی به آن دست زد. آبفای روستایی در نشست خبری چندی پیش خود با خبرنگاران که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود از پیشنهاد تولید گزارش میدانی خبرنگاران در خصوص پروژه های آبرسانی به مناطق محروم و دورافتاده از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی استقبال کرد و اوایل هفته گذشته این تور خبری با حضور حدود ۲۵ خبرنگار به مقصد سه شهر شمال استان و مناطق محروم و مرزی آنها برگزار شد.

آبفای روستایی یکی از محل های هزینه اعتبارات صندوق توسعه ملی است. این اعتبارات یک جور بودجه و در واقع وام بلاعوض هستند که با موافقت مقام معظم رهبری برای هزینه کرد در پروژه های آبرسانی به مناطق محروم و دورافتاده اختصاص می یابد. کل برداشتی دولت از محل این صندوق در این خصوص ۵۰۰ میلیون دلار بوده که رقم ریالی آن می شود ۱۴۰۰ میلیارد تومان. از این مبلغ ۴۶ میلیارد تومان به آذربایجان غربی رسیده یعنی حدود ۳ درصد. ولی همین رقم اندک توانسته تحول بزرگی در پروژه های آبرسانی شرکت آبفای روستایی ایجاد کند. چرا که رقم های این اعتبارات نقد است و مثل اعتبارات استانی نیست که از ۴۱ میلیارد سال ۹۵ تنها ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون آن تخصیص یافته باشد!

آبفای روستایی آذربایجان غربی با این وجود هنوز پارت اول اعتبارات صندوق توسعه ملی را مستهلک نکرده. به دلیل صعوبت مناطق روستایی این استان، عملیات پروژه ها به کندی پیش می رود. به عنوان مثال آبرسانی به مناطق روستایی ماکو از صفرمرزی در چشمه ثریا آغاز می شود و بعد از لوله گذاری در عمق رودخانه ارس از مناطق پوشیده از سنگهای آتشفشانی دامنه های آرارات و شنزارهای روان آن حوالی به روستاهایی می رود که از ۳ تا ۱۳ خانوار سکنه دارند و در اغلب موارد هزینه انشعاب آب یک واحد روستایی چند ده برابر حق انشعابی است که از مشترک اخذ می شود.

البته اینها دلیل آن نمی شود که از محرومیت این مناطق روستایی که متعلق به خاک جمهوری اسلامی است چشم پوشید. راهنمای سفر می گفت پایگاههای مرزی کشورهای دوست و همسایه که دقیقا در چندصدمتری روستاهای دشت بورالان ماکو قرار دارند دهها سال است هم به آب، هم برق و هم امکانات رفاهی مجهزند این درحالی است که با گذشت ۳۷ سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز هستند انسانهایی در جغرافیای ایران که از داشتن آب آشامیدنی و برق و بسیاری دیگر از امکاناتی که دیگر شهروندان کشورمان برخوردارند، محرومند.

یکی از پروژه های آبرسانی آبفای روستایی آذربایجان غربی در ییلاقات بورالان ماکو پمپاژی به ارتفاع ۸۰۰ متر دارد. با مقایسه این پروژه با یکی از پیشنهادهای طرح احیای دریاچه اورمیه که به دلیل دشواری پمپاژ آب به این میزان ارتفاع در مرحله مطالعه مسکوت مانده می توان به اهمیت زحمات مدیران و کارکنان آب و فاضلاب روستایی پی برد.

با تشکر از وحید مینایی مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی و همکارانشان و رضا امین آذر خبرنگار روزنامهخ جمهوری اسلامی که تدارک و رهبری این سفر را بر عهده داشتند، با ما در یکی از خاطره انگیزترین تورهای خبری چندسال اخیر خبرنگاران آذربایجان غربی به چهریق سلماس، شوربولاغ خوی و بورالان ماکو بیایید!

تامین اعتبارآبرسانی به ۱۴ روستای شهرستان سلماس از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی

اعتبارات موردنیاز برای آبرسانی به ۱۴روستای شهرستان سلماس از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین شده است.

این میزان اعتبار۱۴میلیاردو۴۰۰میلیون ریال را شامل می شود که برای اجرای دومجتمع آبرسانی«شناتال» و «قره قشلاق» اختصاص یافته است. اعتبار کلی اجرای این پروژه ها نیز۴۴میلیاردو۴۰۰میلیون ریال است.

مجتمع آبرسانی شناتال ۱۰روستا را تحت پوشش دارد که عملیات آبرسانی به روستاهای کتبان، اصلانیک، حق وران وزنگو درهفته دولت سال گذشته به بهره برداری رسیده اند.

آبرسانی به سه روستای دیگراین مجتمع شامل ماته خرپه، اسبشه وکهریز تا دهه فجر سال جاری اتمام وبهره بردرای ازآنها آغاز خواهد شد.

آبرسانی به روستاهای گرماویچ، شناتال وبلقزن این مجتمع نیز تا دهه فجرسال آینده آماده بهره برداری خواهند شد.

دراجرای این مجتمع ۲۵ کیلومتر خط انتقال، ۳۰کیلومتر شبکه توزیع، حفریک حلقه چاه واحداث مخزن بتنی یظرفیت ۳۲۰متر مکعب پیش بینی شده است.

بابهره برداری کامل از این مجتمع، آب آشامیدنی سالم وبهداشتی ۶۹۰خانوار با سه هزارو ۳۱۵نفر جمعیت تامین خواهد شد.

مجتمع چهارروستایی قره قشلاق نیز دیگرپروژه آبرسانی به روستاهای قره قشلاق، یوشانلو، سلطان احمد و کنگرلو سلماس است که از۴۵۲میلیاردو۲۵۵میلیون ریال اعتبارموردنیازآن، ۳۰میلیارد ریال از اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین شده است.

آبرسانی به دوروستای قره قشلاق ویوشانلو این مجتمع درهفته دولت سال جاری به بهره برداری رسیده ودوروستای سلطان احمد و کنگرلو نیز تا دهه فجر سال جاری به اتمام خواهند رسید.

برای آبرسانی به روستاهای این مجتمع با تحت پوشش قرار دادن یکهزارو ۴۴۱خانواروپنج هزارو۱۶۷نفر جمعیت، حفر یک حلقه چاه، ۱۰کیلومتر خط انتقال، ۳۶کیلومترشبکه توزیع ومخزن بتنی با ظرفیت ۱۰۰مترمکعب پیش بینی شده است.

آبرسانی به شش روستای شهرستان خویv ازمحل اعتبارات صندوق توسعه ملی

اعتبارات مورد نیاز برای آبرسانی به شش روستای شهرستان خوی نیز از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین شده است.

این پروژه ها شامل مجتمع شوربلاغ، قوروق وقشلاق است که بخشی از اعتبارات مورد نیاز آنها ازمحل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین شده است.

مجتمع شوربلاغ شامل روستاهای ملاجنود، شوربلاغ، آباطی وحصارتپه است که آب آشامیدنی ۵۴۷خانوارروستایی با دوهزارو۲۹۹نفر جمعیت را تامین خواهد کرد.

برای اتمام این پروژه ها که پیش بینی می شود دردهه فجر سال جاری بهره برداری ازآنها آغازشود، ۱۶کیلومتر خط انتقال، ۲۰کیلومتر شبکه توزیع، حفر یک حلقه چاه واحداث موتورخانه ونیرورسانی درنظر گرفته شده است.

اعتبار کلی این پروژه ۲۲میلیاردو۵۰۰میلیون ریال است که از این میزان شش میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین شده است.

آبرسانی به روستای قوروق شهرستان خوی نیز پنج میلیارد ریال ازاعتبارات صندوق توسعه ملی را به خود اختصاص داده است.

اعتبار کلی این پروژه ۱۶میلیارد ریال است که با اتمام آن دردهه فجر سال جاری آب آشامیدنی سالم وبهداشتی ۴۴۶خانوار با یکهزارو۵۲۵نفر جمعیت تامین خواهد شد.

دراجرای این پروژه شش کیلومتر خط انتقال، ۱۵کیلومتر شبکه توزیع، حفر یک حلقه چاه، مخزن ۵۰۰متر مکعبی، نیرورسانی واحداث یکباب موتورخانه پیش بینی شده است.

برای آبرسانی به روستای قشلاق شهرستان خوی نیز پنج میلیارد ریالاز محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است. اعتبار کلی این پروژه ۱۷میلیارد ریال برآورد شده است.

عملیات اجرایی این پروژه نیز تا دهه فجر سال جاری اتمام و۳۸۶خانوار با یکهزارو۳۲۴نفر جمعیت از آب آشامیدنی سالم وبهداشتی برخوردار خواهند شد.

چهارکیلومترخط انتقال، ۱۵کیلومتر شبکه توزیع، حفر یک حلقه چاه، احداث موتورخانه، مخزن بتنی ۳۰۰متر مکعبی ونرورسانی دراین پروژه پیش بینی شده است.

۱۶روستای شهرستان ماکو برخوردار از اعتبارات صندوق توسعه ملی

درشهرستان ماکو نیز آبرسانی به ۱۶ روستای این شهرستان درمنطقه بورالان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی صورت می گیرد.

ازاین تعداد روستا آبرسانی به پنج روستای ملحم، علوحاجو، عجمی، علی فراش ودرهن درهفنه دولت سال گذشته به بهره برداری رسیده وروستاهای گل عالی، سالبند، گریک، شوریک وحاجو نیز همزمان با هفته دولت سال جاری از نعمت آب آشامیدنی سالم وبهداشتی برخوردار شدند.

عملیات آبرسانی به شش روستای دیگرنیز شامل سوریک، قلعه جوق، کداک، ملاحسن، کاجد وموس نیزادامه داشته وپیش بینی می شود تا پایان سال مالی ۹۵ بهره بردرای از آن آغاز شود.

برای بهره مندی این تعداد روستا ازآب آشامیدن، با بهسازی یک دهنه چشمه درمنطقه چشمه ثریا واحداث خط انتقال بطول ۵۴کیلومتر، با بهره گیری از پنج باب ایستگاه پمپاژ آب مورد نیاز ازمنشا تولید به روستاهای منطقه انتقال داده می شود.

 

با بهره برداری کامل از این پروژه ۴۸۵خانواربا دوهزارو۱۶۵نفر جمعیت ازآب آشامیدنی سالم وبهداشتی برخوردار می شوند.

۷۱میلیارد ریال برای اجرای این پروژه پیش بینی اعتبار گردیده که تاکنون ۴۲میلیارد ریال آن جذب وهزینه شده است.

ازمیزان اعتبار پیش بینی شده برای اجرای این پروژه، ۳۰میلیاردریال ازمحل اعتبارات صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است.

(خبرهای این گزارش عینا از سایت روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی نقل شده است)

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست