اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

در مهاباد هم سفری تاریخی دارید و هم  می توانید در ساحل دریاچه سد مهاباد به تفریح بپردازید و سوغاتی های مناسب به یادگار از این شهر کُردنشین توشه سفر کنید.

آوای مرز : اگر در تعطیلات نورزی به دنبال سفر به شهری با آب و هوای معتدل و پر از جاذبه های تاریخی و طبیعی هستید،به مهاباد سفر کنید.

با وجود طبیعت زیبا و دلفریب و مراکز تجاری متعدد در این شهر، با یک تیر چند نشان زده اید.
در مهاباد هم سفری تاریخی دارید و هم  می توانید در ساحل دریاچه سد مهاباد به تفریح بپردازید و سوغاتی های مناسب به یادگار از این شهر کُردنشین توشه سفر کنید.
مهاباد، شهری تاریخی در جنوب آذربایجان غربی است که آثار بازمانده از حکومت (مانایی ها) و (مادها) در آن به چشم می خورد.
بنا بر اسناد موجود در سال ۱۰۳۸ قمری، به صورت رسمی به شهر تبدیل شده است. در همان سال  «بداق سلطان»، حاکم مهاباد حاکمیت خود را به این شهر انتقال داد. در واقع مهاباد به مدت ۴۰۰ سال مرکز حکومت محلی ایل مُکری بود، حکومتی که در این شهر اقدام به ضرب سکه کرد.
امروزه مهاباد، با ۹۴ اثر تاریخی ثبت شده ملی و وجود جاذبه های تاریخی متعدد؛ نگین گردشگری در استان شناخته می شود.
محوطه باستانی آتشکده سنگی «برده کُنته»، یکی از آثار باستانی بازمانده از حکومت (مانایی ها) و مربوط به هزاره قبل از میلاد در مهاباد است که با گذشت هزاران سال همچنان استوار و پا بر جاست.
دیگر اثر برجسته تاریخی گور دخمه «فَقره قا»، در شمال شرقی مهاباد و در محور مهاباد به میاندوآب، است. قبرهایی که در این گوردخمه در دل سنگ تراشیده شده به عمق ۵٠ سانتیمتر ساخته شده و گفته می شود “فراتیس” پدر “دیاکو” از حاکمان مشهور مادها مسئول ساخت این گور دخمه است و این گوردخمه شاید مقبره خود فراتیس نیز باشد، گرچه هم اکنون گورها خالیست.
مقبره «بداق سلطان» هم یکی دیگر از بناهای زیبا و ارزشمند تاریخی و معماری دوره صــفویه ‌اسـت. این‌ بنا در جنوب شهر مهاباد بر روی تپه‌ای واقع شده که قبرستان قدیمی شهر بوده و به واسطه قرار گرفتن آرامگاه بداق سلطان(حاکم مهاباد) در آن، قبرستان (بداق سلطان) نامیده می شود.
دیگر اثر تاریخی شهر مسجد جامع مهاباد یا «مزگه ‌وتی سوور»، است. مسجد جامع مهاباد از قدیمی ترین و مهم ترین بناهای تاریخی دوره اسلامی در غرب کشور است.  و توازن شکل طاق، گنبد و شبستان باعث شده که، پس از گذشت ٣٣٨ سال از زمان ساخت آن، سالم باقی بماند.
حمام تاریخی «لج» متعلق به دوران صفوی، حمام «میرزا رسول» موزه مردم شناسی، حوضخانه رستم بیگ مربوط به دوره قاجار، حوضخانه «عباس آقا» که قدمت آن به قرن ۱۳ هجری قمری هم از دیگر آثار تاریخی شهر مهاباد به شمار می رود.
«سرای استاد هیمن» نیز خانه استاد «هیمن موکریانی» است به موزه تبدیل شده و هر اتاق در این سرا به وسایل شخصی و معرفی آثار ادبا و هنرمندان شهر مهاباد اختصاص یافته است و بازدید از این موزه می تواند به شما کمک کند از زاویه ایی نزدیک تر با نامداران کُرد منطقه آشنا شوید.
مقبره الشعرای مهاباد هم دیگر مکان فرهنگی و ارزشمندی است که گذر بسیاری از مسافران در صورت سفر به مهاباد حتما به آنجا خواهد افتاد. مقبره الشعرا، آرامگاه هنرمندان بزرگ و نامی مهاباد از جمله استاد هژار، هیمن، محمد ماملی، معروف آقایی، عبدالرحمن قاضی، احمد قاضی، جعفر قاضی و بسیاری دیگر از نامداران این مرز و بوم است.
در سفرتان به مهاباد می توانید از بازارچه های تجاری و بازار قدیم شهر هم دیدن کنید. وجود بازار بزرگ “تاناکورا” و بازارچه های تجاری هم از جمله مکان هایی هستند که مسافران زیادی را به خود جلب می کنند.
مهاباد دارای دو تالاب زیبای بین المللی «کانی برازان» و «قوپی بابا علی» است.  تالاب «کانی‌برازان» با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی و نخستین سایت پرنده نگری کشور است.
غار «سهولان» مهاباد و دومین غار آبی بزرگ در ایران که از مهم‌ترین و کم نظیرترین غارهای طبیعی کشور و همچنین از شگفت انگیزترین جلوه های زیبای طبیعت به شمار می رود هم در مهاباد واقع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست