اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : گرانی و خروج برخی از داروها از شمول بیمه داستان تکراری و پر رنجی است که همانند سوهانی بر روح و روان بیماران و خانواده هایشان است مخصوصا اگر جز اقشار کم درآمد باشند اما در این بین اجرای طرحی بنام دارویاری از اواسط تیرماه امسال آغاز شده است که عمده‌ترین هدف تصویب‌کننده‌های آن کمک به  بیمار است که باید در عمل نیز ببینیم این اتفاق می‌افتد یا نه. در طرح دارویار قیمت دارو به سمت واقعی شدن پیش می‌رود و تغییراتی در نرخ‌ها به وجود می‌آید، به‌طوری‌که نگرانی‌هایی در این زمینه به وجود آمده است، ولی محلی از اعراب ندارد، چون این هزینه را بیمه‌گر پرداخت کرده و پرداخت از جیب بیمار نخواهد بود.

طرح دارویار بر اساس تکلیفی در قانون بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و با دستور رئیس جمهور به مرحله اجرا رسیده است، که براساس این طرح یارانه دارو مستقیم به مصرف‌کننده نهایی دارو می‌رسد.

مردم هنوز از طرح دارویار شناخت کافی ندارند

ن – افراسیابی یک شهروند که در داروخانه مشغول خرید دارو بود در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه طبق گفته مسئولین توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره‌مندی همه دهک‌ها از یارانه، عدم تغییر پرداخت از جیب بیماران و حتی در مواردی کاهش مبلغ پرداختی مزیت‌های اجرا این طرح است، افزود: به دلیل تغییر قیمت‌ها، مردم از خریداری و مصرف خودسرانه داروخانه تا اندازه زیادی خودداری می‌کنند، به تدریج نیز خواهیم دید خانواده‌ها فقط به اندازه تجویز پزشک نسبت به تهیه دارو اقدام می‌کنند و سرانه داروی مصرفی به این ترتیب کاهش خواهد یافت.

از حرف تا عمل اجرای یک طرح فاصله هست

م- حکمتی شهروند دیگری که در حال خروج از داروخانه بود، در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اینکه برای اجرای موفق این طرح ابراز امیدواری کرد، گفت: از حرف تا عمل فاصله بسیار زیادی وجود دارد، امیدوار هستیم که هزینه اضافه به خانواده‌ها تحمیل نشود.

وی ادامه داد: حرکت صعودی قیمت مواد غذایی، لبنیات و … به اندازه کافی خانواده‌ها را در طبقه‌های پایین اجتماعی تحت‌ فشار قرار داده است، هزینه دارو و درمان به خودی‌خود بالا است، اگر یک طرح به هر دلیلی اجرا شود، ولی اهداف موردنظر به دست نیاید، اما قیمت‌ها همچنان بالا بماند، درست نیست.

لزوم اطلاع‌رسانی گسترده پیرامون مزایای طرح دارویاری

لعیا صدیق‌راد، مدیر نظارت بر ارزیابی مواد و فرآورده‌های دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، در گفت‌وگو با ایسنا به تشریح عملکرد این معاونت در طرح دارویاری که از ۲۳ تیرماه سال جاری آغاز شده است پرداخت و گفت: طرح دارویاری اهدافی مانند اصلاح سیاست‌های ارزی دارو، ارتقای دسترسی بیماران به داروها و عدم افزایش هزینه دارو برای بیماران را دنبال می‌کند.

وی در ادامه سخنان خود به دیگر اهداف از اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: افزایش سبد دارویی زیرپوشش بیمه، کمک به توسعه تولید دارو در کشور و پیشگیری از قاچاق معکوس دارو به کشورهای همسایه نیز از اجرای این طرح دنبال می‌شود.

مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده‌های دارویی معاونت غذا و دارو با بیان اینکه، افزایش قیمت دارو به‌صورت یارانه به بیمه‌های پایه پرداخت می‌شود تا برای پرداخت به داروخانه‌های خصوصی و دولتی اقدام شود، ادامه داد: در این طرح بیماران اگر چرخه نسخه‌نویسی را رعایت‌ کنند، بدون‌شک هزینه اضافه‌ای نسبت‌ به خرید دارو پرداخت نمی‌کنند.

صدیق‌راد با بیان اینکه، کارشناسان معاونت غذا و دارو از ابتدای این طرح از تعداد ۴۳۶ داروخانه فعال در سطح استان بیش از یک هزار مورد بازرسی‌های منظم شبانه‌روزی از داروخانه‌های سرپایی، بستری اعم از خصوصی و دولتی به عمل آورده‌اند، گفت: از بازرسی‌های انجام‌ شده در مجموع ۱۰ مورد تخلف گران‌فروشی و ۴۹ مورد عدم‌حضور مسئول فنی گزارش‌ شده است.

وی بیان کرد: معاونت غذا و دارو تاکنون ۱۰ جلسه کمیته تدابیر ویژه دارو و لوازم مصرفی پزشکی را درراستای اجرای طرح و بررسی مشکلات و ارائه راهکار برای تحقق طرح با حضور مسئولان برگزار کرده است.

مدیر نظارت بر ارزیابی مواد و فرآورده‌های دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی بر لزوم اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی عمومی تاکید کرد و گفت: برای اینکه طرح فوق با موفقیت اجرا شود، لازم است رسانه‌های جمعی همکاری گسترده‌ای داشته باشند.

به گزارش ایسنا؛ اجرای بیمه همگانی سلامت برای افرادی که بیمه ندارند، برقراری پوشش بیمه‌ای برای داروهای مختلف، حمایت از مبتلایان به بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج از جمله اهدافی است، که با اجرای این طرح دنبال می‌شود.

همچنین مهم‌ترین موضوعی که مطرح می‌شود بهبود وضعیت پرداخت توسط بیماران است، که به نظر می‌رسد، به‌نوعی یک طرح عدالت‌محور در بخش سلامت است، ولی تا زمانی که این طرح کامل اجرا نشده و مردم از آن استقبال خوبی نکرده‌اند، نمی‌توان قضاوت کرد، بلکه باید برای بررسی نتایج آن و میزان موفقیت طرح «دارویار» منتظر ماند…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست