اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / علی محبوبی : بامداد روز چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۳.۵۱ زلزله۵.۴ ریشتری خوی را بشدت لرزاند و خرابی‌های زیادی بر جای گذاشت. به گونه‌ای که ۵۰۰ ساختمان بصورت صد در صد تخریب شد و بیش یک هزار ساختمان هم دچار ترک خوردگی و آسیب های جدی شدند.

زندگی عادی در سطح شهرستان خوی مختل شد و مدارس بخاطر خرابی ناشی از زمین لرزه و پس لرزه ها  بمدت یک هفته تعطیل شدند و مردم از ترس زلزله با وجود هوای سرد پاییزی یک هفته در پارک‌ها خوابیدند. 

احمد وحیدی، وزیر کشور پس از این زمین لرزه در جلسه ستاد بحران شهرستان خوی به استحکام ساختمانهای شهرستان اشاره کرد و گفت: نباید بخاطر زلزله ۵.۴ ریشتری این همه ساختمان تخریب می‌شد. 

البته همچون همیشه در این حوادث آنچه بیش از همه به چشم می‌آمد فداکاری و تلاش نیروهای امدادی ،مسئولین اجرایی و جانفشانی‌های ارتش و سپاه و بسیج در کمک‌رسانی به مردم حادثه دیده بود که در این زلزله هم ارزشمند و خوب و قابل تقدیر بود، اما مردم هنوز به کمک‌های بیشتری نیاز دارند، زیرا خوی با جمعیت بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر بخاطر زلزله در یک وحشت و اضطراب بسر می برد. حتی شب ها مردم نگران از وقوع پس لرزه‌ها در پارک اتراق می کنند زیرا بیش ۱۰۰ زمین لرزه در مدت ۶ روز ثبت شده است.

تمرکز نیروهای امدادی در مناطق زلزله زده است، اما باید یادآوری کرد بر اثر زلزله در کل شهرستان، منازل بسیاری ترک خورده‌اند. مسئولین شهرستان باید عمق فاجعه و مشکلات مردم شهرستان خوی در خصوص زلزله را به اطلاع مسئولین کشوری برسانند تا تصمیمات قاطع و کلان برای رفع مشکلات این شهر پس از زلزله گرفته شود.

رادیو شهری در خوی می‌توانست حداقل یکماه برای ایجاد فضای نشاط و امید و جلوگیری از شایعات و رعب و وحشت حاصل از زلزله در خوی فعال شود که متاسفانه نشد و مردم باید چشم شان را به شبکه پنج سیمای استانی بدوزند تا در آنجا چند ثانیه ای خبر خوی را آنهم از افراد تکراری ببینند! 

قابل ذکر و تقدیر است که مراکز ورزشی و سایر مراکز عمومی  با برپایی اردوگاه و با تمام توان با تامین غذای  رایگان، کل جمعیت شهری و روستایی را در این مدت تامین کردند. 

از سویی دیگر اما بنیاد مسکن هنوز نتوانسته منازل همه افرادی که برای تعیین میزان خسارت ثبت نام کرده‌اند را بازدید کند زیرا حتما به نیروی بیشتری نیاز دارد. لذا پیشنهاد می‌شود از وجود مهندسین عضو سازمان نظام مهندسی در منطقه برای کمک استفاده کند و در همین زمان لازم است مسئولین برای افزایش استحکام بنای ساختمان‌های خوی با استفاده از تجربه مهندسان منطقه طرح و برنامه‌های لازم را ارائه دهند.

در پایان دوباره یادآوری می‌شود، مردم خوی هنوز در وحشت زلزله به سر می‌برند و لازم است توجه ویژه‌ای به آنها شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست