اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : سخنگوی هیئت وزیران اقلیم کردستان عراق،  گروەهای مسلح مخالف ترکیه و ایران که در خاک اقلیم مستقر هستند را متهم کرد با اقدامات خود اربیل را در موقعیت دشواری قرار داده اند و تصریح کرد که تداوم وضعیت موجود، قابل قبول نیست.

صفین دزه یی طی گفتگو با بخش کردی رادیو صدای آمریکا، به نشست اخیر نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان با هیئت نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل که در بغداد برگزار شد، اشاره کرد و گفت که  سفر چنین هیئتی به عراق، طی ۳۰ سال گذشته بی سابقه بوده و بارزانی در دیدار با آنان ضمن ارائه شرحی از وضعیت اقلیم، به شنگال نیز اشاره کرده و وجود نیروهای وابسته به پ.ک.ک، در شنگال را عامل اصلی عدم بازگشت آوارگان این منطقه عنوان کرده است.

سخنگوی هیئت وزیران اقلیم کردستان افزود که اقلیم به دلیل اقدامات پ.ک.ک، علیه ترکیه در شرایطی دشوار قرار گرفته است، چرا که به هیچ عنوان منطقی و قانونی نیست که نیروهای مسلح مخالف یک کشور، از خاک کشوری دیگر که دارای استقلال و حاکمیت ملی است، برای حمله و اقدام علیه کشور خود استفاده کنند و اقلیم نیز چنین چیزی را نمی پذیرد.

همچنین تاکید کرد که این اقدامات پ.ک.ک، علیه منافع کردها است و کمکی به حل مشکلات کردها در ترکیه نمی کند و در عین حال موجب آسیب های بسیاری برای کردهای ساکن مناطق مرزی اقلیم کردستان است.

وی خاطر نشان ساخت که دولت عراق در واکنش به وقایع و ناآرامی های روی داده در مناطق مرزی اقلیم کردستان که به دلیل درگیری پ.ک.ک  و ترکیه روی می دهد، آن ها را محکوم کرده، اما توانایی اقدام عملی در این زمینه را ندارد.

دزه یی به گروه های مسلح مخالف دولت ایران نیز اشاره کرده و گفت که  این گروه ها نیز پیشتر شرایط اقلیم را در نظر گرفته و مراعات وضعیت و حساسیت های موجود را می کردند، اما در هفته های گذشته با اقداماتی ناروا، چندین بار حملاتی را علیه جمهوری اسلامی صورت داده اند و چنین امری نیز به هیچ روی از سوی اقلیم قابل قبول نیست.

سخنگوی هیئت وزیران اقلیم کردستان خاطر نشان ساخت که در دهه نود میلادی نیروهای پیشمرگ وارد درگیری پ.ک.ک و ترکیه شدند، اما این اقدام هیچ مشکلی را حل نکرده و باید افکار عمومی داخل و خارج اقلیم در این مورد واکنش نشان دهند؛ چرا که در اینجا موضوع منافع احزاب سیاسی مطرح نیست، بلکه مسئله اصلی منافع  و جان و مال و امنیت شهروندان غیرنظامی است و هیچ شخص و جریانی حق ندارد، مانع از رسیدگی روستاییان مرزی اقلیم به کشاورزی و امور خود شود.

وی در مورد انتشار اخباری در رسانه های اقلیم در مورد تشکیل گروه هایی مسلح تحت عنوان ” نیروهای دفاع ذاتی اقلیم کردستان” که اعلام کرده اند  در پی انفعال دولت اقلیم در مقابل حملات ترکیه و برای مقابله با این کشور و نیز هدف قرار دادن پایگاه ها و نظامیان ترکیه در اقلیم تشکیل شده اند، تاکید کرد که این نیروها وابسته به پ.ک.ک، بوده و در حالی که اقلیم دارای کیان سیاسی، دولت، پارلمان و نظامی دمکراسی است، نیازی به چنین نیروهایی برای دفاع ندارد.

همچنین پ.ک.ک را متهم کرد که هیچ گونه اصول دمکراسی را رعایت نمی کند و گفت که جریان ها و مبارزات آزادی خواهی و دمکراسی طلبی در اقلیم از سال ها پیش آغاز شده است.

دزه یی تاکید که دولت اقلیم در مقابل تأمین امنیت هرگونه نهاد داخلی و یا خارجی قانونی و دیپلماتیک که در اقلیم وجود دارد، از جمله نهادهای ترکیه مسئول است و در همه حال از این نهادها محافظت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست