اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  سفر یک روزه وزیر کشاورزی به آذربایجان غربی برای تعیین تکلیف سیب به مذاکره برای تهاتر سیب صادراتی ختم شد و در بخش مصرف داخلی هم با وجود سهم ۶۰ درصدی سیب استان از ٣٣ هزار تن سیب شب عید کشور، وزیر جهاد کشاورزی همچنان از مردم می خواهد برای حمایت از تولید کشاورزان سیب ایرانی خریداری کنند!

فساد پذیری محصول سیب در سردخانه، کند بودن صادرات و موانع پیش رو، امروز ٢۵ بهمن ماه وزیر جهاد کشاورزی را به ارومیه کشانده تا سیب های باقی مانده در سردخانه‌های استان را تعیین‌تکلیف کند!

از ٨٠٠ هزار تن سیب ذخیره شده در سردخانه های آذربایجان غربی در حال حاضر ٢٨٠ هزار تن سیب درختی در سردخانه‌ها باقی مانده که از این میزان تنها ١۵٠ هزار تن قابلیت صادراتی دارند و مابقی ١٣٠هزار تن نیز جهت مصارف داخلی است.

در جلسه صبح بررسی مسایل و مشکلات بخش کشاورزی آذربایجان غربی هم که با محوریت سیب درختی با حضور وزیر جهاد کشاورزی و استاندار آذربایجان غربی و مجمع نمایندگان استان برگزار شد.

در این جلسه وزیر جهاد کشاورزی حل مشکل سیب را به سال آینده موکول کرد و گفت: «سال آینده بازار محصولات کشاورزی به خصوص سیب را ساماندهی کرده و از همین الان برنامه ریزی می‌کنیم تا در بحث سیب سال آینده این مشکلات را نداشته باشیم».

ساداتی نژاد در خصوص مسئله صادرات سیب نیز بیان کرد: «با مسئولان پاکستانی درباره صادرات سیب و تهاتر سیب و نارنگی صحبت شده و مسایل موجود حل شده و با هندی ها هم مذاکرات بسیاری انجام گرفته است و ۱۵۰ هزار تن سیب داریم که با گفت و گوهای در حال انجام درصدد صادرات هستیم».

او اضافه کرد: «در بحث سیب نیاز است به بخش کشاورزی قراردادی، توجه شود و برای این کار نیز نیازمند استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی هستیم همچنین برای تولید سیب سال آینده باید تعاون روستایی با برنامه وارد شود و با کشاورزی قرار دادی تولید و بازار سیب درختی اعم از صنعتی و ممتاز مدیریت شود».

وزیر جهاد کشاورزی برای حل مشکل سورتینگ و بسته بندی محصولات کشاورزی استان به خصوص سیب نیز گفت: «در سفر آتی رئیس جمهوری به آذربایجان غربی برنامه‌های مفصلی برای بخش کشاورزی داریم اما با اعطای تسهیلات و دعوت از سرمایه گذاران تلاش می‌کنیم بخش سورتینگ و بسته بندی در استان را سامان ببخشیم».

ساداتی نژاد در خصوص تأمین میوه شب عید در کشور هم بیان کرد: «برای تأمین و تنظیم بازار میوه شب عید برنامه ریزی های لازم صورت گرفته مشکل خاصی نداریم و تلاش داریم با خریداری و توزیع میوه‌های با کیفیت آرامش خوبی در بازار میوه شب عید داشته باشیم».

وزیر کشاورزی همچنین از مردم درخواست کرد: «برای حمایت از تولید کشاورزان داخلی سیب ایرانی خریداری کنند تا کشاورزان نیز انگیزه لازم برای تولید محصولات را داشته باشند».

در همین راستا بر اساس اعلام معاون وزیر و رییس سازمان تعاون روستایی کشور، ۶٠ درصد از ٣٣ هزار تن سیب شب عید کشور از باغداران آذربایجان غربی خریداری شده است.

بر این اساس از ١٣٠هزار تن سیب باقی مانده مصرف داخلی، در قطب اصلی تولید سیب ایران، تنها چیزی حدود ٢٠ هزار تن خریداری می شود و مابقی باز هم روی دست باغداران استان می ماند!!

سفر یک روزه وزیر کشاورزی برای تعیین تکلیف سیب هم به جایی ختم نشد و برنامه ها به سال آینده موکول شدند. چرا که در بخش صادرات با وجود فساد پذیری محصول دولت همچنان در حال مذاکره و گفت و گو برای تهاتر است و در بخش مصرف داخلی هم میزان قابل توجهی همچنان باقی می ماند.

نبود زیر ساختهای لازم از جمله بانک و وصرافی های معتبر جهت انتقال ارز صادر کنندگان حاصل از صادرات  از خارج به داخل، نبود و یا ضعیف بودن رایزنی های بازرگانی با کشورهای همسایه، خام فروشی معضلات چندین ساله صادرات قطب سیب ایران است.

گزارش/ تانیا شعفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست