اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : از سال ها پیش دو مشکل کمبود نیروی انسانی و پایین بودن سرانه فضای آموزشی آذربایجان غربی، نقل محافل جلسات شورای آموزش و پرورش این استان شده و با تغییر چندین مدیر کل، اما تغییرات مثبتی در آمار کمبودها ایجاد نشده و راهکار همان دست به دامان شدن خیرین مدرسه ساز است.

به گزارش کردپرس، آذربایجان غربی امسال در حالی سال تحصیلی جدید را آغاز کرد که بنا بر اعلام آموزش و پرورش، این استان بین ۶ تا ۹ هزار نیروی انسانی برای امر آموزش در مدارس استان کمبود داشت و سعی کرد که این کمبودها را با استفاده از سایر نیروهای بازنشسته جبران کند.

میانگین فضای آموزشی در کشور ۵.١٨ متر مربع است، اما این میزان در آذربایجان‌غربی ۴.۱ مترمربع به‌ازای هر دانش آموز است و توزیع آن هم نرمال نیست. این استان در سرانه فضاهای آموزشی در رتبه ۲۹ کشوری قرار داشت که اخیرا از نظر کلاس و فضای آموزشی با ارتقای یک رتبه ای، به رتبه ٢٨ رسیده و اداره کل آموزش و پرورش استان هم آن را یک موفقیت می داند.

استانی که تراکم دانش‌آموزی در مناطق آموزشی شهرهای ارومیه، بوکان و پیرانشهر به علت پایین بودن سرانه فضای آموزشی، بیش از ۴۰ نفر است. آذربایجان غربی از سرانه استاندارد آموزشی عقب مانده است

کمبود کلاس های درس در آذربایجان غربی بنا بر آمار رسمی اعلام شده، از ۵ هزار کلاس درس در سال ١۴٠٠ به ٩ هزار کلاس در سال جاری افزایش یافته و استان همچنان نیازمند ۹ هزار نیروی فرهنگی و معلم است با این کارنامه، آذربایجان غربی در شاخص توسعه آموزشی در ردیف استان های آخر کشور قرار گرفته است.

امسال همچنین ٢٠ هزار بازمانده و تارک از تحصیل در این استان شناسایی شد. در کنار آن ۲۱ درصد مدارس استان نا ایمن معرفی شدند که متاسفانه بر اساس آمار اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی؛ ۱۳۵ هزار دانش آموز در این مدارس تحصیل می‌کنند و ۱۷.۱ درصد این فضاها نیازمند مقاوم سازی و ۳.۸ درصد آنها نیاز به تخریب، بازسازی و نوسازی دارد.

بر اساس همین آمار، در قالب مدارس سنگی با ملات ۲۹۳ کلاس در استان وجود دارد و مدارس کانکسی هم ۳۲۰ مدرسه را شامل می‌شود که از این تعداد ۱۲۰ مدرسه دارای دانش آموزان بالای ۲۰ نفر هستند. بازماندن ٢٠ هزار نفر از تحصیل در آذربایجان غربی/ ٢١ درصد مدارس نا ایمن اند

این استان همچنین از نظر سرانه ورزشی روباز در بین ۳۲ استان رتبه ۳۰ در زمینه فضای سر بسته و برای هر دانش آموز نیز در رتبه ۲۴ کشور قرار دارد.

وزیر آموزش و پرورش خرداد ماه امسال در سفر به آذربایجان غربی وضعیت فضاهای آموزشی این استان را بحرانی خواند و گفت: «چندین شهر استان از این لحاظ شرایط مطلوبی ندارند». وزیر آموزش و پرورش: وضعیت فضای آموزشی آذربایجان غربی بحرانی است

عقب بودن استان از نظر سرانه استاندارد آموزشی و دیگر شاخص های آموزش و پرورش محرز بوده و لازم است تا سهم استان از اعتبارات تخصیصی دریافت و توزیع بودجه و تخصیص مکان برای مدرسه سازی هم براساس عدالت محوری صورت بگیرد، اما متاسفانه کارنامه اداره کل آموزش و پرورش استان علیرغم تغییرات گسترده در حوزه مدیریت تا کنون بسیار ناموفق بوده است.

در روزهای پایانی مهر ماه سال ٩٩، هم جنجال تغییر مدیریت این اداره کل با ابهامات فراوانی رو به رو شد. در حالیکه وزیر آموزش و پرورش حکم سرپرست جدید اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی را در سفر معاون خود به این استان طی یک جلسه رسمی اعلام کرده بود اما یک ماه بعد همان حکم باطل و مدیر کل سابق که وضعیت حکم و سمت ایشان معلوم نبود، دوباره به سر کار باز گشت؟! کارنامه ناموفق آموزش و پرورش آذربایجان غربی/کمبود معلم و کلاس درس صعودی شد!

در کنار این آمار تکراری و بدون تغییر و کارنامه غیر قابل قبول اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی، عصر روز گذشته پنجمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان برگزار و برای چندین بار موضوعات تکراری و کمبودهایی مطرح شد که سال هاست دامنگیر استان است، ولی در این جلسه هم ایده و راهکاری برای رفع آنها ارائه نشد و مسئولان نیز مثل همیشه دست به دامان خیرین، برای ساخت مدارس و افزایش سرانه فضای آموزشی استان شدند.

در این جلسه استاندار آذربایجان غربی برای چندمین بار به موضوع کمبود فضا و نیروی انسانی اشاره کرد و  گفت: «سرانه فضای آموزشی استان کمتر از میانگین کشوری است و کمبود تعداد نیروی انسانی آموزش و پرورش نیز موضوعی است که لازم به پیگیری جدی دارد».

 محمدصادق معتمدیان تاکید کرد: «لازم است از ظرفیت‌های نهادهای انقلابی و خیرین در راستای تامین نیازهای این حوزه استفاده شود». او همچنین به سرانه پایین در مدارس شبانه روزی اشاره کرد و افزود: «برای کمک به تامین نیازهای این مدارس، ۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیز به این مدارس در مناطق محروم به تعداد ۲۰ مدرسه تخصیص می‌یابد».

در ادامه این جلسه مقرر شد تا شهرداری ارومیه در راستای محرومیت زدایی ۲۰ میلیارد ریال و بابت بدهی خود به آموزش و پرورش ۲۱ میلیارد ریال در اسرع وقت به این نهاد پرداخت کند.

اهم جلسات شورای آموزش و پرورش استان در کل، حول این محورهاست و خروجی مثبتی در آنها به چشم نمی خورد، چرا که کمبودهای آغاز هر سال تحصیلی نشان از عملکرد و کارنامه این اداره کل در سال های قبل است.

گزارش/ تانیا شعفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست