اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: تولید گندم تابع چند شاخص قیمت، تحویل به موقع نهاده‌های کشاورزی همانند بذر و کود و سم و  خرید به موقع محصول از کشاورزان  است که این شاخص‌ها در میزان تولید گندم در هر استانی تاثیرگذار است و اگر به موقع در اختیار کشاورزان قرار نگیرد قطعاً بر میزان کشت گندم به عنوان یک محصول استراتژیک تاثیرگذار خواهد بود.

جلال محمودزاده در گفت و گو با خبرنگار کُردپرس، افزود: نرخ خرید تضمینی گندم هم که هر سال دولت تعیین می کند در میزان تولید گندم  بسیار تاثیرگذار است و همچنین از سوی دیگر پرداخت مطالبات کشاورزان باید به موقع باشد چرا که می‌تواند تاثیر مهمی در میزان کشت و برداشت گندم در استان های تولید کننده داشته باشد.

او ادامه داد: در استان های آذربایجان غربی و کردستان  که به عنوان استان های سردسیر به شمار می روند با چند مشکل در خصوص کشت گندم روبه‌رو هستیم که یکی از آنها  تامین به موقع نهاده های کشاورزی همانند کود و سم است.

او اضافه کرد: از سوی دیگر در فصل پاییز زمانی که اقدام به کشت گندم می‌کنند به کود فسفاته نیاز دارند اما جهاد کشاورزی نمی تواند میزان مورد نیاز کود فسفاته را برای کشاورزان تهیه کند و کشاورزان مجبور می‌شوند که خود  در بازار آزاد تهیه کنند بنابراین با توجه به اینکه امسال قیمت کود به نسبت سال گذشته ۱۰ برابر افزایش یافته همین مسئله نیز مشکلات بسیاری را برای کشاورزان شکل داده است.

به گفته محمودزاده، در مناطق سردسیر معمولاً زمانی گندم خریداری می‌شود که گندم تولیدی مناطق گرمسیر کشور خریداری شده و زمانی که موقع برداشت و فروش گندم مناطق سردسیر می رسد دیگر اعتبار و بودجه از سوی دولت برای خرید گندم مناطق سردسیر باقی نمانده است.

او بیان کرد: همچنین زمان پرداخت مطالبات گندمکاران در مناطق سردسیر بسیار طولانی تر از مناطق گرمسیری است. در حالی که هم اکنون مطالبات گندمکاران مناطق گرمسیر به صورت ۱۰۰ درصدی پرداخت شده اما در حال حاضر که حدود یک ماه از فصل پاییز گذشته است، هنوز مطالبات گندمکاران بسیاری از شهرهای مناطق سردسیر کشور پرداخت نشده است و همین مسئله به راحتی می‌تواند زمینه ورود دلالان را به فضای خرید گندم فراهم کند و قطعاً بر میزان کشت گندم نیز تاثیر خواهد گذاشت

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به قیمت پایین خرید تضمینی گندم تعیین شده در سال‌های اخیر و به ویژه در سال جاری، خاطرنشان کرد: این قیمت کفاف هزینه‌های صرف شده را نمی‌دهد و در استان‌های آذربایجان غربی و کردستان از لحاظ تأمین شاخص های تاثیر گذار در خصوص کشت گندم تبعیضات زیادی به نسبت سایر استان ‌های مرکزی کشور قائل می‌شوند.

او تصریح کرد: در مناطق سردسیر خسارات ناشی از سرمازدگی به نسبت مناطق مرکزی و گرمسیری بیشتر است اما صندوق بیمه کشاورزی به اندازه کافی خسارت کشاورزان را پرداخت نمی‌کند و این مسئله هم در میزان کشت و تولید گندم در مناطق سردسیری بسیار تاثیرگذار خواهد بود و به این ترتیب سطح برداشت و تولید گندم در این مناطق به شدت کاهش پیدا می‌کند .

محمودزاده با بیان اینکه میزان تولید گندم در مناطق سردسیر کاهش پیدا کرده است، عنوان کرد: در دو سال اخیر گندمکاران به دلیل قیمت پایین خرید تضمینی از تحویل گندم سیلوهای خودداری کرده اند و به راحتی گندم تولید شده از چرخه مصرف انسان خارج شده و خوراک دام ها شده است چرا که کشاورزان ترجیح داده اند گندم تولیدی خود را به نهاده دامی و خوراک دام تبدیل کنند و همین مسئله به راحتی می‌تواند امنیت غذایی را تحت تاثیر قرار دهد با توجه به اینکه گندم یک محصول استراتژیک در حوزه کشاورزی است.

او تاکید کرد: متأسفانه این مسئله چندان مورد توجه واقع نشده و شایسته است که با مدیریتی درست و راهبردی تولید این محصول استراتژیک هدایت شود تا از هدر رفت آن جلوگیری شود و تولید در واحد سطح محصول هم افزایش یابد.

گفت و گو/ زیبا هوشمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست