اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : سرپرست اداره فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی ارومیه گفت: طی بازرسی های مشترک کارشناسان معاونت غذا و دارو و پلیس نظارت بر اماکن عمومی و نماینده اتاق اصناف، یکی از مراکز تولید و عرضه داروی دست ساز با عنوان «امام موسی کاظم» پلمب شد.

فرزاد صیادی فر، با اشاره به اینکه استفاده از گیاهان برای درمان بیماری‌ها قدمتی دیرینه دارد، گفت: بسیاری از شهروندان به دلایل مختلف فرهنگی و اقتصادی برای انجام فرآیند درمان و یا پیشگیری به فروشندگان گیاهان دارویی (عطاری ها) مراجعه می کنند.

او ادامه داد: همچنین بسیاری از مردم  با تصور اینکه گیاهان دارویی طبیعی، بی خطر و مفید هستند اقدام به خرید و مصرف آنها می نمایند، درصورتی‌که گیاهان دارویی اگر زیر نظر افراد آگاه  و پزشکان متخصص مصرف نشوند، چه ‌بسا می‌توانند باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیر جسمی می شود.

سرپرست اداره فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی ارومیه گفت: موضوع بسیار مهم در صنف عطاری­ها وجود تقلبات در فرآورده‌های گیاهی با هدف افزایش کارایی این دسته از داروهاست که در طول سالیان اخیر سودجویان با استفاده از عناوین مذهبی اقدام به ترغیب مصرف کنندگان برای فروش هر چه بیشتر می کنند لذا فرآورده‌ها را با ترکیبات صنعتی غیرمجاز، مواد مخدر، روانگردان و داروهای پرعارضه پزشکی آمیخته و آلوده  می‌کنند تا بیمار اثربخشی داروهای دست ساز مصرفی را باور کند.

صیادی فر تصریح کرد: این موضوع بارها و بارها از طریق رسانه ها به مردم فهیم استان اعلام شده است که عطاریها به عنوان واحدهای صنفی فقط و فقط مجاز به فروش گیاهان دارویی و عرقیات گیاهی بدون ذکر یا توصیه هرگونه خواص درمانی هستند و فروش هرگونه فرآورده دارویی و یا پودر کردن گیاهان، ترکیب و کپسوله کردن آنها تخلف و دخالت غیرمجاز در امور پزشکی و دارویی محسوب می شود.

او در پایان گفت: از همشهریان عزیز خواستاریم از خرید هرنوع قرص، کپسول یا پودرهای دست ساز و یا حتی فراورده های  بسته بندی شده در کارگاه های غیرمجاز که گاه با عناوین گمراه کننده و یا سوء استفاده از باورهای مذهبی و فرهنگی جامعه عرضه می شوند اکیدا خودداری نمایند. همچنین تمام محصولات مورد تبلیغ در فضای مجازی و کانال های ماهواره ای که خارج از داروخانه های رسمی ارائه می شوند غیر مجاز بوده و اغلب عوارض جسمانی و روانی غیر قابل جبران برای مصرف کنندگان این محصولات ایجاد می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست