اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : تامین‌ منابع مالی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه بخش تولید بر عهده بانکهاست اما حکایت بی‌توجهی این بخش مهم به توسعه صنعتی از جمله در آذربایجان‌غربی از سال‌های گذشته آغاز شده‌ و اکنون با اعتراض دولتی‌ها مواجه شده‌است.

آذربایجان‌غربی از دیرباز به علت بهره‌مند نبودن از صنایع بزرگ، عقب‌ماندگی تاریخی را در این بخش سپری کرده وی در سال‌های اخیر و با پیدایش صنایع مختلف و تلاش دولتمردان برای رونق تولید، جبران این نقیصه در دستور کار گرفته‌است.

در مسیر جبران این عقب‌ماندگی همراهی دولت و بانک‌ها برای راه‌اندازی طرح‌های موفق، اتمام طرح‌های نیمه‌تمام و اعطای سرمایه در گردش برای تداوم مسیر تولید در این واحدها در دستور کار مسوولان دولتی قرار گرفته و این امر با اجرای طرح رفع موانع تولید قوت بیشتری گرفته‌است.

در سال جاری نیز با وجود تلاش برخی بانک‌های عامل از جمله بانک کشاورزی در مسیر رونق تولید و افزایش اشتغال در آذربایجان‌غربی، بسیاری دیگر از بانک‌ها با وجود مصوبه‌های دولتی از پرداخت حداقل تسهیلات نیز امتناع کرده و دلیل آن را فراهم نکردن مقدمات لازم از سوی متقاضیان اعلام می‌کنند.

این مشکل در آخرین جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری آذربایجان‌غربی طی روز جاری بار دیگر مورد بررسی قرار گرفت و شخص نماینده عالی دولت در آذربایجان‌غربی انتقادهای زیادی را به بانک‌های عامل استان در این خصوص  ابراز داشت.

«محمدمهدی شهریاری» در این جلسه با تاکید بر اینکه بانک‌های استان باید اهتمام بیشتری برای بهبود وضعیت صنعت و مشکل نقدینگی واحدهای صنعتی داشته باشند، اظهار داشت: تسهیلات قابل توجهی برای بهبود وضع صنعت استان به تصویب رسیده ولی بانک‌ها ارقام قابل قبولی در این خصوص پرداخت نکرده‌اند که در این خصوص باید تجدیدنظر شود.

محمدمهدی شهریاری اضافه کرد: بانک‌ها باید در سریع‌ترین زمان ممکن وضعیت توزیع تسهیلات به صنعت را بررسی کنند و پرداخت به صنایع را در دستور کار خود قرار دهند.

وی همچنین تاکید کرد: تا ۲ هفته آینده باید اقدامات صورت گرفته در این خصوص در کمیته ویژه‌ای مورد بررسی قرار بگیرد و در جلسه آینده این کارگروه ارائه شود.

استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه بررسی‌های کارشناسان یکی از موارد مهم پرداخت دیرهنگام تسهیلات توسط بانک‌ها به شمار می‌رود، ادامه داد: برخی بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات بخش صنعت، هنوز در دوره بررسی تسهیلات می‌باشد که این روند نیازمند اصلاح است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه منابع بانکی باید در استان هزینه شود، گفت: این امر می‌تواند در رونق تولید و اشتغال شهرستان‌های مختلف اثر قابل توجهی داشته باشد.

بهنام شهدی با انتقاد از پرداخت بسیار کم تسهیلات بخش صنعت توسط بانک‌ها از محل اعتبارات سال گذشته، افزود: تنها ۱.۲۵ درصد اعتبار ابلاغی در بخش صنعت توسط بانک‌های عامل پرداخت شده که به صورت جدی باید افزایش یابد.

وی با اشاره به بررسی موانع اشتغال و صنعت در شهرستان‌های آذربایجان‌غربی اضافه کرد: استفاده از منابع بانکی یکی از مهمترین اضلاع مثلث توسعه صنعتی است که باید با اهتمام بیشتر مدیران این بخش شاهد ارتقای سهم بانک‌ها در این حوزه باشیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه از پرداخت ۱۰۵ میلیارد ریال تسهیلات بخش صنعت در استان از محل اعتبارات اختصاصی سال گذشته خبر داد و بیان کرد: این در حالی است که بیش از هشت‌هزار میلیارد ریال تسهیلات در این حوزه برای پرداخت مصوب شده‌است.

غلامرضا بابایی اظهار امیدواری کرد که با اهتمام بیشتر بانک‌های عامل شاهد ارتقای بهره‌مندی بخش تولید از تسهیلات بانکی مصوب باشیم.

مدیر امور شعب بانک ملی در آذربایجان‌غربی و رییس شورای هماهنگی بانک‌های استان نیز در این جلسه، مقصر اصلی پرداخت نشدن تسهیلات در بخش صنعت را صاحبان واحدهای تولیدی دانست و گفت: واحدهای تولیدی در فراهم‌کردن مقدمات این تسهیلات موفق عمل نکرده‌اند و بانک‌ها تقصیری در این خصوص ندارند.

حبیب‌الله غالب افزود: شبکه بانکی در آذربایجان‌غربی برای اجرای هیچ طرحی کم نگذاشته و طبق قانون به بخش قابل توجهی از وظایف خود به‌خوبی عمل کرده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست