اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : این روزها شنیده هایی مبنی بر رفتار مرغداران در شیوع ویروس “نیوکاسل” جهت کاهش تولید و افزایش قیمت مرغ مطرح می شود. حال در نبود نظارت صمت و جهاد کشاورزی، کارگروه تنظیم بازار کمبود را به کاهش جوجه ریزی در کل کشور نسبت داده و اعلام کرد: «آذربایجان غربی نیز مهر ماه شاهد کاهش ۳۰ درصد جوجه ریزی بوده و باید بر بازدید میدانی و نظارت بر توزیع مرغ تاکید شود».

روز گذشته قیمت مصوب برای فروش هر کیلوگرم گوشت مرغ ۳۱ هزار تومان اعلام شده، اما مشکلات مربوط به گوشت مرغ در آذربایجان‌غربی وارد فاز جدیدی شده به نحوی که اصلا گوشت مرغ در استان پیدا نمی شود و حتی تکه تکه شده آن نیز وجود ندارد.

صمت می گوید: «به ما مربوط نیست؛ سازمان جهادکشاورزی پاسخگو باشد». جهاد کشاورزی هم می گوید: «کاهش جوجه ریزی به علت بیماری “نیوکاسل” مهمترین علت کمبود مرغ در بازار استان است».

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی هم مدعی است؛ «علت اصلی شیوع ویروس “نیوکاسل”، رفتار مرغداران است که درصدد کاهش تولید برای افزایش میزان قیمت هستند». علی اللهیاری حتی به مهر گفته است: «آذربایجان غربی از استان‌های قطب تولید گوشت مرغ کشور به شمار می‌رود اگر حجم مرغ‌های تولیدی از استان بیرون نرود با مازاد نیاز استان نیز مواجه می‌شویم پس کمبود مرغ ربطی به بیماری نیوکاسل ندارد»!

اکنون، نادر صادقی، معاون اقتصادی استاندار آذربایجان غربی در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان با اشاره به کاهش جوجه‌ریزی در کل کشور می گوید: در دوره مهر ماه  ۱۰۵ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت و در مقایسه با جوجه ریزی آبان ماه که ۱۳۲ میلیون قطعه بود ، شاهد کاهش ۲۷ میلیون قطعه جوجه ریزی در دوره مهرماه بودیم که محصول مرغ گرم این دوره جوجه ریزی از ۱۵ آبان وارد بازار و کاهش محسوس مرغ گرم در بازار را موجب شد.

او ادامه می دهد: در استان آذربایجان غربی نیز به تبع کشور، در دوره مهرماه ۳ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شد که در مقایسه با ۴۳۹۰ هزار قطعه جوجه ریزی دوره آبان ماه حدود ۳۰ درصد شاهد کاهش جوجه ریزی بودیم ، از طرف دیگر به دلیل شیوع بیماری فصلی طیور حدود ۲۴ درصد از ۳ میلیون قطعه جوجه ، یعنی حدود ۷۰۰ هزار قطعه  تلف شدند و میزان واقعی جوجه تبدیل شده به مرغ زنده به ۲۳۰۰ هزار قطعه کاهش یافت، یعنی در مقایسه با جوجه ریزی آبان ماه ۴۸ در صد کاهش را نشان می دهد.

معاون استاندار اضافه می کند: باتوجه به کاهش تولید روزانه مرغ گرم در دوره مهرماه به میانگین روزانه ۱۶۰ تن به دلایل ذکر شده و به منظور جبران کسری ۲۴۰ تن مصرف روزانه مرغ استان ، نسبت به توزیع مرغ منجمد وارداتی به مبلغ کیلیوئی ۲۰ هزارتومان قیمت مصرف کننده اقدام شد.

صادقی بر لزوم بازدید میدانی و نظارت بر توزیع مرغ منجمد و گرم در بازار تاکید کرده و می گوید: با توجه به ضرورت تامین مرغ گرم برای مردم، کشتارگاه‌ها فقط ١٠  درصد تولید را می‌توانند به صورت قطعه بندی عرضه کنند و تمام دستگاههای نظارتی و مسولین فرآیندهای تولید و توزیع اعم از سازمان جهادکشاورزی ، دامپزشکی ، صمت ، تعزیرات حکومتی ، پست و … باید به صورت هماهنگ بازدیدهای میدانی ، روزانه و ساعتی از مراکز تولید ، کشتارگاهها و بویژه مراکز توزیع ازجمله فروشگاههای زنجیره‌ای که به وفور مرغ گرم و منجمد در اختیار آنها قرار گرفته و نیز سایر فروشگاههای عرضه مواد پروتئینی را انجام و گزارش روزانه ارائه نمایند.

آذربایجان‌غربی همواره طی چند ماه گذشته به عناوین مختلف مشکلات متعددی در حوزه گوشت مرغ را تجربه کرده است که تازه‌ترین آن طی ۴۸ ساعت گذشته کمیاب شدن چشم گیر آن در استان است؛ البته این نوع کمیابی در حدی است که دیگر حتی صفی نیز مقابل اصناف و توزیع کنندگان گوشت مرغ مشاهده نمی‌شود.

لابه لای این هیاهوی نامشخص، اما قیمت مرغ، باز افزایش یافت. کمبودها و نبود نظارت های لازم این گمان را تقویت می کند که شاید همه این ها تنها بهانه ایی برای افزایش قیمت این کالای اساسی است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست