اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از کاهش ۵۰ درصدی صادرات سیب طی ۹ ماهه سال جاری خبر داد.

محمد دمکری با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون تنها ۱۹۰ هزار تن سیب از استان صادر شده است در حالی که این میزان صادرات در مدت مشابه سال گذشته ۳۹۰ هزار تن بود، افزود: با وجود ذخیره ۴۶۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های استان، صادرات سیب در ۹ ماهه گذشته امسال ۵۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش نشان می‌دهد.

وی، با بیان اینکه سال‌های قبل نبود واحدهای سورت و بسته بندی بزرگترین مانع صادرات سیب بود، گفت: امسال به همت بخش خصوصی ۵۲ واحد سورت و بسته بندی با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در سال راه اندازی شده اما گره از صادرات سیب استان باز نکرده است.

دمکری، کمبود عرضه سیب را دلیل اصلی کاهش صادرات سیب عنوان و اضافه کرد: باغداران استان انتظار دارند قیمت سیب به دو برابر قیمت امروز برسد و بر همین باور از عرضه سیب درجه یک خود خوداری می‌کنند و این کار باعث کمبود سیب صادراتی و توقف واحدهای سورت و بسته بندی شده است.

وی، میزان ذخیره فعلی سردخانه‌های استان را ۴۶۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ماهانه میزان خروج سیب از سردخانه‌ها تنها ۳۰ هزار تن است در حالی که که باید ۲۰۰ هزار تن باشد.

دمکری، با بیان اینکه کمبود عرضه سیب موجب شده است واحدهای سورت و بسته بندی با یک سوم ظرفیت فعالیت کنند، افزود: در صورت ادامه این وضعیت بازارهای صادراتی را از دست خواهیم داد و به دلیل عرضه زیاد در پایان سال با توجه به بهم خوردن نسبت عرضه و تقاضا قیمت سیب به پایین‌ترین حد ممکن خواهد رسید و ضرر و زیان باغداران را در پی خواهد داشت.

وی با اعلام وضعیت بحرانی در صورت ادامه کمبود عرضه سیب، از باغداران خواست بر اساس قیمت‌های جهانی عرضه سیب به واحدهای سورت و بسته بندی را آغاز کنند تا به موقع نسبت به صادرات سیب اقدام و از پایین آمدن قیمت و کیفیت سیب استان جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست