اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رییس فراکسیون غذا و داروی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: نگرانی‌هایی پیرامون قاچاق داروهای حیاتی برای بیماران به دیگر کشورها وجود دارد، اما نمی‌تواند دلیل قابل قبولی باشد برای اینکه سهمیه داروخانه‌ها را کاهش دهند

آبان ماه امسال کمبود انسولین قلمی در بازار که جزو داروهای وارداتی است، موجی از نگرانی را در بین بیماران دیابتی کشور ایجاد کرد. در آذربایجان غربی نیز این مشکل وجود داشت و بیماران دیابتی برای تامین این دارو به مشکل برخوردند و اعلام کردند؛ انسولین های جایگزین هم عوارض دارویی دارد.

هر چند مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو کشور(۱۲آبان) اعلام کرد؛«محموله‌های انسولین های قلمی به اندازه نیاز چندین ماه کشور در انبارها و گمرک موجود است و تدابیر لازم برای رفع هرگونه کمبود اندیشیده شده است بنابراین بیماران نگران تامین داروی خود نباشند».

اما وعده مدیر کل امور دارو در خصوص تامین نیاز کشور به انسولین قلمی تا چندین ماه، به یک هفته نکشید و کمبود این دارو در استان های مختلف کشور مشکل ساز شد و بازار سهیمه ایی و سیاه این دارو هم شکل گرفت.

با تغییر سیاست‌گذاری نحوه عرضه انسولین  کشور بر اساس اعلام مدیر کل امور دارو؛ و توزیع محدود انسولین قلمی در دستور کار قرار دارد.

علیرغم وعده اجرای این برنامه برخی از شهرستان های آذربایجان غربی ماه گذشته اعلام کردند که هیچ سهمیه ایی تا کنون دریافت نکرده اند و این مشکل کم و بیش همچنان در استان ادامه دارد.

روز دوشنبه همایون هاشمی، در مورد انتشار اخباری مبنی بر کمبود انسولین در بازار در پی قاچاق این دارو به کشورهای همسایه، به خانه ملت، گفت: تعدادی گزارش از سوی بیماران مبتلا به دیابت رسیده است که گلایه داشتند از اینکه دسترسی آنها به این دارو با مشکل مواجه شده است، چرا که انسولین در داروخانه‌ها به صورت محدود توزیع می‌شود.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بر اساس برخی اخبار منتشر شده به نظر می‌رسد سیاست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این گونه است که به صورت کنترل شده و هدایت شده داروها را به دست مصرف‌کنندگان برسانند.

او تصریح کرد: هم‌اکنون در بخش غیر دولتی ظرفیت‌ مطلوبی هم در زمینه واردات داروهای فوریتی و هم تامین سایر داروها وجود دارد، بنابراین اگر به موقع ارز مورد نیاز برای این واحدها تامین شود و فراخوان نیز به درستی صورت بگیرد و انحصاری نباشد، می‌توان نگرانی‌های موجود در حوزه تامین دارو را برطرف کرد.

هاشمی اظهار کرد: آنچه در بطن جامعه می‌بینیم نگرانی مصرف‌کنندگان داروی انسولین و خانواده‌های آنها در زمینه دسترسی به آن است، چرا که در این زمینه با مشکلات جدی مواجه شده‌اند و می‌طلبد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بازنگری جامعی در این بخش انجام دهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: البته این نگرانی در مورد تامین عمده داروهای فوریتی و خاص وجود دارد که نیاز به مداخله به موقع مسئولان حوزه سلامت دارد که هم نیاز این بیماران را رفع کنند و هم مانع از گسترش دامنه این نگرانی‌ها در سطح وسیعی از جامعه شوند.

رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: هم‌اکنون نگرانی‌هایی نیز پیرامون قاچاق داروهای حیاتی برای بیماران به دیگر کشورها وجود دارد، اما نمی‌تواند دلیل قابل قبولی باشد برای اینکه سهمیه داروخانه‌ها را کاهش دهند، ضمن اینکه مسئولان مربوطه باید به مردم این اطمینان خاطر را بدهند که داروهای مورد نیاز آنها به موقع و با قیمت مناسب به دستشان خواهد رسید.

گفتنی است؛ کمبود داروی حیاتی انسولین جان ۲۰۵ هزار نفر بیمار دیابتی استان را تهدید می کند.

به گزارش کردپرس ؛ انسولین از جمله داروهای مهم موجود در بین اقلام دارویی هر داروخانه است که به دلیل نقش حیاتی برای بیماران دیابتی از اهمیت بالایی در سبد دارویی این گروه از بیماران برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست