اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : استاندار آذربایجان غربی گفت: شهرداری ارومیه باید به مباحث عمرانی و اتمام طرح ها و پروژه های نیمه تمام اهتمام ویژه داشته باشد.

محمدصادق معتمدیان عصر پنجشنبه در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه با تاکید بر اینکه سرعت توسعه در استان باید افزایش یابد و شهر ارومیه نیز نباید از این روند عقب بماند، افزود: این امیدواری در مردم ایجاد شده است که این پروژه‌ها در کمترین زمان به بهره برداری برسند و استانداری آذربایجان غربی آماده است تا از تمامی ظرفیت‌های قانونی خود برای کمک به شهرداری در اتمام این پروژه‌ها استفاده کند.

وی با تاکید بر حفظ وحدت، همدلی و انسجام توسط مدیریت شهری، اظهار داشت: اعضای شورای شهر و شهرداری ارومیه باید به دور از حاشیه با وحدت و همدلی در جهت حل مسائل و مشکلات مردم تلاش کنند.

معتمدیان با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری، سیاست‌های کلی نظام اسلامی و برنامه‌های دولت سیزدهم در راستای حل مشکلات مردم، اظهار کرد: مسئولان استان با هم افزایی و استفاده از ظرفیت‌های استان در راستای توسعه همه جانبه استان گام بردارند و اجازه ندهند برخی از افراد با قوم گرایی، مذهب گرایی و دوقطبی کردن جامعه آنان را از مسیر خدمت به مردم منحرف کنند.

معتمدیان ادامه داد: از ظرفیت نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و شورای های اسلامی شهر در جهت استفاده از کمک‌های ملی و ظرفیت‌های قانونی برای کمک به شهردار ی ها باید استفاده شود.

حل مسائل حاشیه نشینی از اولویت‌های مدیران شهرداری ارومیه باشد

وی ایجاد درآمدهای پایدار توسط شهرداری‌ها و بویژه شهرداری ارومیه را مورد تاکید قرار داد و افزود: دفتر اقتصادی استانداری آذربایجان غربی در راستای جذب سرمایه گذار برای ایجاد درآمدهای پایدار شهری و رفع مسائل و مشکلات واحدهای اقتصادی به شهرداری‌ها کمک خواهد کرد.

استاندار آذربایجان غربی حل مسائل و مشکلات حاشیه نشینی در شهر ارومیه را از اولویت‌های مهم مدیران شهرداری ارومیه عنوان کرد و افزود: برای برنامه ریزی برای حل مشکلات مردم این منطقه احصاء سرانه‌های توسعه‌ای در حوزه‌های مختلف در این مناطق ضروری است.

معتمدیان ادامه داد: در بازدید اخیر از برخی از مناطق حاشیه نشین ارومیه متأسفانه وضعیت موجود اصلاً قابل قبول نبود و باید با برنامه ریزی ها و استفاده از ظرفیت‌های نهادهای حمایتی سرانه‌های توسعه‌ای در این مناطق افزایش یابد.

وی به تجربه رفع مشکلات مردم حاشیه نشین در مشهد مقدس اشاره کرد و افزود: با پیگیری‌های انجام شده و استفاده از ظرفیت نهادهای حمایتی کشور و استفاده از ظرفیت نمایندگان محترم مجلس توانستیم در سال گذشته ردیف اعتباری ویژه ای برای رفع مشکلات این مناطق در بودجه ایجاد کنیم.

معتمدیان با اشاره به سفرهای استانی ریاست جمهور به استان‌ها، استفاده از ظرفیت این سفرها برای اختصاص اعتبار برای اتمام پروژه‌های عمرانی کلان شهری را متذکر شد و افزود: شهرداری ارومیه مشخصات فنی و مالی پروژه‌های کلان این شهر را برای تأمین اعتبار در سفر ریاست محترم جمهور به استان آماده کند.

وی نوسازی سیستم حمل و نقل برای کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا در شهر ارومیه، افزایش سرانه فضای سبز، رفع تبعیض و اجرای عدالت در مناطق مختلف شهری و کم برخوردار را از دیگر اولویت‌های مهم مدیریت شهری ارومیه عنوان کرد.

 رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه خواستار تعیین تکلیف اراضی پادگان ارتش در ارومیه شد.

 

حجت الاسلام محمد خلیل پور اظهار کرد: اگر همانطور که ارتش خواهان تبدیل این اراضی به پروژه‌های تجاری و مسکونی است و با توجه به اینکه مرکز شهر نیز محسوب می‌شود عملاً شهر را قفل خواهد کرد و با مشکلات بسیار جدی روبرو خواهیم بود.

وی بر حمایت از ایجاد بیمارستانی بین المللی در این اراضی تأکید کرد و افزود: چنانچه ارتش بخواهد، در این اراضی با کمک مدیریت شهری امکان گسترش بیمارستان فعلی به بیمارستانی بین المللی در راستای گردشگری سلامت وجود دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: پروژه کمربندی دوم نیز از جمله پروژه‌های بسیار ضروری است که باید از محل بودجه‌های ملی کمک شود چون در برآورد اولیه یک هزار میلیارد تومان تخصیص یافته بود اما هم اکنون با توجه به تورم نیازمند پنج هزار میلیارد تومان بودجه است.

خلیل پور ضمن ارائه گزارشی از بازدیدهای اخیر و ادامه دارد خود و اعضای شورای شهر از مناطق حاشیه نشین شهر، گفت: ارومیه اگر جمعیتش به یک میلیون نفر برسد می‌توانیم در بین کلانشهرها قرار گرفته و از بودجه‌های این حوزه بهره مند شویم و در این صورت می‌توانیم خدماتی را به مردم شاهد باشیم و نیازمند مساعد در این راستا هستیم.

درآمدهای شهرداری ارومیه با اجرای طرح تفضیلی جدید کاهش یافت

وی با بیان اینکه متأسفانه از اول دی ماه ۹۹ طرح تفصیلی شهر ارومیه اجرایی شده که باعث کاهش ۸۰ درصدی درآمدهای شهرداری شده است، تصریح کرد: هم اکنون ماهانه ۴۷ میلیارد تومان حقوق در شهرداری ارومیه پرداخت می‌شود اما درآمدها کاهش پیدا کرده و از طرفی حقوق‌ها نیز سالانه ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

خلیل پور با توجه به وجود مشکلاتی که برای آپارتمان سازها با اجرای طرح تفصیلی جدید ایجاد شده، عنوان کرد: شهرهای دیگر در حال جذب سرمایه گذاران حوزه انبوه سازی و آپارتمان سازی ارومیه هستند اما با توجه به طرح تفصیلی جدید، ما در حال از دست دادن سرمایه گذاری در سطح شهر و در نتیجه عقب افتادن از توسعه شهری هستیم.

وی با اشاره به مشکلات موجود در میدان امام خمینی (ره) ارومیه اظهار کرد: طرح میدان امام خمینی (ره) ارومیه چندین سال است که بر زمین مانده و نزدیک به ۴۰ هزار مترمربع زمین با مخروبه‌هایی که وجود دارد، همانطور بلاتکلیف مانده است.

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه در ادامه اظهار کرد: در صورت اجرای طرح میدان و رفع مشکلات، برای شهر به ویژه در حوزه ترافیکی و تجاری-اقتصادی بسیار مفید خواهد بود.

خلیل پور یادآور شد: یادمان شهید باکری از موضوعاتی است که باید رسیدگی شود، طبق برآوردها یک هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است اما شهرداری توان مدیریت پروژه را ندارد چون مقرر شده بود از بودجه‌های ملی تخصیص داده شود که محقق نشد.

هویت استان‌های شمال غرب به دریاچه ارومیه وابسته است

وی تصریح کرد: بحث دریاچه ارومیه شاید چنان برای مدیریت شهری ربطی نداشته باشد اما در حوزه گردشگری مجبور به ورود هستیم و از سویی نیز نابودی دریاچه تمامی شمال غرب کشور را به نابودی خواهد کشاند.

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه خاطرنشان کرد: باید برای دریاچه ارومیه فکری اساسی کرد چون دریاچه متعلق به تمامی منطقه شمال غرب کشور است و هویت استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان به این موضوع وابسته است.

وی ادامه داد: کشاورزی و دامداری در شهر ما از رونق افتاده و کارخانجات ما نیز با بدهکاری روبرو بوده که بیکاری جوانان را افزایش محسوس داده است.

خلیل پور تصریح کرد: نیازمند ایجاد اداره کل راه آهن در آذربایجان غربی بوده و همچنین خواهان اتصال راه آهن ارومیه به خوی هستیم.

عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری

 نایب رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری باعث عدم خدمات رسانی مناسب به این مناطق است که لازم است در این زمینه توجه ویژه ای صورت گیرد.

مرتضی منافی افزود: باید با هماهنگی با وزارتخانه‌های مربوطه در مناطق حاشیه نشین و محروم شهر به فکر خدمت و محرومیت زدایی با تسهیل ضوابط خدمات رسانی باشیم چرا که بدون کمک و یاری آنها مدیریت شهری به تنهایی نمی‌تواند اقدامات تأثیرگذاری را پیش ببرد.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت مجموعه‌هایی نظیر ستاد اجراییات فرمان امام (ره)، بنیاد علوی و بنیاد برکت در جهت محرومیت زدایی استان و مناطق حاشیه نشین شهر ارومیه مورد توجه قرار گیرد.

منافی یادآور شد: تشکیل کارگروه‌های مشترک بین استانداری و شهرداری در راستای بررسی و فعال سازی ظرفیت‌های درآمدزایی موجود در قوانین و طرح‌های شهری از موضوعاتی است که نباید از آن غافل شد.

وی یکی از مشکلات ارومیه را اراضی قولنامه ای اعلام و تأکید کرد: رفع مشکل صدور پروانه ساختمانی برای اراضی قولنامه ای با کاربری مسکونی و با هدف رعایت اصول شهرسازی از موضوعاتی است که در برخی مناطق شهر با آن روبرو هستیم و نیازمند مساعدتی فراتر از مدیریت شهری است.

کمک به توسعه حمل و نقل عمومی، کاهش آلودگی هوا، افزایش تعامل دولت و شهرداری با هدف نوسازی و بهسازی بافت فرسوده، ایجاد هماهنگی برای رونق گردشگری، توسعه فرهنگی و برندسازی محصولات فرهنگی و هنری، هماهنگی بیشتر میان شورا و هیئت تطبیق در خصوص تأیید مصوبات شورا و پیگیری مطالبات شهرداری از دستگاه‌های اجرایی و دولتی از جمله دیگر مواردی بودند که نایب رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه در این دیدار مطرح کرد.

همجواری با سه کشور

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر ارومیه نیز در این دیدار گفت: هم مرزی با سه کشور، ظرفیت‌های متعدد و نیروی کار جوان فرصت‌هایی طلایی برای توسعه شتاب دار در استان است.

نقی کریمی افزود: پیشنهاد می‌کنم دستور بدهید طی دهه‌های گذشته بودجه‌های ملی با نسبت جمعیتی استان‌ها مقایسه‌ای شود تا ببینید اوضاع چقدر فاجعه آمیز است تا بلکه با همت شما و همکارانتان این فاصله جبران شود.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر ارومیه اظهار کرد: با مصوبات شورای امنیت ملی در چهار محور برای غرب کشور، نصف مشکلات در این استان حل شده و خواهشمندم دستور بدهید در کمیسیون‌های مختلف این مصوبات مدنظر و مورد توجه قرار بگیرد.

کریمی در رابطه با وضعیت عقب ماندگی و مشکلات استان و رفع آن با تعریف یک سری درآمدهای استانی افزود: انواع اقسام صادرات به استان‌های همجوار و خارج از کشور داریم که با ضوابط معین می‌تواند سرعت شتاب داری به توسعه استان بدهد.

توجه ویژه استاندار به حوزه رسانه

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه نیز در این دیدار توجه ویژه استاندار به حوزه رسانه امیدوار کننده است و امیدواریم با انتصاب اخیرتان و در یک فضای تعامل، اعتماد و همکاری دوجانبه با رسانه‌ها، شاهد انتشار واقعیت‌های موجود باشیم.

رسول اصغرزاده تصریح کرد: امیدواریم با حمایت و پیگیری جنابعالی مشکلات عدیده ای که برای مدیریت شهری به وجود آمده و موجب کندی روند خدمات رسانی به شهروندان و در نتیجه کندی روند توسعه پایدار شهر شده رفع شوند.

وی با تاکید بر اینکه نیاز به برگزاری کمیسیون ماده پنج بسیار احساس می‌شود چرا که مدتی است در این خصوص غفلت شده است، خاطرنشان کرد: آب و کمیسیون ماده پنج چالش اساسی جنابعالی در این استان و در طول مدیریت استان خواهد بود.

شهر ارومیه از عوارض مرزی محروم مانده 

دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: با وجود مرزهای سه گانه در استان، شهر ارومیه هیچ گونه عایداتی نداشته و از عوارض مرزی محروم مانده ایم.

 احد یوسفی افزود: از محل ارزش افزوده و عوارض واردات باید در حوزه محرومیت زدایی در آذربایجان غربی و ارومیه بهره مند شد و از جنابعالی خواستاریم در هیئت دولت این مهم را پیگیر باشید.

یوسفی ضمن تشکر از توجه استاندار آذربایجان غربی جهت اعتماد به جوانان گفت: انتصاب اخیر در حوزه مشاور امور هماهنگی و حوزه رسانه نشانگر توجه استاندار به مقوله گام دوم انقلاب است.

تقاطع غیرهمسطح آذربایجان نیازمند حمایتهای ملی است

رئیس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات شورای اسلامی شهر ارومیه نیز در دیدار گفت: از جمله طرح‌هایی که در شهر ما مغفول مانده و نتیجه لازم را نگرفته ایم پادگان لشکر ۶۴ و تقسیم بندی و طرح‌هایی است که در نظر گرفته شده و نتوانسته مدیریت شهری را اقناع کند تا برای تنفس شهر وارد فاز اجرایی شود.

حسین پناهی ادامه داد: کوی لاله، حاجی پیرلو و در تمامی مناطق اطراف کمربندی خاتم الانبیا مردم روزانه با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و هفته‌ای نیست که مردم این منطقه در حین تردد برای عبور از جاده کشته یا مصدوم ندهند و امیدوارم برای اجرایی شدن زیرگذرهای مطالعه شده به کمک مدیریت شهری بیایید.

رئیس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات شورای اسلامی شهر ارومیه ادامه داد: در این خصوص نیازمند همکاری راهداری و شهرداری هستیم زیرا یک دوگانگی وجود دارد که مانع است و نیازمند تذکر برای راهداری هستیم تا همه در خدمت مردم باشیم.

وی با بیان اینکه تقاطع غیرهمسطح آذربایجان نیازمند حمایتهای ملی است تا از بودجه و اعتبارات کشوری استفاده شود، تصریح کرد: بحث اشتغال، ازدواج و مسکن از مشکلات عمده جوانان است و الحمدالله دولت جدید حرکتهایی به ویژه در حوزه مسکن آغاز کرده است اما در شهرمان باید در حوزه مسکن از بافت فرسوده شروع کرد تا نوسازی را در این بافت شاهد باشیم.

ارومیه خاکش طلاست اما محروم مانده است!

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر ارومیه حاشیه نشینی، بیکاری و افسردگی جوانان را از مهمترین معضلات شهر ارومیه عنوان کرد.

گلشن نوروزی  اظهار کرد: حاشیه نشینی یکی از معضلات مهم شهر ارومیه است که در اثر مهاجرت از شهرستان‌های اطراف و بر اثر نبود امکانات به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه مردمی که رفاه و آرامش داشته باشند مطمئناً به هیچ وجه سرزمین آباء و اجدادی خود را رها کرده و در شهرهای بزرگ حاشیه نشین نمی‌شوند، ادامه داد: بیکاری یکی از مهمترین معضلات حاشیه نشینی است و افسردگی در بین جوانان افزایش محسوسی یافته است.

نوروزی با انتقاد از اینکه استان‌های کویری و لم یزرع آباد شده اند، ادامه داد: ارومیه خاکش طلاست اما محروم مانده است، امیدواریم کارنامه درخشان از شما بماند و مردم ارومیه با خاطره خوشی از شما طی سال‌های آینده یاد کنند.

سهم شهر ارومیه از بودجه‌های سراسری غافل بوده

سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه نیز در دیدار با تاکید بر اینکه از سهم شهر ارومیه از بودجه‌های سراسری غافل بوده ایم، گفت: نیازمند یک همکاری تتگاننگ بین مسئولان شهر و استان هستیم تا در حوزه مدیریت پسماند، بازسازی و نوسازی بافت تاریخی، ارزش افزوده، جرایم رانندگی و … سهم ارومیه مطالبه و تخصیص شود چرا که تاکنون مورد غفلت واقع شده است.

توماج وحید افشار گفت: این قول را می‌دهیم در خدمت توسعه شهر هستیم و علاقمند هستیم تا همراه با شما طی چهار سال بعدی کارنامه قابل قبولی را در بین افکار عمومی از خود به جای بگذاریم.

شورای شهر جزئی از پازل خدمت است

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری، مشارکت و گردشگری شورای شهر ارومیه نیز گفت: شورای شهر به عنوان جزئی از پازل خدمت است که امیدوارم بتوانیم با جلب مشارکت عمومی بتوانیم رل خود را به خوبی ایفا کنیم.

صادق توکلی مهر ادامه داد: سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار یکی از موضوعاتی است که مورد غفلت واقع شده است و نیازمند ایجاد ساز و کاری بین دستگاه‌های متولی است تا هماهنگی بیشتری ایجاد شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه پروژه‌های سرمایه گذاری در مدیریت شهری داشته ایم که تا کنون تعیین تکلیف نشده اند و در نهادهای نظارتی و حقوقی مورد بررسی هستند.

ساسان ابراهیم زاده دیگر عضو شورای اسلامی شهر ارومیه نیز خواستار توجه مسئولان به مناطق کم برخوردار و حاشیه نشین شد.

رحمانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و مهدی زاده شهردار ارومیه از جمله دیگر سخنرانان این جلسه بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست