اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / تانیا شفیعی – کردپرس : بازار این روزهای آخر هفته که به شب یلدا نزدیک می شود شلوغ است، انار، آجیل و هندوانه و مرکبات، رنگ تا رنگ چیده شده اند.

مردم جلوی مغازه ها ایستاده اند برخی ها قیمت ها را می پرسند و رد می شوند، عده ایی دیگر خرید می کنند و گله کنان می گویند: به خاطر گرانی، سفره یلدا هر سال کوچکتر می شود.

جلوی آجیل فروشی ها خلوت تر است و مغازه داران هم از کاهش قیمت آجیل نسبت به سال گذشته خبر می دهند و رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار ارومیه هم این مطلب را تایید می کند و می گوید: قیمت آجیل شب یلدا هیچ افزایشی نداشته و ثابت است و نوسانات قیمت فقط در جنس‌ها و اقلام خارجی مثل بادام هندی به دلیل مشکل واردات دیده می‌شود.

اما باز هم آجیل شب یلدا از پنج مغز به چهار و یا حتی سه مغز کاهش یافته چرا که با وجود کاهش قیمت هنوز هم گران تمام می شود.

مغازدار به خبرنگار کردپرس می گوید: امسال قیمت آجیل شب یلدا ۲۰ درصد ارزان تر از سال قبل است. آجیل چهار مغز کیلویی ۱۳۰ هزار تومان است در حالیکه سال گذشته به ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان هم می رسید.

او اضافه می کند: می شود بسته آجیلی را انتخاب کرد که پر مغز نباشد و تا سقف کیلویی ۶۰ هزار تومان  خرید کرد. مغازه دار جوان خنده تلخی می کند و ادامه می دهد: بالاخره یلدا دراز است و آجیل و تنقلات هم در این شب سال، طرفدار زیاد دارد.

یلدا اما تنها آجیل نیست، سرخی این شب دراز را انار و هندوانه پر می کنند. هندوانه اما داستانش جدا است چند شب پیش می شد هر کیلو هندوانه را با ۳ هزار تا ۴ هزار تومان خرید، اما با رسیدن خریدهای شب یلدا به ناگه به کیلویی ۵ تا ۶ هزار تومان افزایش یافته است.

خانم میانسالی گوشه میدان مشغول چانه زنی با فروشنده است و می گوید: هندوانه را که گران کرده ایی، اما امان از وقتی که چاقو به دلش خورد و سفید بود آن را بر می گردانم.

به آن ها که نزدیک می شوم هر دو می خندند و هندوانه فروش می گوید: سرخ است، سفید بود بیار عوضش می کنم!

مرکبات هم در گوشه ایی دیگر رنگ تا رنگ از زرد لیمو تا نارنجی پرتقال و نارنگی تا می رسد به سرخی اناری که همچون شاهی تاج بر سر، به خود می بالد، شاید چون در آستانه یلدا گران قیمت شده است.

هرکیلو انار بین ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان است و از همه میوه ها گران تر است بیخود نبود که به تاج بالای سرش می بالید.

مغازه میوه فروشی نسبتا ساکت است، نور چراغ بالای میوه ها روی قیمت هایی که با ماژیک مشکی درشت نوشته شده است، رهگذران را وا داشته که قیمت ها را نپرسند و آرام کیسه ایی در دست از هر کدام مقداری بردارند و تا جلوی صندوق بروند.

قیمت هرکیلو پرتقال تامسون ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰تومان و هرکیلو سیب بین ۴۰۰۰ تومان تا ۶۵۰۰تومان و… .

شب یلدا، یک شب است می آید و دیر خانه هایمان را ترک می کند از آن مهمان هایی است که عاشق شب نشینی است و ما هم پا به پای این میهمان پر هزینه مان شب را صبح می کنیم.

به هر حال گفته شده؛ هیچ گونه کمبودی در تامین میوه و آجیل شب یلدا وجود ندارد، اما کسی از کمبود حساب های بانکی مردم و جیب های خالی آیا خبر دارد!؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست